Ik heb recent een 306 2.0 HDI (90 pk) Break gekocht en dat bevalt prima (op de onvermijdelijk lekke airco-condensor na dan). Start probleemloos, trekt prima en verbruikt ca 1 op 20 (en ik rij niet als een bejaarde schildpad met versleten heupen). Het enige wat mij een beetje stoort is een redelijk luide brom bij ca 1400 toeren. De brom is aanwezig binnen het toerengebied 1250-1500 maar is (bij warme motor) bij 1400 toeren het ergst. De frequentie is dusdanig dat het geluid door de hele auto resoneert.
Boven de 1500 toeren is de motor voor een diesel erg stil (ik had hiervoor een 406 2.0 op gas en die was niet veel stiller). Het meest irritante is dat je bij 50 km/u in de 4e versnelling precies rond het betreffende toerental rondrijdt en dat is niet erg prettig.
Mijn eerste vraag is of dit hoort bij deze motor of niet? Zo ja, dan moet ik er maar mee leven, zo nee, wat kan dan de oorzaak zijn van deze brom (motorsteun o.i.d.)?
Ik heb er net nieuwe olie (5W30 vol synthetisch) + filter in gedaan. Volgens de onderhoudshistorie die ik erbij heb gekregen zou 20.000 km geleden ook het luchtfilter en het brandstoffilter zijn vervangen. Ik heb het luchtfilter er echter eens uit gehaald en dat was voor zo'n 30% zwart aan de aanzuigzijde. Dat lijkt mij een beetje erg voor een filter dat 40.000 km mee moet kunnen. Bij mijn 406 zag het luchtfilter er na 30.000 km nog niet half zo smerig uit als dit. Ik heb toen het luchtfilter ook maar vervangen en dat was een merkbare verbetering. Nou begin ik te twijfelen aan hetgeen op de rekening van de vorige beurt vermeld staat en weet ik dus eigenlijk niet of het brandstoffilter ook aan vervanging toe is. Valt dat op een of andere manier te controleren? Heb ik voor het vervangen van het brandstoffilter dan speciaal gereedschap nodig i.v.m. het ontluchten van de brandstofleiding?
Alvast bedankt,
Richard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wie een toerental van 1400 regelmatig echt gebruikt is gewoon niet zo goed bij z'n hoofd.....
Wie klaagt dat een motor bromt bij 1400 toeren is nog slechter bij z'n hoofd.
Als je tegenwoordig rijles neemt krijg je geleerd om met een diesel bij 2000 tpm te schakelen. Het nieuwe rijden heet dat en een beetje fatsoenlijke diesel heeft daar geen problemen mee en de HDI-blokken van Peugeot al helemaal niet. Hoe je dan moet rijden zonder 1400 tpm te gebruiken mag je me met je alwetende wijsheid dan eens uitleggen.
Maakt eigenlijk ook niet uit, als ik je bijdragen op deze site er eens op na sla weet ik al genoeg.........gelukkig zijn er ook nog echte professionals.
17 jaar
[quote=Egeltje]Als je tegenwoordig rijles neemt krijg je geleerd om met een diesel bij 2000 tpm te schakelen. Het nieuwe rijden heet dat en een beetje fatsoenlijke diesel heeft daar geen problemen mee en de HDI-blokken van Peugeot al helemaal niet. Hoe je dan moet rijden zonder 1400 tpm te gebruiken mag je me met je alwetende wijsheid dan eens uitleggen.
Maakt eigenlijk ook niet uit, als ik je bijdragen op deze site er eens op na sla weet ik al genoeg.........gelukkig zijn er ook nog echte professionals.[/quote]
Tja, het zoeken naar jouw bijdragen levert het beeld op van iemand die vooral consumeert.
Welke halve zool rijdt er zoals een rij-instructeur voorschrijft, als je motor protesteert (dat doet die HDI dus...) dan ga je niet met dat toerental rijden.
Iedere motor heeft ergens tussen de 1000 en 2000 toeren een punt waar hij niet lekker draait, en omdat die directe turbodiesels naar wens van de consument variabele turbo's hebben gekregen trekken ze al ver onder de 2000 tpm , ook bij de toerentallen waarbij ze niet lekker draaien> brom.
Bij normaal rijden tussen 1500 en 3500 is er dus geen brom.
Limbo of Brabo zeker?
ik sluit mij enigzins aan bij de reaktie van kees de beunhaas......tenminste wat betreft het nieuwe rijden......wat indd tegenwoordig geleerd wordt.
omdat onze regering wil dat we mileuvriendelijker worden is het nieuwe rijden in het leven geroepen, echter ze vergeten o.a de versnellingsbak lagers die het toch echt zwaarder te verduren krijgen door in een te hoge versnelling te rijden....motoren die pot en de pot dicht gaan zitten omdat ze simpelweg niet schoonbranden...
en wees eens eerlijk, wat is nou het voordeel wat behaald wordt op jaarbasis? ik denk wel dat die brom meespeelt in de kwestie nieuwe rijden, 50 km in zijn 5 zal heus kunnnen, jouw hdi tje rijdt veel liever 80 a 90 in zijn 5 en dan zal hij ook niet brommen.....
p.s, binnenspiegel, buitenspiegel, schouder is ons ook allemaal geleerd met het rijlessen......en maak je er nog gebruik van? net als de auto zo op zijn staart trappen met invoegen dat je met het andere verkeer meekomt...en wat doet men? invoeg stroken korter maken......
Daar moet ik je gelijk in geven. Als particulier ben ik nou eenmaal niet continu bezig met problemen aan diverse auto's op te lossen en kan ik inderdaad weinig betekenen bij het aandragen van oplossingen. Daarin ben ik waarschijnlijk echter niet de enige. Als je daar problemen mee hebt kun je misschien beter niet meer reageren op problemen die door particulieren worden geplaatst en zeker niet op de manier die je hierboven tegenkomt (ga je trouwens ook zo met je klanten om?). Misschien moet je ook de Algemene regels van deze site nog eens goed doorlezen.
Dat ik rij zoals mijn rij-instructeur mij heeft voorgeschreven is een conclusie die jij trekt uit mijn voorbeeld waarmee ik duidelijk wil maken dat ik niet de enige ben die regelmatig met 1400 tpm rondrijdt. Dat ik mijn rijbewijs gehaald heb ver voordat het nieuwe rijden werd ingevoerd en ik daarnaast ook nog eens niet in een diesel heb gelesd zijn de werkelijke feiten......
Dat elke motor een punt heeft waarop hij niet lekker draait is mij (geloof het of niet) bekend. Er is echter een verschil tussen niet lekker draaien en hetgeen mijn motor doet. Ik ken meerdere mensen die met een HDI-motor rondrijden en geen van hen heeft deze verschijnselen, vandaar mijn vraag wat er mis kan zijn.
Oh ja, Herten ligt inderdaad in Limburg. Blijkbaar leef jij in de veronderstelling dat iedereen daar het IQ heeft van een stoeptegel. Als dat werkelijk jouw denkwijze is heb ik medelijden met je.
PS Lijkt me duidelijk dat we nooit vrienden worden dus laten we het hier maar bij laten.
17 jaar
Ik ben helemaal geen professional, maar gewoon ervaringsdeskundige.
Ik reageer nogal eens wat erg direct, bot zo je wil ,maar je bent wel direct bij de les.
Mijn ervaring met zuidelijke types is dat die nogal eens stekelig reageren op mijn directe schrijfstijl.....
Ontopic: het is natuurlijk altijd mogelijk dat er wat los is getrild en daardoor de brom versterkt, ik heb dat een paar keer gezien bij DW8 motoren,
maar dat was rond de 2000tpm.
Ik rij zelf in een 306 D turbo (de oude 1.9 TD), maar die doet niet veel onder de 2000tpm en heeft (ik denk mede daardoor) geen echt brompunt.
Hoi Arie,
Zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf rij ik niet als een schildpad. Als ik moet accelereren gaat ie echt wel een verzetje terug en zorg ik dat ik boven de 1750 toeren blijf, want dan trekt ie gewoon het beste. Als ie goed warm is gedraaid krijgt ie af en toe eens een flinke trap op zijn staart om hem bij de les te houden.
Maar als ik door de stad moet tuffen met 50 km/u en de motor hoeft alleen maar de snelheid constant te houden dan zou dat voor het mechanische gedeelte toch geen probleem moeten zijn als ik dat in de 4e versnelling doe? 50 km in zijn 5 zoals je noemt lijkt me inderdaad niet aan te bevelen, dat heb ik ook nog nooit gedaan en dat ga ik ook nooit doen. Zijn er werkelijk rijscholen die je dat leren?
Wat onze regering wil, weten ze volgens mij zelf niet. De CO2-uitstoot moet met weet ik hoeveel procent omlaag en ondertussen zijn er politici die roepen dat diesels verboden moeten worden. Dat de CO2-uitstoot van een diesel veel lager is dan die van een vergelijkbare benzinemotor en dat de 'milieu-nadelen' zoals roet-uitstoot van een diesel met bestaande technieken grotendeels kunnen worden verholpen daar hebben ze blijkbaar nog nooit van gehoord.....daarom moet je bij aanschaf van een nieuwe diesel ook nog steeds 1500 eurootjes extra BPM neertellen. Als ze die centen nou eens aan de autofabrikanten geven, dan zou de ontwikkeling van 'schone' diesels nog sneller gaan en gaat de CO2-uitstoot ook nog eens omlaag.
Spiegelen zoals tijdens mijn rijlessen doe ik al lang niet meer, wat niet betekent dat ik mijn spiegels niet gebruik. Dat gespiegel is bedoeld om je te leren bewust te zijn van wat er om je heen gebeurt, zodat je weet of je ruimte hebt om naar links of rechts te gaan. Dat probeer ik wel zo goed mogelijk vol te houden hoewel ik ook wel eens iets over het hoofd heb gezien (gelukkig zonder verdere gevolgen).
Blijf ik met de vraag zitten of dit verschijnsel nou daadwerkelijk aan het te lage toerental ligt of dat er wellicht toch iets mis is. Ik ken meerdere mensen die een auto met HDI-motor hebben en die hebben daar geen problemen mee. Dat zijn wel andere versies van de HDI, dus kan ik ze niet direct vergelijken.
Richard
17 jaar
Hoi Beunhaas,
Misschien was mijn conclusie dat we nooit vrienden worden toch ook iets te kort door de bocht. Blijkbaar hebben we allebei een slechte eigenschap: jij schrijft 'bot' en ik reageer 'stekelig'. Jouw ervaring met zuidelijke types blijkt in dit geval volkomen waar te zijn. Hopelijk blijft het bij deze virtuele 'botsing' zonder blikschade.
De 1.9 TD motor is mij enigszins bekend en ik wist dat die onder de 2000 nogal tam is. Daarom heb ik nu ook voor de 306 met HDI-motor gekozen, met bijkomend voordeel dat die een stuk zuiniger is.
In mijn reactie naar Arie heb ik mijn rijstijl en gedachtengang daarachter wat nader omschreven. Wellicht is 50 in zijn 4 bij deze auto geen goed idee, maar ja, niks zo irritant als je rijstijl te moeten veranderen nietwaar?
Richard
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar