close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Auto geeft gas uit zichzelf of valt uit

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1360, Vermogen (kw): 55

Goedenavond vaklui,

Ik ben ten einde raad, ik hoop dat er hier iemand tussen zit die mij kan helpen. Ik heb een oude Peugeot 206 uit november 2000 met een merkwaardig probleem wat schijnbaar niemand kan oplossen (tot dusver)

Het is als volgt: de auto geeft soms uit zichzelf gas, toerental stationair, zonder bedienen van gaspedaal of iets 2k/3k (stabiel). Dit kan eindeloos doorgaan na een aantal keer uitschakelen en starten herstelt het vaak wel.

Het tegenovergestelde is paradoxaal genoeg soms ook het geval. De auto kan zomaar uitvallen stationair (bij een stoplicht bijvoorbeeld). Ook als je op de snelweg rijdt, dan rijd je bijvoorbeeld 100 km/uur ongeveer 3k toeren stabiel, en schiet het toerental in eens naar 2k toeren en voel je de auto een beetje stotteren en daarna is het weer alsof er niets aan de hand is. Ook brandt op dat moment het gele motorlampje (dit lampje voor de goede orde: https://www.google.nl/url?sa=i&sourc.... Met genoeg snelheid/toeren valt de auto dan niet uit, wel als je een file nadert en snelheid moet minderen, is het soms dat als je de koppeling intrapt de auto dan toch uitvalt (toerental daalt teveel).

Om het af te maken: soms rijd je uren gebeurt er niets en dan is het weer om de haverklap raak. Om gek van te worden.

Wat is al gedaan:
* Brandstof filter vervangen
* Stappenregelaar vervangen
* Zie afbeelding bijgevoegd aan dit topic (omcirkelde sensor is ook vervangen, zit vast met de kabel die ook gefotografeerd is).
* Luchtslangen zijn nagelopen er wordt geen valse lucht aangezogen
* Gasklep loopt ook soepel, blijft nergens klemmen ook als je het met de hand bedient onder de motorkap voelt het goed. Als de auto enorm veel toeren maakt uit zichzelf, dan voelt de klep onder de motorkap ook prima verder.

Nogmaals ben ten einde raad, degene die mij kan helpen met mijn probleem zal ik eeuwig dankbaar zijn! Met belangstelling zie ik jullie reacties tegemoet. Tevens hoor ik graag als jullie informatie missen.

Gegroet,
Kermo

Geplaatst door

Kermo (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zijn er ook al eens storingen uitgelezen? Best belangrijk om dit eens te laten doen. Het lijkt op een probleem met de stationaire regeling. De stappenmotor hiervan is al vervangen. Door een nieuwe????? Wat nog zou kunnen....ik meen me te herinneren dat als er (ooit) een defecte of verkeerde bobine op heeft gezeten, de kans bestaat dat er een eindtrap in de ECU defect kan zijn. Dit geeft ook rare effecten aan de motorloop. Ik kan kijken of deze mededeling van toepassing zou kunnen zijn en nog te vinden is, maar dan heb ik de laatste 8 posities van het chassisnummer nodig.
Ik zie in ieder geval een fout type bobine op de foto van de sensor. Is van het merk sagem en dat moet een elektrofil zijn. Zit er ook al een condensator op de aansluiting van de bobine? De condensator zelf zit meestal op 1 van de 2 bevestigingsbouten van de bobine.

hans4074 0
badge

6 jaar

Beste Hans,

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie, dat waardeer ik enorm! Uitlezen is nog niet gebeurd, ga ik achteraan. Auto staat nu bij de garage kan niet bij het chassisnummer, morgen zal ik dat doorgeven. Stappenregelaar is nieuw inderdaad. Condensator zou ik moeten kijken, maar denk je dus dat de bobine waarschijnlijk toch de boosdoener is? Graag hoor ik van je!

Gegroet

Kermo 0

6 jaar

Graag gedaan. Misschien handig om te reageren zonder mijn bericht er weer bij te plaatsen. Leest niet handig.

Een bobine zou de oorzaak kunnen zijn van een defecte eindtrap in de ECU, m.a.w. als dit het geval is, is de ECU defect. Mocht dit zo zijn dan kost het je een ECU (motorcomputer) en zal er ook een ander/juiste bobine geplaatst moeten worden inclusief condensator mocht deze nog niet aanwezig zijn. Maarrrrr.....tis vooruitlopen op de zaken. Laat de auto eerst uitlezen en plaats de gevraagde laatste 8 van het chassisnummer.

hans4074 0
badge

6 jaar

Quote verwijderd; leest inderdaad niet handig, want we hadden dat al gelezen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.