Hallo allemaal!
Heb een lastig vraagstuk voor de echte peugeotkenners.
Weet iemand of er een manier is om het bouwjaar van een motorblok te achterhalen?
Heb een xu5 blokje liggen wat de revisie in moet. Nu blijkt dat (volgens het revisiebedrijf) daar meerdere types lagerschalen (materiaal en maat) in kunnen zitten.
Dit zou afhankelijk zijn van bouwjaar van het blok.
Ik kan van het typeplaatje op het blok de volgende gegevens afhalen:
Type REG, ptc1802, ICT61.
Verder zie ik achter op de motor dat er in het blok een "rozet" is gegoten met een 8 in het midden de buitenring is in 12 verdeeld 9 van die 12 zijn aangevinkt.
[url=http://img337.imageshack.us/i/rozet.jpg/][img]http://img337.imageshack.us/img337/4295/...[/img][/url]
Ik denk dat dit blok uit de 9e maand van 88 is.
Zou dat kunnen kloppen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt mij ook.
als je de lagerschalen verwijderd staat er dan aan de achterkant niks ingeëtst.
13 jaar
Dag Robby,
In de lagerschalen staat niets in.
Maar volgens mij is dat nooit.
Niemand anders een antwoord?
volgens servicebox worden er alleen lagers geleverd voor de 205 xu5 vanaf 01/01/86. Het lijkt mij dat je die gewoon moet hebben. Dan is de keus verder niet zo moeilijk, maar moet je bv voor de krukaslager eerst controleren hoeveel er 'een groef' hebben. Drijfstang lagers is maar 1 soort voor, alleen kun je nog kiezen uit de originele maat of de reparatie maat (helaas staat de diameter er niet bij)
Dat is vreemdwant volgens het revisiebedrijf zijn er toch echt meerdere mogelijkheden.
Met name wat betreft matriaalsoort.
De dikte (speling) is wel op te meten.
laat je anders maar eens informeren bij het magazijn van de lokale Peugeot Dealer.
Volgens de peugeot is er maar 1 soort lagerschaal mogelijk. Maar wel de keuze uit de originele en een overmaat.
Wat ik mij wel kan voorstellen dat de revisieman zijn eigen documentatie gebruikt en dus wereldwijd allerlei varianten krijgt voorgeschoteld.
Terwijl een gewone Europese uitvoering de " gewone" lagers gebruikt die de peugeot dealer gewoon op zijn fiche aangeeft.
Ik zou mij niet teveel zorgen maken. trouwens dat achterop het blok 1988 staat wil niet zeggen dat de krukas ook uit 1988 zou zijn.
Zo kan je wel doorgaan natuurlijk. De revisieman zou toch de specialist moeten zijn? Die weet toch wat er in zou moeten?
Of kan of wil hij geen beslissing nemen?
Zie je niet teveel moeilijkheden aankomen?
Het is geen race blok hoor.
Hallo Schouwke, wij hebben enige kennis van peugeots, bel maar, groeten erik en jeroen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar