Hallo specialisten, daar ben ik weer met de ellendige auto.
Ik had problemen (zie vorige post). Koelvloeistof sensor vervangen en vervolgens ook thermostaat.
Bij vervangen van thermostaat heb ik niet alle koelvloeistof afgetapt zoals men dat laat zien op YouTube.
Een tijdje is goed gegaan, geen storingen. Zo'n 10 dagen geleden dampen van onder de motorkap, koelvloeistof niveau was te laag. Mogelijk (denk ik) zat lucht in na vervangen van thermostaat. Dit bijgevuld.
Lange rit gedaan: Groningen Rotterdam. Het viel me op dat temperatuur laag bleef, daarna ging langzaam omhoog 70-80 C en vervolgens weer helemaal naar beneden. Bijzonder dit.
2 dagen geleden rit gedaan: Groningen-Assen. Terugweg, halverwege alweer = STOP lampje en temperatuur vloog omhoog. 20 minuten gewacht en daarna naar garage gereden (geen dealer). Men heeft met een betere ODB gekeken, kon niets vinden, ook de ventilator draaide wel.
Wat zou het zijn?
Ik heb nog gekeken naar de koelvloeistof sensor.
De 'oude"was een 96368023, de nieuwe is een 9636777180. Zou dit de probleem zijn?
Heb trouwens net nog de oude sensor getest, multimeter en kokend water, hij werkt wel! Heb ook de oude thermostaat in kokend water gedaan, ging wel open.
Enig idee wat er aan de hand is?
Geplaatst door Viber , lid sinds 2 jaar geleden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.
11 Reacties
bert klein PRO, 1 maand geleden
Waterpomp schoepen niet los op het schoepenas
Viber, 1 maand geleden
Hoe moet ik dat weten? Kan duidelijker?
Heb nog gekeken, geen water in de olie, ook geen olie in de koelvloeistof. Koppakking is vervangen augustus 2020
harry4203 PRO, 1 maand geleden
Heb je het koelsysteem wel goed ontlucht nu, via de aanwezige nippels.
Viber, 1 maand geleden
Zou nog een keer doen nu. Zijn toch 2: een voor de kachel (auto wordt wel warm binnen) en die op de thermostaat huis. Moet ik met draaiende motor doen?
Viber, 1 maand geleden
Is dat, boven op radiator (foto) ook een ontluchting?
Een buurman dat veel klust met motoren, brommers, ed. adviseerde om thermostaat er uit te halen, daarna motor goed warm gaan rijden (kachel zou dan niet werken maar geeft niets).
Vervolgens alles goed doorspoelen: radiator + beide slangen loshalen en met waterslang in de bovenste dikke slang goed doorspoelen. Vervolgens opnieuw vullen met koelvloeistof.
Zou dit wat zijn? Of is dit onzin?
JGC, 1 maand geleden
Daar kan een temperatuursensor in, is alleen voor bepaalde types (1.6 8V). andere modellen hebben daar een blindstop ingedraaid.
Als het koelwater kookt, perst het zich dan bij de dop van je expansievaatje naarbuiten?
Viber, 1 maand geleden
De koelvloeistof kookt niet. Het probleem is dat tijdens rijden temperatuur heel laag blijft en opeens omhoog schiet naar max met de STOP teken erbij. Als ik (soms) geluk heb dan gaat temperatuur langzaam omhoog richting 80 C maar daalt daarna naar 10 C, heen en weer dus.
Koelvloeistof sensor en thermostaat heb ik vervangen maar helpt niet. Heb de oude sensor en thermostaat getest met heet water in pan, die zijn ook nog goed, dus voor niets vervangen..
Heb vandaag, stationeer, motor laten draaien, met kachel naar max, binnen werd super warm maar temperatuur meter gaat niet hoger dan zo'n 30 C na bijna 45 minuten draaiende motor.
Oxo8320 PRO, 1 maand geleden
De temperatuur sensor meet in een luchtbel in het thermostaathuis.
Dit veroorzaakt die vreemde metingen.
Die sensor is ook verantwoordelijk voor het aansturen v d gestuurde thermostaat en koelvin.
Dus meerdere keren ontluchten en ook de sensor stukje losdraaien helpt.
Als je de lucht er niet uit kunt krijgen kan het ook zijn dat de nieuwe koppakking niet meer dicht is.
Cilinderlektest doen en dan kijken of het koelvloeistof nivo stijgt in het expansievat (zonder dop natuurlijk)
Viber, 1 maand geleden
Hoe doe ik een cilinderlektest?
Omdat ik de oude sensor heb getest en werkte wel, heb ik die teruggezet omdat ik twijfelde ook over het verschil van onderdeelnummer.
Als ik nu hier in de buurt rij, komt temperatuur wel tot 70 graden. Zou binnenkort testen op snelweg
Oxo8320 PRO, 1 maand geleden
Met een cilinderlektest zet je luchtdruk boven op de zuiger ( zo kun je eventuele lekkage opsporen (ook naar het koelsysteem)
Zo'n set kun je al kopen voor ongeveer 60 euro
Oxo8320 PRO, 1 maand geleden
https://www.youtube.com/watch?v=WHli-wLy...