Beste forumleden,
Ik en mijn broer hebben afgelopen week de koppeling vervangen van een peugeot 206cc 1.6hdi fap.
Wij zijn alle 2 monteurs maar stuiten nu op een raadsel waar we wat extra kennis bij kunnen gebruiken.
Auto kwam binnen met slippende koppeling, diagnose snel gesteld: koppeling vervangen.
Lijst van vervangde onderdelen (nieuw):
Koppelingsplaat (valeo)
Drukgroep (valeo)
Druklager (valeo)
Keerring
Gaffel
Koppelingscilinder
Vliegwiel is nieuw van vorig jaar (is zuiver gemaakt voor montage nieuwe koppeling).
Drukgroep eveneens zuiver gemaakt met remmenreiniger ivm vetlaag.
Hydraulisch systeem ontlucht ( vrije slag op pendaal is ong 3-5cm)
Bij testrit leek het in eerste instantie verholpen, totdat er meer toeren werden gemaakt, bij het inschieten van de turbo ( meer kracht) begon de koppeling weer te slippen. Naarmate de rit vorderde was het slippende effect in elke versnelling.
Dus na reparatie geen verbetering maar erger.
Iemand enig idee waar te zoeken naar dit probleem?
Alvast enorm bedankt voor reacties.
Met vriendelijke groet,
Sebastiaan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit gereedschap wel gebruikt ?
Beste Renee,
Bedankt voor de reactie. Inderdaad hebben wij deze gebruikt. We hebben deze gebruikt om de koppeling te centreren anders past de bak niet op het onderblok.
Mvg,
Sebas
8 jaar
turbo druk controleren als deze in 1 keer voluit werkt en niet geregeld wordt kan dit probleem ontstaan
Wel vreemd dat naar mate de rit vorderde hij in alle versnellingen begon te slippen. Geen lekkage van de bak naar het koppelinghuis gezien?
Sebastiaan ; blijft er geen vloeistofdruk staan in de bediening van de koppeling .
Dit komt voor als het compensatie-gaatje door een of andere oorzaak dicht zit.
Zit er wat speling op de bediening bij het pedaal?
Succes.
Goed naar de foto van Renee roolvink kijken.
Dat is niet alleen een centreer hulpmiddel, maar een tool voor een SAC koppeling (self adjusting clutch).
Als het een SAC koppeling is, dan MOET je die tool gebruiken bij de installatie van de drukgroep en koppeling volgens de juiste procedure, anders krijg je problemen zoals jullie nu ondervinden.
Bij een SAC koppeling zit er een soort automatisch verstelmechanisme en dat moet dus eerst met behulp van de tool op de juiste stand ingesteld worden.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar