Peugeot 206 2000: Brandstofpomp

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFZ, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 65

Hallo,

Ik moest vandaag tanken, en de tank was al aardig leeg, en dus op naar t tankstation.
Dat is er een met een betaalterminal, en die pakte mijn bankpas niet, verwerkingsfout.
Dus, op naar een ander tankstation in de buurt, rij ik mn tank leeg...motor hield er mee op.
Even lopend benzine gehaald, in een jerrycan, tank gevuld, en ik kon weer rijden. Na een paar honderd meter, sloeg de motor af, dus ik dacht dat mn filtertje vol zat met troep, gedemonteerd, doorgeblazen, maar die is netjes schoon. Toen was de brandstofpomp verdacht, ik heb begrepen dat als je de brandstofpomp aanzet (contact), dat je hem kan horen, maar ik hoor niets.
Andere brandstofpomp er op gezet, doet t ook niet!
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Ik heb al de zekering gecontroleerd in het motorcompartiment, die is nog goed...dus in mijn ogen raadselachtig...
Wie kan mij helpen?

Gr. Rick.

Rickvi

Geplaatst door Rickvi , lid sinds 2 jaar geleden

32 Reacties

lange-frans, 2 weken geleden

kabelbreuk?? komt er wel stroom bij de pomp?

Rickvi, 2 weken geleden

Kabelbreuk heb ik nog niet op gecontroleerd, leek me ook niet logisch eigenlijk gezien hetgeen er aan vooraf ging. Ik heb wel 'n topic gelezen waar dat gesuggereerd wordt, dus dat ga ik zeker even checken. Kan ik zomaar stroom op de pomp zetten, van de accu?
Gr. Rock.

    Sorry, verkeerde knop ingedrukt, het topic is nog niet opgelost - Rickvi, 2 weken geleden

lange-frans, 2 weken geleden

heb wel eens bypass gedaan bij een opel . daar had ik draadje op achterlicht gedaan en op 12v van brandstof pomp .dan kun je pomp aan/uit schakelen met licht schakelaar.
let wel op is op eigen risico ........en om te testen of pomp werkt en motor loopt.

lange-frans, 2 weken geleden

je kan ook de oude pomp even buiten de auto testen met een accu. weet je ook al wat.

Rickvi, 2 weken geleden

Ga ik morgen ff doen...
Wel heel toevallig als t een draadbreuk zal zijn...
Ik laat t weten.

    Doe ik m aansluiten op bv mn remlicht, kan ik m zelf aan en uitzetten....;-) - Rickvi, 2 weken geleden

lange-frans, 2 weken geleden

ok. goed kijken dat je de goede draad hebt en suc7

Rickvi, 2 weken geleden

Dank u! De rode draad is de plus hoop ik?

lange-frans, 2 weken geleden

ja . ook even als je voor de auto staat aan de linkerkant onder tegen carterpan checken daar loop een kabel wat ook een bekende plek is voor een kabelbreuk .

Rickvi, 2 weken geleden

Ok, neem ik ook ff mee. Vraagje; in 't dashboardkastje zit ook 'n zekering, nr. 6,die zou voor de Electronische eenheid injectie, en electronische startblokkering zijn. Die ga ik ook maar's nakijken.

lange-frans, 2 weken geleden

zou ik zeker even doen je kan beter teveel nakijken dan dat je wat vergeet.

Rickvi, 2 weken geleden

G'morgen! Allebei de brandstofpompen werken. Dus nu op zoek naar een kabelbreuk... heb nu al hoofdpijn...

harry4203 PRO, 2 weken geleden

ga eerst eens meten op de pomp, voeding en massa. meet ook op de zekering van de pomp. doe jezelf een lol, en controleer even alle zekeringen in de auto, niet alleen van de pomp.

lange-frans, 2 weken geleden

er zit ook voor bij de accu een brandstof relais die ook even doormeten

Rickvi, 2 weken geleden

Vandaag niet veel gedaan ivm 't weer, behalve dab de pomp gecontroleerd. Hoe meet je een relais door? Ga ik morgen ff alle zekeringen nakijken, en die relaisjes doormeten(als ik weet hoe dat moet). Nogmaals vind ik het erg vreemd en erg toevallig allemaal vanwege wat de aanleiding was...

lange-frans, 2 weken geleden

relais moet zeker KLIK doen als je contact aanzet . stekker verbinding controleren .

hans4074 PRO, 2 weken geleden

Zekering F25 in de zekeringkast motorruimte (naast accu) gecontroleerd. Komt hier spanning op? Toevallig de bots-schakelaar/knop naast de accu niet uitgeslagen?

Rickvi, 2 weken geleden

Ik heb alleen de zekering zelf gecontroleerd op evt doorgebrand zijn, niet de spanning. Kan ik dat gewoon doen met contact aan, of moet ik 'm belast meten, dus tijdens 't starten? De botsschakelaar heb ik idd ingedrukt, die was niet uitgeslagen.

hans4074 PRO, 2 weken geleden

Volgens het op de gok opgezochte schema loopt de voeding voor de pomp via F25 en dan door de bots-schakelaar naar de pomp.
Controleer de voeding op die zekering. Probeer beide mogelijkheden, dus met contact aan en tijdens starten.

Rickvi, 2 weken geleden

G'morgen,

Ik heb de "nieuwe" brandsto pomp er in gezet, dat motortje giert een beetje, beter hoorbaar voor mij, en als ik de brandstofleiding losmaak, zie ik dat hij wel druk opbouwt tijdens het starten.
Dus nu moet ik even kijken of de ontsteking t wel doet, bougies die nat zijn ed.
Zekeringen heb ik allemaal nagekeken, zijn allemaal goed. Relais-klik moet ik nog beluisteren, maar de accu is inmiddels leeg gestart, dus die zit aan de oplader.
Zal er ook niet veel mee te maken hebben, maar heb vorige week net nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter, en bougies er in gezet...

Ik ga morgen denk ik weer ff proberen, volle accu weer

Rickvi, 2 weken geleden

Ik hoorde overigens de pomp geen druk opbouwen zodra 't contact aan gaat, alleen bij 't starten... even voor de volledigheid..

STIP911 PRO, 2 weken geleden

heb je m al uit laten lezen?
krijgt die wel signaal van de krukas sensor, zonder dit krijg je m ook never nooit aan de gang

Rickvi, 2 weken geleden

Hoi Stip911, nee, dat heb ik (nog) niet gedaan. Ik ga morgen eerst de bekabeling van de zekeringkast in de motorruimte naar de computer op breuk controleren. Nogmaals, ik vind 't allemaal wel vreemd, dat ik na m'n tank heb leeggereden, rare electrische storingen heb.

Rickvi, 2 weken geleden

Morgen wordt de auto uitgelezen voor de deur, topservice van Smits Automotive in Beneden leeuwen ( ff reclame maken;-) )
Electra is iets wat mij heel erg kan frustreren, en dat doet t dus ook.
Laat t jullie weten.

Rickvi, 1 week geleden

Topservice mocht niet baten, heb 2 fault codes, zie bijgevoegd fotootje.
De eerste zou kunnen zijn dat m'n snelheidssensor in de versnellingsbak het niet goed doet, die geeft te weinig aan. De tweede kan ik nergens op het interweb vinden. Dan toch maar's alles doormeten als ik de motivatie kan vinden. Bougies er wel ff uitgehaald, waren drijfnat, dus brandstofpomp werkt gewoon goed.

.

hans4074 PRO, 1 week geleden

Misschien een hele rare vraag....je hebt wel de juiste brandstof getankt hè. Toevallig niet per ongeluk diesel?

Rickvi, 1 week geleden

Geen rare vraag Hans, maar nee. Het stinkt nl naar benzine in m'n auto;-). Ik ga morgen ff de bobine losmaken, ff kijken of die wil vonken. Denk 't niet, maar dan ben ik weer verder...

Rickvi, 1 week geleden

Ehm, Hans, ik ben er wel bang voor. Ben net even gaan checken, in m'n opvangbakje die ik heb gebruikt op m'n filter schoon te blazen... voelt een beetje vettig aan. Hoe stom kan ik zijn zeg! Ga morgen dat ook ff checken. Mijn hemel, zal toch niet waar zijn..?

hans4074 PRO, 1 week geleden

Geur van benzine is overheersend.

Rickvi, 1 week geleden

Ik laat 't morgenochtend ff weten. Kan nu 't onderscheid ff niet maken, misschien corona dat m'n geur heeft aangetast.. sorry, ik maak er maar ff 'n grap van... ;-)

Rickvi, 1 week geleden

@hans4074 Nou Hans, je had gelijk.
Tank leeggepompt, benzine er in en even doorstarten, nu heb ik weer 90 pk tot mn beschikking.
Wel een beetje witte rook..;-)
Ik schaam me kapot...28 jaar beroepschauffeur....

hans4074 PRO, 1 week geleden

🤣🤣. Waarschijnlijk 28 jaar in een diesel.
Gauw vergeten en niet weer doen.

Beste antwoord, geplaatst door Rickvi, 1 week geleden

Nee, gebeurde in de gauwigheid... nou ja.
Iedereen bedankt voor de hulp, en vooral Hans dus!
Gr. Rick.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.