Goedendag,
Peugeot 206 tijd geleden gekocht met bonkende achteras voornamelijk rechts zoals gewoonlijk.
Bij bochten nemen en kuilen etc..
Hier was ik van op de hoogte en wilde een complete revisie uitvoeren.
Achteras nieuwe aspinnen in geperst en nieuwe lagers en keerringen.
Oude lagers waren op zich nog redelijk en oude pinnen waren licht ingevreten.
Vond ik achteraf vreemd gezien de klachten...
Nu bonkt hij nog steeds hoorbaar na revisie.
Het is eingenlijk een metalen "kloenk" geluid alleen bij bochten nemen. niet bij hobbels of drempels!
links iets minder en rechts veel meer.
Als ik 1 maal een bocht naar bv. rechts heb genomen doet hij het niet nog een keer naar rechts.
Je moet dan éérst een keer een bocht naar links hebben genomen.
Kortom om en om....
Schokbrekers om en om los gehad en gereden geluid nog steeds.
Frame van de achteras zit goed vast aan het chassis en voorzien van 4 nieuwe rubbers.
Uitlaat hangt geheel vrij en voor bij het verenpakker beweegt het soepel.
Het lijkt wel of de "anti rol bar" as die door de achteras loopt van L naar R het kloenk geluid geeft.
Er is namelijk maar weinig ruimte tussen de as en het ashuis.
Ik sta even voor een raadsel wie heeft nog tips..?
Alles is goed gemonteerd en heb zelfs nog 1 maal rechts de lagers voor de 2é keer vervangen. was niets mis mee.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zit spelling ergens in de ophanging.Niet in de wielnaaf
Hallo Marcel , monteer aan beide zijden eens een ring ( no 4 )zoals afgebeeld . Succes.
Beste René,
Ik ga de tip uitproberen.
Deze ring zat er niet tussen en heb ik ook niet kunnen vinden in het schema wat ik hier heb....
Heb jij er ook een dikte van de ring bij staan?
Bedankt.
8 jaar
Hoi Marcel , er word door Peugeot niets opgegeven over de dikte van de ringen . Wel word er gesproken over een speling van 2 mm . Ik zou dus ringen , links en rechts , monteren van 1mm dik . Het Peugeot onderdeelnummer is overigens :6962-13
misschien dat je die dan besteld , weet je zeker dat het goed is .
Hallo,
Hierbij de oplossing van het gebonk/kloenk.
De antirolbar torsieas bonkte tegen de binnenkant van de nieuwe aspinnen.
Op foto 1 zie je het onderdeel wat in de aspin geschoven word. hier zit aan de boven en onderzijde 1 mm speling.
Dit veroorzaakte het geluid... een metaalachtig kloenk geluid als de as getordeerd word bij bochten nemen. (behoorlijk hard mensen kijken om!)
Aan dit onderdeel kon ik verder niets ontdekken kwa slijtage o.i.d.
Ik denk dat de binnenkant van de nieuwe aspinnen de ruim geboord zijn in de fabriek?
Heb dit opgelost door op te vullen met een dun rubber rondom met vet.
Geluid is nu weg en opgelost.
Dank u voor het meedenken allemaal.
Fotos zijn van google geplukt....
8 jaar
Ik heb precies hetzelfde. Ik zie helaas geen foto's ...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar