bij koude motor moeilijk in de eerste en tweede versnelling na 4km probleem over.
probleem is begonnen na een compleet nieuwe koppeling en drukgroep
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk komt bak niet helemaal vrij bij intrappen van het pedaal.
betekend dat de koppeling plakt
12 jaar
Heb je bij die 1ste kilometers wel het idee dat de koppeling op het juiste punt aangrijpt, dus zo'n beetje halfweg koppeling op laten komen? Zo niet, dan zou er bijv. een beetje lucht in hydraulisch systeem van de koppelings-bediening kunnen zitten.
Kan ook zijn dat er teveel (fout) vet gebruikt is op de as waar koppelingsplaat overheen schuift waardoor plaat in koude toestand (= dik vet) niet lekker over deze as schuift.
Als de koppeling-reparatie onlangs door een garage is uitgevoerd, dan kun je hier het beste even mee terug gaan.
Het klinkt inderdaad alsof de koppeling net niet goed vrij komt.
Vraag in de garage welke olie ze in de bak gedaan hebben? Bij het verwijderen van de assen loopt ,op een paar uitzonderingen na ,de olie weg . Als na een kilometer de klacht voorbij is ,moet dat de oorzaak zijn. Een goede synt.75w/90 doet wonderen ook voor de naderende winter. M.v.G.
Hallo allemaal
Het probleem is opgelost garage had een verkeerde bakolie er in gedaan
Zit nu 75w90 in en het schakeld weer netjes, ook als het koud is
Bedankt allemaal voor de hulp
12 jaar
Als t'probleem hiermee opgelost is, is het prima. Dit is echter NIET de door peugeot voorgeschreven (dikte) versnellingbak-olie.
Wel een goed alternatief , kijk maar bij Kroon oil . En van de winter ,als die nog komt ...........heerlijk schakelen.
Groeten..
75W 40 heb ik al vaker gebruikt in de koudere tijden en eerlijk gezegd heb ik er nog geen problemen mee gehad.
Bij Opel deden ze eerder ATF olie in de bakken als deze slecht schakelden.
Misschien moet je het advies van Hans opvolgen en in de lente er weer de voorgeschreven soort in doen.
Succes !!
Peugeot schrijft 75w80 voor, 75w90 heeft koud de zelfde eigenschappen als 75w80. Warm zal ze fractioneel dikker zijn. Als de bak warm goed schakeld dan zou ik er niets meer aan doen en lekker zo laten.
Niek, mijn veronderstelling was ook inderdaad 75W80 want dat zit er na al die jaren gewoon ingebakken. Toch kijk ik altijd nog even op service box en wie schetst m'n verbazing?
BE1-BE3-BE4-MA-ME5T-ME5TU-MEG5TU-ML5C-ML5T-ML5TU Alle landen ESSO GEAR OIL BV 70W80W (Ond. nr. 9736.41 ) TOTAL TRANSMISSION BV 70W80W
Ok, dat had ik ook niet verwacht eerlijk gezegd, dan denk je dat je alles weet !! Vindt ik opzich wel beter, die 70 dan ,nog ietsje dunner schakeld hij inder ieder geval ietsje soepeler in koude toestand.
Als ik nu nog even verder kijk en je zoekt de olie op die bij de tranmissie hoort per model dan dan zie je dat het onderdeel 973641 vervangen is door 9730AA en wat is dat nu weer ? Dat is dus weer 75w80. Het moet niet gekker worden !!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar