Peugeot 206 2005: Alweer temperatuur ellende

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55
ComputerComputer

Hallo specialisten, daar ben ik weer met de ellendige auto.
Ik had problemen (zie vorige post). Koelvloeistof sensor vervangen en vervolgens ook thermostaat.
Bij vervangen van thermostaat heb ik niet alle koelvloeistof afgetapt zoals men dat laat zien op YouTube.
Een tijdje is goed gegaan, geen storingen. Zo'n 10 dagen geleden dampen van onder de motorkap, koelvloeistof niveau was te laag. Mogelijk (denk ik) zat lucht in na vervangen van thermostaat. Dit bijgevuld.
Lange rit gedaan: Groningen Rotterdam. Het viel me op dat temperatuur laag bleef, daarna ging langzaam omhoog 70-80 C en vervolgens weer helemaal naar beneden. Bijzonder dit.
2 dagen geleden rit gedaan: Groningen-Assen. Terugweg, halverwege alweer = STOP lampje en temperatuur vloog omhoog. 20 minuten gewacht en daarna naar garage gereden (geen dealer). Men heeft met een betere ODB gekeken, kon niets vinden, ook de ventilator draaide wel.
Wat zou het zijn?
Ik heb nog gekeken naar de koelvloeistof sensor.
De 'oude"was een 96368023, de nieuwe is een 9636777180. Zou dit de probleem zijn?
Heb trouwens net nog de oude sensor getest, multimeter en kokend water, hij werkt wel! Heb ook de oude thermostaat in kokend water gedaan, ging wel open.
Enig idee wat er aan de hand is?

Viber

Geplaatst door Viber , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

bert klein PRO, 9 maanden geleden

Waterpomp schoepen niet los op het schoepenas

Viber, 9 maanden geleden

Hoe moet ik dat weten? Kan duidelijker?
Heb nog gekeken, geen water in de olie, ook geen olie in de koelvloeistof. Koppakking is vervangen augustus 2020

harry4203 PRO, 9 maanden geleden

Heb je het koelsysteem wel goed ontlucht nu, via de aanwezige nippels.

Viber, 9 maanden geleden

Zou nog een keer doen nu. Zijn toch 2: een voor de kachel (auto wordt wel warm binnen) en die op de thermostaat huis. Moet ik met draaiende motor doen?

    Heb ontlucht, motor draait al zo'n 20 minuten. De dikke radiator slangen worden niet echt warm, bovenste beetje lauw. Temp meter gaat niet hoger dan zo'n 60 graden.
    Hebben al die problemen misschien te maken dat ik een zwaardere accu, 60 Ah heb er in gezet? - Viber, 9 maanden geleden
    Nu, na zo'n 35 minuten, bovenste slang en radiator warm/heet, onderste wat minder. Temp is naar bijna 75 C gegaan - Viber, 9 maanden geleden

Viber, 9 maanden geleden

Is dat, boven op radiator (foto) ook een ontluchting?
Een buurman dat veel klust met motoren, brommers, ed. adviseerde om thermostaat er uit te halen, daarna motor goed warm gaan rijden (kachel zou dan niet werken maar geeft niets).
Vervolgens alles goed doorspoelen: radiator + beide slangen loshalen en met waterslang in de bovenste dikke slang goed doorspoelen. Vervolgens opnieuw vullen met koelvloeistof.
Zou dit wat zijn? Of is dit onzin?

JGC, 9 maanden geleden

Daar kan een temperatuursensor in, is alleen voor bepaalde types (1.6 8V). andere modellen hebben daar een blindstop ingedraaid.

Als het koelwater kookt, perst het zich dan bij de dop van je expansievaatje naarbuiten?

Viber, 9 maanden geleden

De koelvloeistof kookt niet. Het probleem is dat tijdens rijden temperatuur heel laag blijft en opeens omhoog schiet naar max met de STOP teken erbij. Als ik (soms) geluk heb dan gaat temperatuur langzaam omhoog richting 80 C maar daalt daarna naar 10 C, heen en weer dus.
Koelvloeistof sensor en thermostaat heb ik vervangen maar helpt niet. Heb de oude sensor en thermostaat getest met heet water in pan, die zijn ook nog goed, dus voor niets vervangen..
Heb vandaag, stationeer, motor laten draaien, met kachel naar max, binnen werd super warm maar temperatuur meter gaat niet hoger dan zo'n 30 C na bijna 45 minuten draaiende motor.

Oxo8320 PRO, 9 maanden geleden

De temperatuur sensor meet in een luchtbel in het thermostaathuis.
Dit veroorzaakt die vreemde metingen.
Die sensor is ook verantwoordelijk voor het aansturen v d gestuurde thermostaat en koelvin.
Dus meerdere keren ontluchten en ook de sensor stukje losdraaien helpt.
Als je de lucht er niet uit kunt krijgen kan het ook zijn dat de nieuwe koppakking niet meer dicht is.
Cilinderlektest doen en dan kijken of het koelvloeistof nivo stijgt in het expansievat (zonder dop natuurlijk)

Viber, 9 maanden geleden

Hoe doe ik een cilinderlektest?
Omdat ik de oude sensor heb getest en werkte wel, heb ik die teruggezet omdat ik twijfelde ook over het verschil van onderdeelnummer.
Als ik nu hier in de buurt rij, komt temperatuur wel tot 70 graden. Zou binnenkort testen op snelweg

Oxo8320 PRO, 9 maanden geleden

Met een cilinderlektest zet je luchtdruk boven op de zuiger ( zo kun je eventuele lekkage opsporen (ook naar het koelsysteem)
Zo'n set kun je al kopen voor ongeveer 60 euro

Viber, 7 maanden geleden

Garage, geen dealer, kon niet verklaren wat gebeurt en waarom en waar ik koelvloeistof verlies. Geen olie in koelvloeistof, geen koelvloeistof in olie, onderkant nergens lekkage.
Volgens mij is de kachel radiateur lek. Zoiets heb ik ooit ook met mijn 306 gehad.. Ramen beslaan niet zoals toen met de 306 maar ik ruik koelvloeistof.
Nu heb ik gekeken op internet maar weet niet welke zou ik bestellen, de hoogtes verschillen. Bijna allemaal 245 lang maar hoogte zie ik 133, 135, 140. Dikte zijn bijna allemaal 42, mm dus.
Mijn 206 heeft wel airco maar niet automatisch.
Enig idee welke maat moet ik hebben? Of moet ik eerst de oude er uit halen?

Oxo8320 PRO, 7 maanden geleden

Als je de laatste 8 cijfers v h chassisnummer post kan ik het origineel nummer voor je op zoeken

Viber, 7 maanden geleden

Dat zou fantastisch zijn. Laatste cijfers zijn = 44809788

check

Beste antwoord, geplaatst door Oxo8320 PRO, 7 maanden geleden

6448G3 is het origineelnummer als je dat invult bij b.v. winparts is dit de juiste: https://www.winparts.nl/koelsysteem-verw...

    Als aanvulling daarop: NRF is goedkoop maar goed genoeg. Is net even iets beter dan International Radiators en alles wat je nodig hebt wordt meegeleverd. - JGC, 7 maanden geleden

Viber, 7 maanden geleden

THX! Super. Je bent fantastisch, zou morgen gelijk een bestellen!

Viber, 6 maanden geleden

Soms denk ik, heb 3 jaar geleden een bouwpakket, sloopauto, gekocht. Heb genoeg auto's gehad maar nooit een met zo veel problemen. Bij het vervangen van de kachel radiateur bleek dat dit al eerder is gebeurd, door amateurs. De radiateur moet met 3 schroeven vastgemaakt worden aan de kachelpijpjes, en wat bleek: was alleen met 1 schroef vastgemaakt!
Het vervangen van de kachel radiateur is makkie, vergeleken met mijn vorige 306 waar het dashboard aan de kant, losgemaakt moest worden. Bij de 206 zit in feite in het midden, achter de asbak. Ben zelf geen monteur maar heb genoeg gereedschap. Klusje, in zo'n uurtje klaar. Totaal 7 schroeven moeten los en met een tang de 2 klemmen van de rubber slangen (aan en afvoer, onder de motorkap). Zowel binnen in de auto als bij het loshalen van de 2 slangen heb ik bakje gebruikt om koelvloeistof op te vangen. Verlies zo'n halve liter, maar had zelf nog een fles.
Er zit nu nieuwe thermostaat, nieuwe koelvloeistofsensor en nieuwe kachel radiateur er. in
Radiateur heb ik wel, zoals het hoort met 3 schroeven vastgemaakt.
Gisteren test gereden, Groningen -> Heerenveen en terug, ging prima geen STOP lampje, geen gekke dingen.
Ik zet het op opgelost, bedankt voor jullie hulp ook m.b.t. onderdeel nummers! Super!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum