Hallo iedereen,
Sinds een weekje ben ik eigenaar van een mooie Peugeot 106 1.4 automaat uit 1998 met slechts 84.000 km op de teller. Een mooi bakkie in goede staat met een puntgaaf interieur.
Alles leek goed in orde totdat het lampje van de koelvloeistof ging branden(bij een snelheid van ongeveer 130 km) toen ik een tijdje op de snelweg reed, het lampje ging gelukkig na een paar tellen weer uit en ik heb besloten door te rijden, ik moest immers naar huis. Het lampje ging onderweg nog een keer of 3 branden maar ging toen ook weer na een paar tellen uit. Ik heb gas terug genomen en ben rustig naar huis gereden.
De volgende morgen heb ik mijn broer gebeld en we hebben samen een kijkje genomen onder de kap en in het reservoir van de koelvloeistof. Onder het dopje en aan de rand van het reservoir van de koelvloeistof zaten allemaal bruinige, vettige druppels. Volgens mijn broer was het olie en zou dat duiden op een kapotte koppakking. De auto moest toevallig diezelfde dag naar de garage waar ik de auto gekocht heb om de distributieriem, waterpomp en spanrol te laten vervangen(kostte 250, kreeg een korting omdat ik de auto bij hun gekocht had).
Ik heb die man van de garage op de hoogte gebracht van mijn probleem en hij zei dat de monteur er naar zou kijken. Toen ik de auto op kwam halen vertelde hij dat er niks kapot was, dat ze alles hebben schoongespoeld en dat ze nieuwe koelvloeistof in het reservoir hebben gedaan.
Nu vraag ik mij af hoe er olie in de koelvloeistof kan komen als er niks kapot is? Ik heb de auto net weer terug, dus ik zal de komende tijd in de gaten houden of die bruinige, vettige drap binnenkort weer onder het dopje van de koelvloeistof zit.
Ik heb de komende 3 maanden gelukkig nog service van de garage en tot nu toe ben ik daar ook zeer tevreden over. Dus mocht het probleem terugkeren, dan breng ik de auto gewoon weer terug en zorgen ze er maar voor dat het probleem opgelost wordt.
Ik heb op dit forum al een beetje rond gekeken en ben meer van dit soort gevalllen tegen gekomen, maar bij de topics die ik gelezen heb stond nergens een concrete oplossing/conclusie. Daarom plaats ik dit bericht. Ik zou graag willen weten wat bij andere peugeot 106 eigenaren die dit zelfde kwaaltje hebben gehad het probleem was.
Alvast bedankt!
Groeten,
Nick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet het niet zeker, maar bij veel automaten wordt de automaat olie gekoeld door de koelvloeistof. In de radiateur is soms een warmte wisselaar geplaatst. Als daarin een lek is ontstaan is er ATF in het koelsysteem terecht gekomen..
ATF is Automatic Transmission Fluid, en is te onderscheiden van motorolie. Het is bijna altijd rood van kleur en waterdun
Het is bekend dat bij sommige Peugeot´s olie kan gaan lekken op de plaats waar het smeeroliekanaal in van het motorblok overgaat in het kanaal in de kop. Vooral bij koude motor kan de druk daar wel eens oplopen tot bijna 6 bar.. Omdat het kanaal in een hoek zit is de afdichting wel eens onvoldoende en lekt er motorolie. Meestal naar buiten.. Echter vlak erbij zit ook een koelwaterkanaal en de smeerolie kan daardoor in het koelsysteem komen. Olie is lichter dan water(koelvloeistof) en zal zich in de hoge plekken (cilinderkop) verzamelen. Ook zal er wat olie gemengd gaan worden met de koelvloeistof.. Ook zal er wat olie met de stroom van de koelvloeistof meegaan en bv in het expantievat boven op gaan drijven. In de radiateur de kachel en ve voorverwarming van het inlaatspruitstuk komt drab of olie. Het belemmert de circulatie, en de motor kan daardoor plaatselijk te heet worden...
Misschien heeft de garage de koppakking al eerder vervangen??? Maar het koelsysteem onvoldoende gereinigd.. (is bijna ondoenlijk zonder demontage) De olie blijft voor een groot deel plakken tegen de plavonds in kop, radiateur en kachel. Spoelen met koud water werkt niet. alleen de stoomreiniger is in staat de olie te verwijderen..
Bij losse onderdelen kun je de olie met ontvetter te lijf en daarna de ontvetter met heel veel water..
Ik adviseer om de garage er (schriftelijk) op te wijzen dat je het gebrek in de garantie periode hebt gemeld. En dat zij evenmin als jij nu al kunnen weten of het spoelen afdoende is geweest.
Als later blijkt dat er toch nog lekkage van olie is zullen ze de koppakking alsnog moeten vervangen en het systeem opnieuw en degelijk reiningen hoort daar natuurlijk bij.
Kan het niet gewoon roestige koelvloeistof zijn doordat is verzuimd om de twee jaar de koelvloeistof te vervangen? De distributieriem is in ieder geval vervangen. Dit had ook een hoofdpijnprobleem kunnen worden na 13 jaar gebruik.
11 jaar
Yep, duidelijk een auto die veel heeft stigestaan of heel veel korte stukjes gereden heeft en zo goed als zeker nog altijd zijn eerst koelvloestof had zitten! Ik koop altijd oude auto's en het eerste wat ik meestal moet doen is de koelvloeistof en remolie vervangen omdat dat nu eenmaal dingen zijn die meestal worden vergeten van ze af en toe toch eens te vervangen!
Je hebt blijkbaar een heel goede garage die het probleempje dus opgelost hebben en de boel zelfs nog eens gespoeld hebben dus prima!
11 jaar
verstopping komt niet door veroudering van de koelvloeistof.
Ik vind dit ook zo'n onzin.
Ik heb nog nooit auto's gehad waar mijn koelvloeistof ververst werd.
ik heb verschillende merken gereden.
Het veroudert gewoon niet,alleen als er olie en dergelijke inkomen dan word uiteraard de werking beinvloed.
En de TS spreekt over service voor de komende 3 maanden,dat is iets anders als garantie.
Auto is van 98.zal wel onder de 4500 euro zijn,dan sowieso geen BOVAG garantie.
Dus garantie is hier een groot woord.
Ik zou het goed in de gaten houden,zeker omdat het peil ook te laag was.
Er hoeft niks aan de hand te zijn,maar een goede garage lvert een auto af met de vloeistoffen op maximaal.
Misschien is dat wel gebeurd maar is het snel gezakt door een of andere oorzaak.
In topic 2 word het een en ander uit de doeken gedaan door Cor en dat is heel wat aannemelijker.
Het hoeft niet,maar hou het in de gaten.
11 jaar
Toch maar wat rechtzetten. Remvloeistof is een ander verhaal.. Remvloeistof is hygroscopisch. dat wil zeggen water aantrekkend, (uit de lucht) uiteindelijk komt op alle onderste plekken van het hydrolische deel van het remsysteem een beetje water te staan. De temperatuur van de remvloeistof (met water) wordt bij langdurig gebruik plaatselijk soms wel meer dan 200 graden celcius. Als daarna de rempedaal wordt losgelaten staat er geen druk meer op het remsysteem. Het water in de remvloeistof gaat dan koken. er ontstaat een stoombel. De vloeistof welke op de plaatsen van de stoombel zat wordt terug gedreven in het reservoir. Als er daarna opnieuw geremd moet worden, terwijl de temperatuur nog hoog is, moet eerst de stoombel weer samengeperst worden eer je voldoende druk kunt opbouwen om te remmen. Als het volume in de hoofdremcilinder kleiner is dan die van de bel is remmen onmogelijk geworden.
Dus is het een harde veiligheidseis om de kwaliteit van de remvloeistof te controleren en zo nodig te vervangen.. Zonder tester kun je ook periodiek vervangen.
Omdat vervuiling van de koelvloeistof (door oorzaken van buitenaf) voor verstopping gaan zorgen, is tijdig verversen een manier om de (nodige) reparatie uit te stellen.
Het gaat toch over koelvloeistof?.
Remvloeistof is een ander verhaal.
11 jaar
ik reageerde omdat ovi het volgende schreef
Yep, duidelijk een auto die veel heeft stigestaan of heel veel korte stukjes gereden heeft en zo goed als zeker nog altijd zijn eerst koelvloestof had zitten! Ik koop altijd oude auto's en het eerste wat ik meestal moet doen is de koelvloeistof en remolie vervangen omdat dat nu eenmaal dingen zijn die meestal worden vergeten van ze af en toe toch eens te vervangen!
Je hebt blijkbaar een heel goede garage die het probleempje dus opgelost hebben en de boel zelfs nog eens gespoeld hebben dus prima!
[quote=primera p11]Het gaat toch over koelvloeistof?.
Remvloeistof is een ander verhaal.[/quote]
Iedereen bedankt voor de reacties! Die bruine prut is tot nu toe niet meer teruggekomen in mijn kvs en de olie blijft keurig op peil. Ik hou het er maar op dat de auto een flinke tijd heeft stil gestaan en voornamelijk gebruikt is voor korte afstanden, gezien de km-stand en leeftijd geen heel raar idee. Volgend weekend ga ik weer een flink stuk rijden, dus ik zal jullie even op de hoogte houden!
Nogmaals bedankt voor de moeite!
11 jaar
[quote=primera p11]Ik vind dit ook zo'n onzin.
Ik heb nog nooit auto's gehad waar mijn koelvloeistof ververst werd.[/quote]
Kan even goed zijn dat deze auto al eens een andere koppakking gekregen heeft en ze toen de koelvloeistof NIET vervangen hebben!
In ieder geval koop ik altijd oude auto's waar bijna altijd vervuilde koelvloeistof in zit dus ik vervang ze ALTIJD.
Heb nu gisteren weer een auto gekocht van 21 jaar oud en ook hier is de koelvloeistof ver van proper dus komt waarschijnlijk ook van een garagist die NOOIT koelvloeistof vervangt! lol
11 jaar
mijn auto is ook 20 jaar oud en de kpoelvloeistof is nog gewoon helder. Maar het type waarin ik rij heeft een cilinderkoppakking welke na 20 jaar nog gewoon dienst doet. Verversen werkt op korte termijn meestal wel, op lange termijn is het afwachten.
Het is een Engelse auto van 21 jaar oud hé Cor dus onmogelijk dat die nog nooit een andere koppakking gekregen heeft! lol
11 jaar
Lekker mis Ovi.De werekplaatshandboeken ervan zijn deels wel in het Engels gedrukt. En het is geen aziatisch merk. En grundlichheid past ook er niet bij. Wegens omstandigheden heeft mijn auto meer dan 6 jaar stil gestaan. Het is wel hetr mooiste merk wat er is.
Nee, Cor! Die van mij is een Engelse dus daarom gen propere koelvloeistof na 21 jaar!
Die van u is toch geen Ferrari zekers?
11 jaar
Dan zou ik niet met onze soort mensen praten, maar je bent warm, laten we zeggen heet.
2° mooiste is Lotus dus ik zou het niet weten kerel?lol
11 jaar
Zoals gezegd zou ik afgelopen weekend weer een flinke afstand maken met mijn 106'je(+/- 250 km) en zou ik jullie op de hoogte houden van het tripje.
Ik zat nog geen half uur op de snelweg of het temperatuur lampje ging weer branden. Ik heb vervolgens de auto aan de kant gezet en de ANWB gebeld(waar ik gelukkig net een week lid van ben). Die kerel van de ANWB nam een kijkje onder de kap en zag de bekende bruine prut in mijn kvs. Volgens hem was het niet de koppakking omdat de druk in orde was en de auto goed start en geen witte rook uitstoot.
De auto staat nu dus weer bij de garage, waar hij eigenlijk meer heeft gestaan dan bij mij voor de deur. Ik heb tot nu toe nog niet veel plezier gehad van mijn aankoop en heb dit de garagehouder ook verteld. Hij vertelde mij dat, mocht het de koppakking zijn, we de kosten zouden delen omdat hij voor een auto van 1300 niet gratis zo'n dure reparatie kan uitvoeren. Op zich kan ik snappen dat hij die kosten niet geheel voor zijn rekening wil nemen, maar toen ik de auto kocht zei hij letterlijk(en dit stond ook op zijn website); 'de auto is in top staat, starten en lopen, rijdt en schakelt perfect, etc'. Maar dit is dus niet bepaald het geval. Ik vraag mij dus af, mocht het probleem niet (gratis) opgelost worden, welke stappen ik zou kunnen ondernemen? Zou ik bijvoorbeeld mijn geld kunnen terug vragen?
11 jaar
Even afwachten wat eruit komt.
laat de garage er even naar kijken en een oordeel vellen.
11 jaar
Ik vind de ww een beetje voorbarig.
Vertel eens tegen de garage wat ik eerder schreef. (zie onde)r. Hopelijk doen ze er hun voordeel mee.
Ik schreef al in het begin>>>>>
Ik weet het niet zeker, maar bij veel automaten wordt de automaat olie gekoeld door de koelvloeistof. In de radiateur is soms een warmte wisselaar geplaatst. Als daarin een lek is ontstaan is er ATF in het koelsysteem terecht gekomen..
ATF is Automatic Transmission Fluid, en is te onderscheiden van motorolie. Het is bijna altijd rood van kleur en waterdun
Het is bekend dat bij sommige Peugeot´s olie kan gaan lekken op de plaats waar het smeeroliekanaal in van het motorblok overgaat in het kanaal in de kop. Vooral bij koude motor kan de druk daar wel eens oplopen tot bijna 6 bar.. Omdat het kanaal in een hoek zit is de afdichting wel eens onvoldoende en lekt er motorolie. Meestal naar buiten.. Echter vlak erbij zit ook een koelwaterkanaal en de smeerolie kan daardoor in het koelsysteem komen. Olie is lichter dan water(koelvloeistof) en zal zich in de hoge plekken (cilinderkop) verzamelen. Ook zal er wat olie gemengd gaan worden met de koelvloeistof.. Ook zal er wat olie met de stroom van de koelvloeistof meegaan en bv in het expantievat boven op gaan drijven. In de radiateur de kachel en ve voorverwarming van het inlaatspruitstuk komt drab of olie. Het belemmert de circulatie, en de motor kan daardoor plaatselijk te heet worden...
Misschien heeft de garage de koppakking al eerder vervangen??? Maar het koelsysteem onvoldoende gereinigd.. (is bijna ondoenlijk zonder demontage) De olie blijft voor een groot deel plakken tegen de plavonds in kop, radiateur en kachel. Spoelen met koud water werkt niet. alleen de stoomreiniger is in staat de olie te verwijderen..
Bij losse onderdelen kun je de olie met ontvetter te lijf en daarna de ontvetter met heel veel water..
Ik adviseer om de garage er (schriftelijk) op te wijzen dat je het gebrek in de garantie periode hebt gemeld. En dat zij evenmin als jij nu al kunnen weten of het spoelen afdoende is geweest.
Als later blijkt dat er toch nog lekkage van olie is zullen ze de koppakking alsnog moeten vervangen en het systeem opnieuw en degelijk reiningen hoort daar natuurlijk bij.
[quote=nickr10]Ik zat nog geen half uur op de snelweg of het temperatuur lampje ging weer branden. Ik heb vervolgens de auto aan de kant gezet en de ANWB gebeld(waar ik gelukkig net een week lid van ben). Die kerel van de ANWB nam een kijkje onder de kap en zag de bekende bruine prut in mijn kvs. Volgens hem was het niet de koppakking omdat de druk in orde was en de auto goed start en geen witte rook uitstoot.[/quote]
Ik ben dan wel geen professional maar heb al veel koppakdichtingen vervangen waar er geen witte rook was! Dat de druk oke is kan echter bijna niet aangezien uw lampje gaat branden en ik vermoed dat; aangezien je geen temperatuurmeter zal hebben; dit de enige indicatie is dat de motor te heet wordt dus zal de koelvloeistof zeker en vast uiteindelijk beginnen koken als je eens wat langer zou wachten.
Dus ik gok op een koppakdichting lekje van een oliekanaal naar een waterkanaal omdat je dus weer olie in uw koelvloeistof hebt zitten.
Garantie is verpicht dus dikke zever dat je de helft moet betalen en dus niet toegeven aangezien uw probleem van in het begin aanwezig was en de auto dus duidelijk niet in perfecte staat was!
Dat van die goede garage wat ik hier vorige keer geschreven heb mag je dus al schrappen!
11 jaar
[quote=ovi]Garantie is verpicht ![/quote]
Komplete onzin. Garantie bij gebruikte auto's is alleen verplicht voor aangesloten Bovag bedrijven bij aankopen van auto's boven de 4500,- euro.
In dit geval lost de garage het nog heel netjes op. Ook een koper heeft een "onderzoeksplicht" bij de aankoop van een auto en als daar niet aan voldaan is, heeft de koper nergens recht op. Lees de jurisprudentie over dit soort gevallen er maar eens op na.
Dat ik geen garantie zou hebben wist ik, dat is ook logisch met een auto voor dat bedrag. Tot nu toe lost de garage het op zich goed op, alleen de manier waarop de eigenaar met mij omgaat begint mij steeds minder te bevallen. Ik krijg de auto morgen of overmorgen weer terug, dus het is nog even afwachten.
Maar is dit verder niet een gevalletje van misleiding? Hij heeft mij immers een auto beloofd die in top staat zou zijn en dat is ie verre van. De onderzoeksplicht ben ik van op de hoogte, maar het probleem komt niet eerder dan na een flink stuk rijden aan de oppervlakte. De eerste 120 km op de snelweg had de auto ook nergens last van, maar op de terugweg begon het gedonder ongeveer na 100 km. Hij heeft mij, mocht er echt iets kapot zijn, dus gewoon een ondeugdelijke auto verkocht. Maar eerst maar eens afwachten tot ik iets van die gasten gehoord heb!
11 jaar
Voor 1300 euro mag je geen wereld auto verwachten,alle waar naar zijn geld.
Ik zou gewoon eens even afwachten.
Geld terug vragen kan altijd nog.
De garage is je zeer terwille,de meeste zeggen voor dat bedrag,meenemen en nooit meer terugkomen.
Garantie is hier absoluut niet van toepassing.
11 jaar
Gewoon de auto terugbrengen en uw centjes terug vragen kerel want het is wel degelijk duidelijk dat het probleem er al was en daar heb je ze ook van op de hoogte gebracht dus...
11 jaar
Ik heb net bericht gekregen van de garage dat de koppakking kapot was en vervangen is. De kosten hiervan gaan we delen en het gaat mij 120 kosten, ik heb hem verteld dat ik momenteel het geld niet heb omdat ik een 'arme student' ben(wat ook zo is :-)). Ik heb met hem afgesproken dat ik de auto vandaag of morgen kom ophalen.
Ik vraag mij af welke mogelijkheden ik hier heb. Kan ik echt naar hem toe gaan en zeggen; 'het probleem was er al toen ik de auto kocht' of moet ik mijn handjes dichtknijpen dat ik er met 120 van af kom? Want 120 voor een nieuwe koppakking is niet veel geld, zelfs ik weet dat. Wat ik wel vreemd vind is dat de garage niet heeft gezien dat de koppakking kapot was toen ze de distributieriem, waterpomp en spanrol hebben vervangen(heeft me 250 gekost) terwijl ik ze toen al op de hoogte gesteld heb van het probleem betreffende de koelvloeistof.
Iedereen nogmaals bedankt voor de moeite en reacties!
11 jaar
Voila, zoals ik al geschreven had moet er niet altijd witte doemp uit uw uitlaat komen dus duidelijk dat ze u de auto zo verkocht hebben en aangezien je het probleem meteen gemeld heb betaalde ik in u geval niets!
Ze hadden beter vlug de koppakking vervangen toen ze die distributieriem en waterpomp gestoken want nu hebben ze 2 keer werk gehad!
In ieder geval al goed dat het probleem nu opgelost is.
11 jaar
Nikr, Ik denk niet dat de garage je bewust heeft willen bedonderen. Als ze alles konden overzien zouden ze niet zo gehandeld hebben. Het is gewoon iemand die onvoldoende kennis in huis had. Alleen al het gegeven dat ze de kosten willen delen en dat ze (maar) 240 euro zouden rekenen voor het vervangen van een cilinderkoppakking geeft dat al aan.
Nog wat algemene info..
Witte rook (stoom door water} komt doordat er koelvloeistof in 1 of meer verbrandingsruimtes komt en daarna in de uitlaat zodanig wordt verhit dat het stoom wordt. Naast de situaties waarbij de koppakking lekt op plaatsen welke niets met de cilinderafdichting te maken hebben, hoeft echt niet elk cilindergevoelig lek tot witte rook te leiden.
Er znamen nogal wat deelnemers aan deze discussie, die verkeerde stellingen verkondigden
Iedereen bedankt voor de berichten! Het probleem is een tijdje geleden opgelost. De oorzaak van de bruine drap in de koelvloeistof was toch zeer waarschijnlijk de koppakking. De auto bleef echter olie lekken en daarom heb ik ook de kleppendeksel pakking laten vervangen, waarna de lekkage voorgoed verleden tijd was.
De problemen met de temperatuur waren daar echter niet mee opgelost, maar na veel gezeik en gedoe kwamen ze er bij de garage eindelijk achter dat de thermostaat kapot was. Die hebben ze gelukkig ook gratis vervangen.
Ik heb inmiddels ongeveer 5000 km er op zitten met m'n 106'je en tot nu toe ben ik zeer tevreden!
11 jaar
Dus de oorzaak van uw probleem was waarschijnlijk gewoon dei thermostaat waardoor de motor veel te warm geworden is en de koppakking gesneuveld is! Ongelooflijk toch weer?
Wat mij dus wel opviel is dat in Nederland een auto blijkbaar meer dan 4.500 euro moet kosten voor je er garantie op hebt?
In België krijg je zelfs op de verkoop van een auto van een paar duizend euro garantie dus toch eens iets dat in België beter is. lol
11 jaar
De smeerolie lekkage uit het drukkanaal op de hoek van het blok is een bekend verschijnsel. De niet goed werkende thermostaat heeft daar niets mee te maken. in zoverre beide geven problemen met het koesysteem...
Ook in Nederland zijn er sportieve garages te vinden, die een klant niet laten stikken, ook al heeft die niet de hoofdprijs betaald voor zijn occasion.
Een niet werkende thermostaat heeft als oorzaak dat uw motor veel te heet wordt en veroorzaakt wel degelijk een probleem met uw koppakdichting Cor dus voor hetzelfde had hij ondertussen terug een opgeblazen motortje!
Als ik lees dat deze garage een koppakking vervangt en blijkbaar zelf niet even test of alles nu oke is stel ik mij bij DEZE garage nogmaals veel vragen!!! Duidelijk een bende knoeiers!
Gewoon een garage waar je moet wegblijven is dan ook de boodschap aan onze vriend hier.
11 jaar
Veel te kort door de bocht.. De thermostaat kan bv later open gaan dan normaal, of halverwege vast blijven zitten. zelfs bij een thermostaat die echt niet opren gaat, kan de vloeistof door de kachel circuleren, afhankelijk van de buitentemperatuur en de af te leggen afstanden, hoeft dit echt nog niet tot een lekke koppakking te leiden.
Het is een veel gemaakte denkfout dat de koppakking het begeeft door een hogere temperatuur van het koelwater. (tot bv 120 of 130 graden celcisus)
Vooral temperatuur verschillen, welke veelal leiden tot spanningsverschillen op diverse plekken op de pkking zijn vaak de oorzaak. bv lucht oin het systeem, of stoom. De stoom ontstaat bijna altijd omdat de overdrukdop defect is. (lek) en juist dat is veel vaker het geval,. De eerste indikatie hiervan is koelvloeistof verlies.. Jammergenoeg wordt verbruik van koelvloeistof, nog steeds, als redelijk normaal ervaren. Men neemt niet de moeite de oorzaak er van te zoeken. enz.enz.
Ook vind ik dat de garage meer dan correct gehandeld heeft.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar