Beste lezers,
De peugeot van mijn dochter 306,
Handelsbenaming 306 XN 1.4 E2
Kleur(en) Rood
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1360 cm3
1993 heeft problemen gehad met het contactslot. Het veertje dat de sleutelstand terugdrukt als je de auto start naar rijden, dus dat o.a. de startmotor uitgezet wordt, was gebroken.
Resultaat, omdat er mee doorgereden was, rijden met de auto met de startmotor nog aan en mogelijk op de starterkrans, startmotor overleden. Auto reed overigens nog gewoon goed als deze werd aangesleept.
Ander contactslot erin gedaan en een andere startmotor gemonteerd op voorspraak van de Wegenwacht.
Nu doet zich het probleem voor dat de auto niet meer wil lopen, de bougies vonken niet.
De computer gereset door + accupool meer dan 15 minuten van de accu afhalen.
Spontaan starten via het contactslot ging niet. Daarna geprobeerd met aanslepen. Dit lukte in zoverre dat de motor wel ging draaien, maar met een oranje waarschuwingslampje op het dashboard van de motor met een K erin. Dat is al ik me niet vergis een melding van de temp.sensor van de koelvloeistof. Auto sloeg af na enkele honderden meters en kon niet meer aan de praat gebracht worden, ook niet door aanslepen.
Koelvloeistof nagekeken, expansietank bijgevuld, systeem ontlucht, bij de kachelslangen en op het thermostaathuis. Computer weer gereset door de accupool meer dan 15 minuten los te gooien. Contact er weer opgezet, de nodige seconden gewacht en daarna proberen te starten.
Startmotor doet het goed maar de motor wil niet aanslaan. Bij controle bleken de bougietjes er geen zin in te hebben.
De BDP-sensor schoongemaakt op eventuele metaalresten van de startmotor en starterkrans.
Alle stekkertjes nagelopen en deze losgemaakt en weer vastgedrukt en gecontroleerd op beschadigde mantel van de draden.
Wie heeft er eventueel nog een aanwijzing hoe dit op te lossen. Ik heb geen doormeetakast(je).
Graag zie ik jullie reactie tegemoet.
Pakreel Zeewolde
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ben je niet een extra draadje vergeten aan te sluiten , of de moer vergeten vast te zetten op de grote aansluiting achter op de startmotor?????
Beste Hans,
Bedankt voor je snelle reactie.
Dat extra draadje wat jij bedoel op de startmotor, daar bedoel je toch dat signaaldraadje mee voor de bendix ?
Die zit er op.
Die grote moer op de startmotor waaraan die dikke stroomkabel zit, zit goed vast.
De startmotor draait ook gewoon goed bij het starten maar de motor slaat niet aan omdat de bougietjes niet willen vonken. Normaal bij een storing heb ik begrepen, dan moeten de bougietjes bij het omdraaien van het contactslot op starten eventjes vonken. Doen ze ook niet.
Heb je mogelijk meer suggesties ?
15 jaar
Lijkt mij toch iets met de toerentalsensor aan de hand te zijn.
306 cabrio,
Bedankt voor je reactie.
Zou je mij kunnen uitleggen waar de toerentalsensor zit op dit blok ?
B.v.d.
15 jaar
Je hebt hem zelf al schoongemaakt schrijf je, toerentalsensor = BDP sensor.
Enkele weken geleden is er door de ANWB een eerste model 306 benzine bij ons binnengesleept met de mededeling van de ANWB dat het dubbelrelais defect zou zijn. Starten was goed, maar niet aanslaan. Nieuw dubbelrelais gemont., maar nog niet aanslaan.
Na verder zoeken, bleek er onder de grote aansluiting op de startmotor nog een voedingsdraad te zitten voor dit dubbelrelais. In ons geval stond de grote moer los, waardoor er niet voldoende spanning via dat draadje op relais kwam.
Dit is de reden van mijn suggestie om eens naar deze aansluiting te kijken, mede omdat je aangeeft dat je de startmotor ook vervangen hebt.
Is dus NIET het signaaldraadje van de bendix. Dit is de kleine aansluiting.
En anders inderdaad eens de toerentalsensor wisselen.
tt.a.v. 306 cabrio,
Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat je de BDP-sensor bedoelde.
t.a.v. hans4074,
Ik heb onder de motor gestaan en onder de startmotor gekeken. Er zit geen voedingsdraad voor het dubbelrelais daar. Je bedoelt toch het dubbelrelais achterop de bak waar de regelunit in zit ?
Bij het monteren van de startmotor heb ik altijd ook maar met 2 draadjes te maken gehad, het signaaldraadje voor de bendix, en die dikke voedingskabel.
Gaan we morgen toch maar eens aandacht geven aan de toerentalsensor.
Overigens bij het volgen van de kabelbomen bij de startmotor kwam ik er 1 tegen die naar de dynamo leidt en daar kwam ook een draadje nog uit die naar een sensor gaat die onder het uitlaatspruitstuk en boven het oliefilter zit. Er zit zo'n hoesje van hittebestendig materiaal op waar het draadje door heen gevoerd moet worden. Het lijkt mij dat dit een sensor is voor de koeling ? Deze sensor was ondanks het hoesje aardig warm geweest, het witte kunststof ringetje dat er op zat was voor het grootste gedeelte bruin gekleurd en helemaal bros, en uitgehard en brak toen ik het er af haalde.
Zou misschien dit ook een oorzaak kunnen zijn, sensor kapot, of is het normaal dat dit er zo uit ziet ??
In ieder geval beide heren bedankt voor jullie reactie.
15 jaar
die sensor is de oliedruksensor
vraagje: draait de benzinepomp enkele seconden bij aanzetten contact?
zit er al een transpondersysteem op?
bij sommige 306en zitten 2 dikke draden op de 8mm bout, toch nog eens goed kijken
Beste Peugeot TR,
Bedankt voor je reactie.
De benzinepomp hoor ik draaien bij het contact aanzetten.
Er zit bij mijn weten geen transpondersysteem op.
Al op een ander moment een keer de startmotor vervangen, toen zat er ook maar 1 dikke draad op de 8mm bout.
Voor de zekerheid toch nog even goed gekeken of ik toch die draad over het hoofd gezien heb, maar geen losliggende draad aangetroffen.
Ik ken dat wel van 2 draden van andere merken, maar niet op deze 306.
Morgen ga ik op de donorwagen, een 205 met 1.4 motor die goed draait, in ieder geval de BDP-sensor testen en als het nodig is de dis-ontsteking, je maakt me wel onzeker, kijken of die wel 2 draden op de 8 mm. bout heeft zitten.
Als de oplossing bekend is zal ik deze plaatsen.
m.v.g.
15 jaar
Beste adviseurs van de 306,
Het lek is boven. Er blijkt dus toch een tweede draad op de 8 mm bout van de startmotot te moeten.
Na het bericht van Peugeot TR en de reactie van Hans4074 heb ik vandaag toch nog eens aan die draadbundel die boven de starmotor zit getrokken en daar kwam de draad tevoorschijn die ik over het hoofd gezien had, je demonteerd de startmotor op gevoel. De draad zat tussen het startmotorhuis en een beschermkapje dat op de startmotor zit.
Heren allemaal bedankt voor jullie advies en dankzij dat ben ik er toch uit gekomen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar