Peugeot 406 HDI 66 kW: Brandstoffilter vernieuwen

Bouwjaar: 2002

Hallo Oldtimer (of andere deskundigen),

Ik wil van mijn 406-HDI 66 kW het brandstoffilter vernieuwen en het filterhuis aftappen. Het filterhuis ziet er anders uit dan bij mijn vorige HDI uit 2000.

Vraag:
Moet dit nieuwe model filterhuis ook op de "bajonet-manier" worden geopend en hoe kan ik het beste het eventuele vocht uit het filterhuis aftappen ?

m.vr.groet,
Eduardo

Eduardo

Geplaatst door Eduardo (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Edwardo, de filters zijn er in 2 merken Bosch en Mahle en het mahlefiter heeft een schroefring.

Eduardo (0), 19 jaar geleden

Hallo Oldtimer,

Hoe kan ik zien of 't een Bosch of een Mahle is ??

m.vr.groet,
Eduardo

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Bosch heeft een dop met een zeskant bovenop en een vast deksel, Mahle een ringmoer, zo groot als het filter, met kartels en een los deksel.

Eduardo (0), 19 jaar geleden

Hallo Oldtimer,

Dank voor je reactie.
Bij mijn vorige HDI(2000) kon ik dmv 3x het contact 15 sec. aanzetten het brandstoffilter ontluchten.
De brandstofpomp pompte het filterhuis dan weer vol.
Gaat het ontluchten met deze HDI (2002) ook zo ?
O ja, hoe kan ik het filterhuis het beste aftappen ?

m.vr.groet,
Eduardo

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Dit is afhankelijk van het systeem wat op deze auto gemonteerd is, is dit een siemens systeem dan zit er een balgje op om te ontluchten,eerst de pot volpompen voor je het deksel vastzet.En tijdens het starten even met twee man, een om te starten en een om te pompen.Siemens heeft nl geen elektische pomp in de tank.
Bosch daarintegen wel en dat werkt dus hetzelfde als "vroeger".Leegmaken moet je de pot met wat opdeppapier of zoiets.

Eduardo (0), 19 jaar geleden

Hallo oldtimer,

Alles wat je schreef is mij duidelijk.
Heb nu ook een nieuw filterelement in huis om te wisselen.
Er is dus een Mahle-filterhuis gemonteerd met een siemens-systeem, incl. balgje om te pompen.
Volgens mij is het 't makkelijkst als de deksel van het filterhuis afgaat de snelkoppelingen van de brandstofleiding los te maken. Klopt dat ?? Zo ja, hoe moet ik deze snelkoppelingen losmaken en moet ik dan speciaal nog ergens op letten ??

Hopelijk niet teveel vragen ??

vr.groet,
Eduardo

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Eduardo, Als je die snelkoppelingen bekijkt dan zit er in de dikke rand een deel wat je kunt indrukken en dan kun je ze lostrekken.

Eduardo (0), 19 jaar geleden

Hallo Oldtimer,
Sorry voor de late reply, maar dankzij jouw nuttige tips heb ik ook dit klusje aan mijn HDI weer probleemloos kunnen oplossen.

Fijne feestdagen en een gezond 2005 gewenst.

p.s.
Effe een vraagje van een collega die een 406 2.2-16V rijdt:
Waar zit bij deze motor het oliefilter ?
Misschien aan de achterzijde van het blok ?
Zo op het 1e gezicht konden we het oliefilter niet ontdekken.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Nee hoor zit ook gewoon aan de voorkant naast de compressor van de airco.Onder het inlaatspruitstuk.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.