Zodra de auto op temperatuur is, begint de motor te schudden als ik gas geef. Ook stationair staat hij te schutteren. Op constante snelheid is 't weg.
De auto heeft ong 240.000km (kapotte teller) gereden en alle km's gedraaid met een A.G. installatie. Geen storingsmelding!
Resetten van motormanagement heeft geen soelaas geboden.
Tot aan de cylinderkop alle inlaatdelen gedemonteerd en gecontroleerd. Aan de onderkant van het spruistuk is een kanaal ingezaagd en afgesloten. Weet iemand met welke reden?
Verder zou ik graag horen war er nu aan gedaan kan worden. Dealer en gas-inbouwstation komen er niet uit!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat betreft dat afgesloten kanaal daar zit normaal een soort van buffer, die halen ze weg om de kans op backfire te verkleinen. Doet ie dat slechte lopen ook op benzine?Is de compressie ook al eens gemeten?
De compressie is nooit gemeten maar het starten is nooit een probleem geweest. Ook is het olieverbruik nihil, geen drup wordt vermist na 20.000km. Backfire heb ik ook een aantal malen gehad omdat de dealer maling heeft aan het feit dat gasrijden een andere interval heeft voor de bougies. Bovendien wordt ook geen andere type gebruikt zoals lpg vereist. Resultaat: vernield luchtfilterhuis en race-bulten op m'n motorkap. Geen dealer meer aan mijn auto!! (Gas moet je alleen op koken)
Op benzine loopt hij heel soms perfect en trillingvrij stationair. Maar na een proefrit is het op benzine nog erger dan gas. De motor slaat dan gewoon af. Hiervoor ook al een benzinepomp vervangen op advies van wegenwacht echter zonder gewenst resultaat.
Binnenkort ga ik zelf een compressie-meter aanschaffen en toch ff checken.
20 jaar
Jongens, jongens!! Ik heb op aanraden van een gerenommeerd gas-inbouwstation inderdaad.......ngk's gemonteerd! Ik blijf nog even van z'n schallen af... Maar nu weet ik nóg niet waarom de koets zo gaat schudden!!? Hartstikke tof dat jullie reageren maar kan d'er nog niet zoveel mee.
En Hakeem; ik heb ook één doorgeslagen "speen" aan m'n bobine-unit gehad. Ook backfire! Na vervanging door 4 nieuwe (à 45,--) geen probleem meer. Dus Jansen weet wel waar die over praat!
Het schudden tijdens accelereren is mijn probleem nu. De melk wordt vreselijk zuur.
Betekent dat als de snelheidsmeter niets doet, mijn snelheid-sensor ook passé is????? Deze wordt volgens mij ook geraadpleegt voor samenstelling van het mengsel.(openen van verstuivers)
20 jaar
Welke techneut zegt dat er andere bougie's in moeten op gas?Die moeten ze voor z'n schallen buppen. dat is n.l. de grootste onzin die er is.Vraag maar eens bij A.G.Backfire komt door een arm mengsel of niet goed afsluitende kleppen,of door een te groot volume mensel in het inlaatspruitstuk, of overslaande vonken in de hoogspanningslijn.
En Oldtimer Jansen.......hoe denk jij dat vonkoverslag in de hoogspanningslijn kan ontstaan........ise wass? Inderdaad door slecht functionerende bougies. Bij voorkeur NGK of Nippon Denso, die zijn uitermate geschikt voor motoren op autogas. Probeer het zelf maar eens uit. Moet je voor de aardigheid eerts Champion en daarna NGK. Als je het verschil niet voelt...........nou ja dan weet ik het ook niet meer.
Zijn niet door de fabriek gehomologeerd.En kan ik dus als officieel vertegenwoordiger van dit merk niet gebruiken. Maar mijn ervaring is anders dan de jouwe Hakeem,no hard feelings Oldtimer.
En voor het ontstekings tijdstip en alle andere instellingen die door je motormanagementcomputer worden verzorgt.kijk even voordat je hem vervangt, de drie draden 1 plus over het contact 1 min en 1 signaaldraad ,is gezekerd.Dat schudden is dat niet mechanisch,aandrijfas of zo?
Hallo Rob, een doorgeslagen speen is niet het gevolg van een slechte bobine doorgaans maar van een slecht functionerende bougie. Als de weerstand van die speen tov de massa lager is dan van de centrale electrode aan de bougie naar massa, zoekt de spanning altijd de weg van de minste weerstand. Een door geslagen speen dus. Welnu NGK en Nippon Denso staan erom bekend betrouwbaarder te blijven bij hogere temperaturen, hetgeen bij autogas het geval is. Maar nu nog jouw probleem, welk type Agjee installatie heb je? Een DGC of DGI - DGC is nog met een gasluchtmenger en DGI is een soort gasinjectiesysteem.
Ik was nog niet van plan m'n comp te gaan vervangen. Ik heb immers geen foutcode in de regeleenheid.
Ik weet dat voor het juiste mengsel onder andere de snelheid gemeten wordt. Is dit dezelfde sensor die mijn meter voed??
Het schudden wordt veroorzaakt door wisselend gasgeven lijkt het wel,pulserend. Alleen doet hij dit pas op bedrijfstemperatuur.
bij mijn 406 wordt het gas ingevoerd via een spruitstuk in de inlaatbuis. (gasluchtmenger!?)
Zoals gezegd is de hele gasinstallatie nagekeken, inclusief resetten van de gasregelcomp. (tabel)
Mijn idee gaat uit naar de convertor. Maar wat kan daar mis mee gaan.
20 jaar
Rob,
Waarschijnlijk heb jij een AG DGC installatie. Mijn 405 doet hetzelfde, maar dan alleen als hij koud is. Mijn benzinecomputer gaf een foutmelding op de Map sensor, de gasklep potentiometer en het stappenmotortje. Die DGC installaties draaien over gegevens van de lambdasonde, de gaskleppot.meter, en de toerentalsensor. Bij mij is de lambdasensor nog niet lang geleden vervangen, en de mapsensor heb ik onlangs zelf vervangen. De storing is er nog. Dus blijft er niet veel anders over dan dat de gaskleppotentie sensor niet juist werkt. Wellicht ligt daar de oplossing. Ik heb alleen maar last bij koude motor, en als ik het gaspedaal laat opkomen is het bijna weg. Ik ben er daarom nog niet aan toegekomen om de gasklepsensor te vervangen.Het is ook te koud buiten.
Gr
Cees Heemskerk
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar