Ik heb 3 jaar geleden een 2e-hands peugeot 207 gekocht met destijds 75.000km op de teller. Inmiddels staat er 125.000 op.
Mijn problemen zijn enkele maanden geleden begonnen. In april begon voor het eerst de storing emissiesysteem op te spelen.
Conclusie van de vakgarage was dat zowel bougies als bobine vervangen moesten worden. Tevens werd het thermostaathuis vervangen. Zo gezegd zo gedaan. (wellicht niet van toepassing, maar een maand later bij de APK/grote beurt werden rondom remschijven en remblokken vervangen, omdat deze door de vorige garage verkeerd gemonteerd zouden zijn en 2 dagen na de grote beurt/apk ben ik stil komen staan met een kapotte accu)
In augustus dit jaar kwam de emissiestoring terug. Na uitlezen bleek nu dat de katalysator kapot was. Katalysator laten vervangen.
Na dit onderhoud heeft de auto 3 weken stil gestaan in verband met vakantie. De eerste rit na de vakantie (dus feitelijk binnen 100km na vervanging katalysator) kwam de storing gelijk terug.
Weer laten uitlezen en nu gaf lambda sensor 2 een foutmelding. Bij reparatie belde de garage dat de uitlaat niet best was en dat deze mogelijk oorzaak was van de foutmelding. Het vervangen van de sensor zou dus mogelijk niet helpen om de oorzaak van de foutmelding te wissen. Met de garage afgesproken dat ze de uitlaat repareren (tussenstuk is vervangen en achterstuk gesmeerd als tijdelijke oplossing). Na reparatie nog geen 5km op de weg kwam de storing terug en is hierna lambda sensor 2 vervangen. Na ophalen bij de garage meteen weer de emissiestoring. Uit laten lezen... dit keer was het lambda sensor 1. Nu stelt de garage voor om deze uit te blazen ipv gelijk een nieuwe te plaatsen.
De auto verbruikt veel olie (1l op 1500km) en de garage geeft aan dat dit waarschijnlijk de bron van alle ellende is. Ze geven aan dat een oliebehandeling (a €250,-) kan helpen, maar geven hier zeker geen garantie op. Inmiddels lopen de kosten dit jaar aardig op (alles in totaal zit er voor €2.000,- nieuw materiaal en €1.000,- arbeid in) en is het probleem nog steeds niet opgelost.
Ik heb vertrouwen in mn garage en de mensen die er werken, maar het wordt nu wel erg vervelend allemaal.
Ook lijkt het alsof de auto nu steeds bij het opstarten wat toeren maakt terwijl ik gewoon stil sta. Dit deed ie altijd al een beetje, maar lijkt steeds erger te worden.
Ik wilde graag weten wat mensen met meer verstand van auto's in mijn situatie zouden doen?
Andere garage zoeken? Auto verkopen, wat redelijk zonde voelt na deze investeringen? Toch de oliebehandeling proberen? Emissiestoring negeren en door blijven rijden en jaarlijks de APK afwachten?
In hoeverre is het redelijk dat ik tot nu toe alle kosten heb gedragen?
Wanneer de laatste lambda sensor ook vervangen wordt, welke onderdelen kan ik daarna nog verwachten die de foutmelding kunnen veroorzaken? Het voelt namelijk alsof ik inmiddels alles aan die auto vervangen heb. Of heb ik straks nog steeds grote kans dat de emissiestoring snel terugkomt en moet mn hele motor onder handen genomen worden a €1500 - €2000?
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De lambdasensoren zitten aan het eind van het trajekt.
Het is heel goed mogelijk dat het al eerder fout gaat en die afwijking word gemeten door de beide lambdasensoren.
Ik neem aan dat de garage een viergastest gedaan heeft en de fueltrims gecheckt zijn.
Hier kun je al een hoop info uithalen.
Het spreekt niet in hun voordeel dat ze elke keer met wat nieuws op de proppen komen.
Ook het feit dat het stationnaire toerental niet konstant is duid erop dat het mengsel niet korrekt is met als gevolg lambdastoring.
Het feit ook dat de storing zo snel verschijnt na de start duid op een grote afwijking ,want bij koude motor doen de lambdasensoren niet mee,na opwarming gaan ze in closed loop.
Dan verschijnt ook direkt de storing begrijp ik.
De afwijking is dus groot.
Het olieverbruik is ook niet in het voordeel maar er zijn tegenwoordig meer auto's die olie verbruiken en toch gewoon goed rijden.
Om te beginnen zou ik de storingen willen weten die er nu nog in staan,dit geeft al meer duidelijkheid.
Ik zou een goede diagnose specialist op zoeken en de garage even links laten liggen want die maken op mij geen sterke indruk om elke keer weer met wat nieuws te komen.
Het is immers geen rocketscience.
Nou is het wel een beetje zo dat als een peugeot wat ouder word ze een abonnement op emissiestoringen er bij nemen en als dat niet adekwaat word opgelost kun je er op leeglopen.
Dank voor de tips.
Huidige storing betreft: Sensor 1: Vet op de sensor.
8 jaar
Zou dit een oorzaak kunnen zijn van mijn probleem?
http://www.automotive-werkplaats.nl/tech...
Heb overigens een Peugeot 207 - 1.6-16V XS Pack
8 jaar
Weet je toevallig ook de nummer(s) van de storingen op de lambda sondes?
Eerste keer storing lambdasonde 2:
P0054 en P0140
Na reparatie nog geen 500m van garage weer storing. DIt keer in lambdasonde 1:
P2196 en P2237
8 jaar
Dinsdag staat mijn (reeds gemaakte) afspraak bij de garage om lambdasonde 1 te vervangen. Ik denk dat ik hen ook verzoek om goed naar de injector te kijken en eventueel cleaner toe te voegen. Zo hoop ik ook de oorzaak van het niet stationair draaien aan te pakken.
Moet lambdasonde 1 gelet op de foutmelding er dan sowieso uit, of kan dit verholpen worden door de injectorcleaner?
8 jaar
1 foutmelding op de 1e lambdasonde geeft aan dat het signaal vast blijft staan op rijk.
Dan zijn er 2 mogelijkheden: het mengsel is te rijk of de sensor geeft een verkeerd signaal.
Met een 4-gas tester kun je zo zien of het mengsel ook echt continue rijk is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar