Peugeot 0: Bak demonteren aandrijas hoe haal ik die eruit, 206 SW 2.0 HDI

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Mijn koppeling heeft het begeven, nu ben ik de bak aan het demonteren maar krijg de aandrijfas aan de rechterzijde er niet uit.
Die loopt eerst nog door een steun, daarna een losse as welke de bak in gaat.

Heb de aandrijfas bij het wiel er al uit, maar hoe nu verder heb hem ook al bij de bak losgedraaid zit daar met 3 bouten vast.
Vanaf het wiel naar dat tussen stuk hoe haal je dat eruit.
Moet hem eruit hebben want boven de as, bij de bak zit een bout en die moet eruit om de bak er achter weg te krijgen.

Mvg Ron

ronhj1971

Geplaatst door ronhj1971 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ron, de rechter as zit vast op het zogenaamde steunlager. Dit lager zit met 2 speciale boutjes met moertjes geklemt in de (motor)steun. De moertjes draai je zover los zodat ze nog net op de boutjes blijven zitten. Je drukt dan de boutjes naar buiten en draait ze een kwart tot halve slag zodat ze uit de uitsparing komen. Het lager kan erg vast in het huis/steun zitten. Kwestie van kruipolie en bijv. een lange stevige schroevendraaier of bandenlichter en dan schuin van onder af deze op binnenrand van het steunlager (tegen de as aan) zetten en hopen dat het lager loskomt na juiste hamerklap op de juiste plaats.

ronhj1971 (0), 13 jaar geleden

Hoi Hans,

Bedankt voor je advies, zal dit vanavond gaan uitvoeren, het is nu even te mooi weer om in de garage te zitten.
Ik heb die twee boutjes al gezien welke je bedoeld.
WD 40 heb ik nog genoeg gelukkig, alles is straks wel weer gangbaar :-)
De druklager heeft het bij mij geheel begeven, die ga ik samen met de plaat vervangen.
kosten waren bij de dealer nogal hoog, vandaar dat ik het zelf doe. ( € 600,00 )


Gr Ron

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hopelijk vervang je ook de drukgroep? Is wel zo slim! En als je straks zover bent dat de rechteras weer gemonteerd kan worden, zet de 2 moertjes van het steunlager met beleid vast.......de speciale boutkopjes willen wel eens afbreken bij te vast zetten van de moertjes.

ronhj1971 (0), 13 jaar geleden

Is dat nodig denk je de drukgroep te vervangen ???
ja zal erom denken bij het vast zetten, wil dat nog wel eens doen --te vast aan draaien.

Gr Ron

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=ronhj1971]Is dat nodig denk je de drukgroep te vervangen ???

Gr Ron[/quote]
Kweet niet hoeveel kilometer de drukgroep z'n werk heeft gedaan, maar als dit al vele km.ters is, dan is de kans groot dat de uiteinden van de drukvingers dusdanig ingesleten zijn door het druklager, dat vernieuwen de enigste (slimme) oplossing is. Zeker omdat je aangeeft dat druklager defect is, is die kans groot. Verder zou je bij niet vernieuwen trilling in de koppeling kunnen krijgen door ongelijke aanlegdruk hetzij door ongelijk liggende vingers, hetzij doordat een nieuw druklager werkt op een ingesleten drukgroep(vingers). Verder denk ik dat een complete ruil-set in verhouding goedkoper was geweest.

ronhj1971 (0), 13 jaar geleden

De auto staat nu op bijna 250.000 km en denk dat de koppeling nog noot is vervangen, ik heb hem gekocht met 168.000 km ( ex-lease auto boekjes waren erbij )
Ik heb nog niks gekocht, klopt meetal moet de oude drukgroep dan retour teminste daar vragen ze hier dan wel naar..
Zal eens zien wat een set kost heb geen idee.

ronhj1971 (0), 13 jaar geleden

Hans bedankt voor je raad en advies heb die twee boutejs zoals je beschreef los gedraaid, en kon hem er zo uit trekken.heb nu de bak er onder weg, druklager was niet veel van over.
De drukgroep daarvan zijn d evingers mooi ingesleten.
Wordt dus een een complete nieuwe set.

Gr Ron

ronhj1971 (0), 13 jaar geleden

Heb alles vandaag nieuw gehaald, a 158,00 complete set is dan met korting en incl btw.
Dus dat valt me reuze mee.
Heb alles gemonteerd zo-pas maar wat is de aan trek koppel van de torx-bouten van de drukgroep ?? met moment sleutel.
Hans enig idee ??

Gr Ron

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Bevestiging van de koppelingsdrukgroep op het vliegwiel : 2 daNm.

wkhoek (0) PRO, 13 jaar geleden

wees verstandig en vervang ook de prise-as keering en de aandrijfaskeeringen, kost niet veel geld en anders is de kans reeel dat je eerdaags nogmaals aan de slag kunt vanwege een olielekkage

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum