Peugeot 207: auto stootert egr vervangen en nu nog het probleem!

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI

hallo mensen,

ik heb het volgende probleem met mijn auto. als ik gewoon ben aan het rijden dan stottert mijn auto wel eens en daarna gaat ie gewoon wel door, je schrikt je kapot want hij houdt dan even heel fel in, net alsof iemand even op de rem trapt. ik met dit probleem naar de garage gegaan en die hebben na het uitlezen de egr klep vervangen. deze heb ik na reparatie meegekregen om die zellf eens nader te bekijken. heb de stappenregelaar van de klep afgehaald en toen de klep gereinigd en goed uitgeblazen. klep ziet uit als nieuw en functioneert perfect. nu heeft de garage na zeggen een nieuwe egr klep ingebouwd hiervoor heb ik in totaal 636€ betaald. de auto heeft nu twee dagen gelopen en nu net met rijden stotterde de auto weer in de derde versnelling bij 60km en toerental van 1900/2100. wat kan dit zijn? of kan zo'n nieuwe klep in de zitting blijven plakken? garage gebeld en die zeggen dat het kan zijn dat ie zich nog goed inregelt? mij zegt dit niks...

hopelijk kan me iemand helpen want voel beetje belazerd.

groetjes vrankmeister

vrankmeister

Geplaatst door vrankmeister (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat inleren/inregelen zie ik niet zo. Gewoon een smoesje om onkunde te verbergen.
Weet je de exacte foutcodes inclusief nummers nog die zijn uitgelezen voordat de EGR-klep werd vervangen?

Gaat er nu (weer) een storingslamp branden? Zo ja, dan eerst die foutcodes laten uitlezen.

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

heb helaas geen brief met fout codes gekregen kan ik die nu alsnog opvragen? en storingslamp heeft er nog nooit van gebrand?

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

heb net gebeld en de foutcodes waren : P1461
P0335 was eenmalig en stelde niks voor
P1351 was iets met gloeispiraalrelais maar was ook eenmalig en daar kon het niet aan liggen?

alvast bedankt voor de reactie! Q

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Het type ecu is hier van belang. Ik dacht dat er hier een EDC16 wordt gebruikt.
P1351 is dan inderdaad het Pre/Post heating relais (gloeipluggen).

P1461 is lastiger. Op een SID803 ecu is dat EGR valve Learning, maar op een EDC16 weer niet, daar zou het met de Airco te maken hebben.
Als deze is uitgelezen met dealer apparatuur wil ik wel geloven dat het een EGR code is. Anders kan er aan getwijveld worden.
Misschien dat 1 van de Peugeot experts het hier weet.
Heeft de auto een airco?

P0335 is een probleem met de krukaspositie (toerental, BDP) sensor.
Heb je een toerenteller? Doet die soms vreemd onder het rijden?

De volgende vraag is dan, welke codes zitten er nu weer in? Dat kan aanwijzingen opleveren.

harry4203 (450) PRO, 12 jaar geleden

volgens mij heeft p0335 met het bdp-signaal te maken, ik denk dat deze (niks voorstellende ) storing een defecte bdp-gever betreft, en dat deze ook jouw klacht veroorzaakt.

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

alvast harstikke bedankt voor jullie meedenken!!

heb nou afgesproken met de garage om het een week te proberen en als die het vaker doet terug te gaan.
maar net onder het rijden heb ik het weer gehad toen was de motor koud en hield ie heel lichtjes in. dit was in de derde versnelling bij 1600 toeren.
moet ik hem nu dus eigenlijk weer laten uitlezen? omdat er geen lampje gaat branden of storingsmelding komt?
en de auto heeft ook een airco...

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

nu net weer een stukje gereden en het stotteren word steeds erger, dus volgens mij heeft het niet aan de EGR klep gelegen. zou ik nu mijn oude egr klep weer kunnen laten inbouwen want deze functioneert soepel en is goed gereinigd geworde en dan de garage verder laten zoeken, want voel me een beetje belazerd?!

of zouden ze dat bij de dealer niet doen?

auto gaf ook foutmelding P1641 inleren klep, betekent dit dan ook gelijk dat ie vervangen moet worden?
en waarom vervangen ze dan de gehele klep en niet alleen de stappenregelaar? is dit onkunde of gewoon makkelijk werken door gelijk alles te vervangen?

harry4203 (450) PRO, 12 jaar geleden

de egr-klep is 1 onderdeel, niks los van te koop. die klep reinigen is bijna altijd van tijdelijke aard, en wordt daarom ook meestal niet gedaan. verder zou (als er weer een storing met betrekking tot de egr in zit) het ook nog in de stekkeraansl/bedrading/comuter kunnen liggen. dus dan idd verder zoeken.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Tja, waar lezen ze mee uit? En is de tekst bij P1641 accuraat? Omdat er 2 mogelijke oorzaken zijn bij verschillende ecu types.
Is het een dealer?

De alternatieve uitleg is: P1641 - A/C pressure sensor circuit Voltage Low
Dat zou een te laag signaal op de airco druk sensor zijn.

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

ik weet helaas niet waar ze mee uitlezen maar neem toch aan dat ze dat weten want het is bij de dealer ja...

en die foutcode p1641 betekent inleren klep hadden ze die dan niet beter eerst gewoon kunnen inlezen?

heb net de anwb hier gehad en die hebben de peugeot 207 nog eens gemeten en toen kwam toch wer de foutmelding P1351 naar voren
dat betekende storing in het cicuit malfunction iets met voorgloeispiraal of een sensor wat slecht is iemand hier ervaring mee?
want het probleem doe zich tussen de 1600 en 2000 toeren voor dan gloeit ie toch niet meer?

egr code stond er niet meer in

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Dan kunnen we er dus vanuit gaan dat die P1641 EGR valve Learning betekent.
De vraag is dan hoe je dat "Learning" moet uitleggen. Is dat lukt niet/kan niet/niet compleet of inleren met kast nodig?
Gezien het fiet dat die code nu weg is, denk ik dat de ecu nu ingeleerd is en dat deze klep kennelijk goed werkt.
Voor het nageslacht en volgende keren is het leuk om te weten welke ecu je hebt? Bosch of Siemens.

P1351 is ook een code waar de uitleg van varieert. Voor de Bosch en Siemens diesel ecu is die hetzelfde.
P1351 - Pre/Post heating relais (gloeiplug relais).
Condities (Freeze Frame data) waaronder die gezet wordt kan helpen.
Sommige systemen gloeien tegenwoordig ook voor als er geregenereerd wordt. Dat is wel tijdens het rijden.

Hou je die ene melding op de krukaspositie (toerental) sensor over. Die sensor kan voor een hoop problemen zorgen.

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

p1351 was iets met een gloeispiraal relais dat klopt.

maar wat bedoel je met de krukaspositiesensor, moet ik die vervangen ? betekent dat die P1351 volgens jouw?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee. Dat was die "niks voor stellende" P0335. Die stond er ook niet voor niets in.
Kan de sensor zijn maar ook de bedrading.

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

maar die stond er net niet meeer in. maar kan ik dat zelf niet controleren welke gloeispiralen kapot zijn of het relais?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Gloeirelais testen gaat wat moeilijk nu. Het weer zit niet mee en het is te warm.
Dealer kan het relis met de diagnose apparatuur aansturen, dat meet wat makkelijker.
Gloeipluggen test ik meestal na demontage. Plus en massa erop en kijken of de tip roodgloeiend word. HEET! Pas op voor de vingers.

Even terug komen op de foutlamp, Engine Check dan wel MIL of je hoe je hem ook noemt. Lampje met het symbool van een motorblok.
Als die niet of niet goed werkt is dat vanaf volgende maand afkeur bij de APK.
Gaat die wel aan als je het contact aan zet?

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

autolampje brand..

net met de dealer afgesproken om de oude EGR-klep donderdag weer in te bouwen en dan verder te zoeken naar het probleem.
hoop dat het nu wel goed komt.

maar wat houdt die foutmelding P1351 nou precies in??

en hoe bedoel je dat de auto zich regenereert onder het rijden? dat snap ik niet helemaal.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=vrankmeister]en storingslamp heeft er nog nooit van gebrand?[/quote]
autolampje brand..
En dat betekent?

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Gloeirelais testen gaat wat moeilijk nu. Het weer zit niet mee en het is te warm.
Dealer kan het relis met de diagnose apparatuur aansturen, dat meet wat makkelijker.
Gloeipluggen test ik meestal na demontage. Plus en massa erop en kijken of de tip roodgloeiend word. HEET! Pas op voor de vingers.

Even terug komen op de foutlamp, Engine Check dan wel MIL of je hoe je hem ook noemt. Lampje met het symbool van een motorblok.
Als die niet of niet goed werkt is dat vanaf volgende maand afkeur bij de APK.
Gaat die wel aan als je het contact aan zet?[/quote]
dat dat lampje brand als ik hem op contact zet.

kan je de egr ook testen zonder dat deze ingebouwd is?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Dan is ie vast ergens mee doorverbonden nu. Oliedruk of abs waarschijnlijk.
Want dat lampje hoort onderweg met deze codes gewoon aan te gaan.
Is meestal geen goed teken als men zijn toevlucht zoekt bij dat soort verwerpelijke technieken.

Is wel afkeur bij de eerstvolgende APK (vanaf volgende maand), als ze het merken.

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

ik snap het even niet?

brand dat lampje niet omdat ie via een ander systeem werkt?
of waarom is die doorverbonden?

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

ik test de gloeipluggen en bedrading via weerstand meting ten op zicht van massa
bij de gloeirelais meten naar massa
als je 0.7ohm max hebt is het ok
zit je aan 1.1ohm is het al weer kiele
maar meestal zit je nog hoger

als de gloeibougies vv zijn kan de motor ook anders lopen
dus wanneer blijkt deze defect zijn verstandige vervangen
dit is namelijk het enige aanknooppunt voor je

tevens lampje van engine check/mil lampje
enige plek dat je kan doorverbinden is in de unit zelf ivm rest allemaal communicatie is
maar voor p1351 is het niet altijd dat motor lampje blijft branden

volgende maand moeten de auto's tegenwoordig storing vrij zijn bij apk
maar als aantal codes niet instaan, dan mag nog een gewone roetmeting gedaan worden, is die ok dan is alles goed sommige codes mogen er niet instaan

dat als lampje doorverbonden wordt is nog geen apk afkeur, tenminste ik zou hem dan gewoon afmelden
als storing in zit is de kans dat het direct apk afkeur is anders roetmeting mits dat dan mag en als die goed is dan is het goedkeur
geen storing apk goed
enige wanneer ik hem niet afmeld is wanneer ik melding krijg van emissiestoring en mil lampje brandt niet
dat klopt dan niet maar dan zit er ook storing zowiezo in

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

zou je me ook kunnen vertellen waar ik dat relais ergens kan vinden?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Werner, heb je het schema gezien? http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocument...
1e twee vragen zijn al: Mil aanwezig en Mil werkt correct. Daarna nog een keer de vraag Status Mil Eobd hetzelfde als Mil lamp?
En bij alle 3 als het antwoord Nee is --> afkeur.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

zoals ik hem begreep/begrijp is het als volgt
eobd aanwezig (stekker van eobd te kunnen uitlezen), antwoord ja-> (bij nee gewoon oude manier van meten toepassen)
mil aanwezig, (op contact zetten en mil lampje moet branden) , bovengenoemde situatie is dit dus ook en dus ok ja
mil werkt correct of te wel gaat uit bij het starten, na ongeveer 5tot10seconden( kun je nu niet weten ivm je niet weet of storing vrij is en/of heeft, anders zit hij ergens bij aan gesloten) -> bovengenoemde dus ja
uitlezen
status mil eobd en mil lampje hetzelfde daarme bedoelt hij denk ik dat de uitleesapparaat aangeeft ook of mil actief is of niet (tenminste die wij ervoor hebben geeft deze info ook aan)
geen storing
dan is dus goedkeur

in dit geval bij topic starter zitten andere codes in dus normale roetmeting moet dan toegepast worden
enige was de code van luchtmassa meter die nu niet meer aanwezig is, dan was het wel direct afkeur






back to topic
@vrankmeister
helaas geen afbeelding direct gevonden maar als je bij je linker koplamp kijkt zie je hem zitten
zo uit mijn hoofd zit hij net buiten de zekeringkast wat naast de accu zit en dan dus tussen de koplamp en zekeringkast die onder motorkap zit
de stekker is een die je moet schuiven (dacht zelfs kleur licht blauw)
zitten 3draden dan 2 dikke draden en dan weer 3 draden
dikke draden zijn de voeding voor het relais waarna hij inwendig doorverbonden wordt voor de gloeibougies
links en rechts zitten elk 3 draden van deze 3 zijn er 2 dikke en 1 iets dunner (dunste die op stekker zit)
de 2dikke moet je hebben van de groep draden (zijn dus 4 totaal die gelijke dikte hebben )
deze met meetpin meten naar massa en je weet hoeveel weerstand je gloeibougies zijn

ik typ meetpin ivm je dan de zuiverste meting hebt die je kunt hebben, met stift wil het mogelijk zijn dat je nog lichte overgangsweerstand hebt deze valt mee maar met zulke lagen weerstanden moet je daar mee opletten en niet te snel een conclusie mee trekken
wij op de zaak hebben meetpennen die van een computer of zekeringkast afkomen en dus altijd moeten passen

verder ook eerst meetpennen tegen elkaar houden deze weerstand die je nu afleest mag je dus aftrekken ivm dat overgangsweerstand is die je zo kunt meten (kan soms 0.3ohm zijn)

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

ik ga vanavond nog eens kijken als ik hem vind, maar als ik de weesrtand ga meten moet ik dan de auto hebben draaien op contact of helemaal uitstaan?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Werner, ik hoop niet dat je er op de harde manier achter gaat komen - via een steekproef bijvoorbeeld.
Maar als er een code (welke dan ook) via EOBD kan worden uitgelezen die actief is dan brandt de MIL, c.q. zegt de ecu dat de MIL moet branden.
Is die uit op het dashboard dan is het afkeur.
N.B. Elke code die gezet wordt onder EOBD (ook P1351) zet de MIL-lamp aan. Dat zijn nu eenmaal de eisen die in EOBD vastgelegd zijn.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

p2191 en p1385 doen dit niet als ze tijdelijk zijn
code wel aanwezig maar geen melding op display
maar ergste zijn de p0xxx ivm dan direct afkeur
met p1351 moet je dus een roetmeting doen, heb nog niet meegemaakt dat bij deze storing van gloeibougie het mil lampje brandt
we kunnen de discussie denk ik verder zo laten, bij steekproef zien we dan wel, het is en blijft je bevinding en zelf steekproef controleur kan het anders zien of omschrijven, zolang we alleen deze sheet hebben kunnen we verder niet veel


@vrankmeister
maakt niet uit voor je meting, beste is contact af dit ivm je relais die anders gevoed kan zijn
meten en je weet iets meer
wat je verder ook niet moet vergeten en denk ik dit het geval is
als p1351 niet opgelost wordt dan doe je roetfilter ook niet regeneren waardoor hij dicht komt te zitten en dan kun je dus hebben dat hij slecht begint te lopen, ivm zijn drukken niet kwijt kan

vrankmeister (0), 12 jaar geleden

gloeispiralen waren in orde zijn nou doorgemeten in een andere garage.

alleen nu is gebleken dat het niet aan de egr ligt maar aan de ecu van de auto. vanuit de ecu naar de egr klep was er een min-pool onderbroken of meette hij geen spanning op? nu wordt de ecu gerapareerd.

maar kan een kapotte ecu voor stotteren van de motor zorgen?

en hoe gaat de ecu kapot want hij is pas 4 jaar oud?

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Eerst even afwachten wat daar uit komt, maar we hebben al een 4-tal malen meegemaakt bij de 1600 diesel dat de ECU (aansturing EGR) defect geraakt is door storing/kortsluiting in het elecktrische deel van de EGR. Advies was om dan toch beide onderdelen, dus EGR én ECU te vernieuwen.

Daarom......wacht even af wat er uit onderzoek van de ECU naar voren komt en trek dan je conclusie. Mocht het inderdaad in de ECU fout zitten qua aansturing EGR, dan toch overwegen om alsnog (weer) de EGR te (laten) vernieuwen.

vrankmeister (0), 11 jaar geleden

oplossing was BDP sensor vervangen en vervolgens was het stpotteren opgelost

vrankmeister (0), 11 jaar geleden

bdp sensor is vervangen deze had los contact probleem is nu opgelost

harry4203 (450) PRO, 11 jaar geleden

tja, daar had ik gelijk al wat over gezegd, maar ben blij dat het na een jaar toch is verholpen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.