Van mijn Peugeot Boxer 2.5tdi 79kw/108pk uit 1997 met motorcode DJ5-TED wil ik de spanrol van de dynamo en stuurbekrachtiging losmaken om de multiriem (en spanrol) te vervangen.
Hoe dit in theorie moet, is vrij eenvoudig. De praktijk blijkt lastiger waarbij ik sta voor het volgende probleem:
Om de spanrol te kunnen lossen, moet eerst de bijbehorende borgmoer (nummer 2) verdraaid worden.
Dat is de onderste moer op het plaatje (op de auto zit deze nu dus nog helemaal bovenaan op de schroefdraad, i.p.v. al helemaal onderaan op de schroefdraad zoals op het plaatje), maar dat lukt mij niet om de volgende redenen:
1) Het is zeer zeer lastig om bij deze borgmoer te komen, maar vooruit, met veel pijn en moeite gaat het om met een steeksleutel erbij te komen;
2) Als je dan met de steeksleutel erbij bent, dan is er geen ruimte om de steeksleutel om de moer heen te steken;
3) Had dat wel gekunt, dan is er sowieso geen ruimte om de steeksleutel te bewegen om zo de borgmoer te lossen.
??!
Ik sta voor een raadsel. Kan iemand mij zeggen hoe ik de borgmoer kan verdraaien zodat ik de spanrol kan lossen? Bedankt alvast voor de moeite te reageren.
[IMG]http://i63.tinypic.com/3150oec.jpg[/IMG]
[IMG]http://i66.tinypic.com/2lmxlyt.jpg[/IMG]
[IMG]http://i65.tinypic.com/do10km.jpg[/IMG]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Jaap ,
Het is moeilijk bijkomen .
Motor met een krik ondersteunen , rechter motorsteun verwijderen en motor hoger , dan wel lager plaatsen voor meer berijkbaarheid tot de moer .
Bedankt Rene voor je antwoord.
Heb je dat eerder zo gedaan op een Boxer of Jumper 2.5?
Dan is er i.d.d. meer ruimte voor een steeksleutel om te manoeuvreren.
Maar de borgmoer zit nog steeds op dezelfde afstand van het motorblok en daar zit hem net het probleem. Een steeksleutel krijg ik er niet tussen.
Welk nummer steeksleutel is het exact?
Of moet ik een speciaal stuk gereedschap gebruiken?
7 jaar
Plaats eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer .
Kan ik even bij Peugeot raadplegen wat zij er van zeggen .
Dat zou geweldig zijn :)
De laatste 8 cijfers van het chassisnummer zijn: 15386484
7 jaar
Letterlijke tekst van Peugeot .
Verwijderen.
Maak de minpool van de accu los.
Krik de wagen op en zet hem zo op bokken dat de voorwielen vrij zijn.
Verwijder het rechter voorwiel.
Verwijder de voorste bescherming onder de motor.
Draai de bouten los ( no 1 ) van de spanner.
Het moet dus kunnen via het rechter voorwiel . Geen opgave van de bout diameter .
Beste Rene, bedankt voor je 'how to'.
Zo is het precies zoals ik het wilde doen, maar toen liep ik dus tegen problemen aan.
Aangezien ik gisteren dus nog steeds voor hetzelfde probleem stond, ben ik naar een garagist gegaan. Op een brug is het ook makkelijker werken.
Toen bleek dat een vorige monteur de oude spanrol verkeert had bevestigd, de borgmoer zat verkeerd zodat er niet te werken was. Tja...
Dus is de riem met spanrol er maar afgehaald op een andere manier :)
Bedankt Rene voor je hulp, dat heb ik zeer gewaardeerd!
7 jaar
U bedankt voor uw feedback . Fijn dat het is opgelost .
De oplossing:
Het moet precies zoals in mijn eerste posting van het probleem beschreven en de posting van Rene Roolvink met de 'how to' van Peugeot.
Een motorsteun etc moet dus absoluut niet (!) los, en op een brug hoeft het rechtervoorwiel ook niet eens los.
De klus is op een brug makkelijk binnen een half uur te doen.
Keeskloost :)
7 jaar
[quote=jaapvandenbroek]
Keeskloost :)[/quote]
Bedankt voor de vietbek...;-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar