Goedendag,
Begin van deze week ontdekte ik olie op de oprit. Aangezien de auto toch binnenkort voor een grote beurt gaat, eerst maar olie bijvullen en dan meteen bij de grote beurt naar laten kijken. Zodra ik de motorkap opentrok had ik de lekkage ook gevonden. De vuldop was er af. Gelukkig lag de dop er nog vlak naast, dus olie bijvullen, dop erop en klaar is kees.
3 dagen later ontdekte ik weer olie op de oprit, weer onder de motorkap kijken, en ja hoor, weer de dop eraf. Dus garage gebeld, die heeft de boel afgetapt en met de compressor op druk gezet, om te kijken of de carteronluchting dicht zat. Volgens de garage is de ontluchting goed.
Conclusie van de garage: de motor bouwt druk op, de ontluchting is open, dus het moet een kapotte zuigerveer zijn of een gat in een zuiger.
Dus de enige mogelijkheid is om het blok te vervangen, volgens de garage.
Als het de zuigerveren of een gat in een zuiger zou zijn, dan zou ik volgens mij behoorlijk vermogensverlies moeten hebben, maar hier heb ik niets van gemerkt. Ook zijn de uitlaatgassen ook niet wit of blauw ofzo.
Persoonlijk heb ik sterk m'n twijfels of dit echt het probleem is.
Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt dat de carterdruk zo hoog oploopt dat de dop eraf knalt?
Weet iemand toevallig wat de carterdruk normaliter hoort te zijn?
Ik was eigenlijk te laat met de grote beurt, ongeveer 7000 km te laat. Zou dit ermee te maken kunnen hebben?
Als iemand ideeën of suggesties heeft, please tell me!!!
Alvast bedankt!
gr. Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is niet gewoon de rubber ring onder de vuldop weg waardoor deze niet goed vast zit? komt wel vaker voor.
als jij een gat in de zuiger hebt is heel de straat blauw van de rook
15 jaar
Dat is dus ook het vreemde, ik heb geen vermogensverlies, tenminste heb ik niet gemerkt, en de auto rookt absoluut niet blauw uit de uitlaat.
15 jaar
Weet iemand wat de normale carterdruk hoort te zijn? Bijvoorbeeld bij 1000 r/m of bij 25 r/m.
15 jaar
[quote=JF5423]Weet iemand wat de normale carterdruk hoort te zijn? Bijvoorbeeld bij 1000 r/m of bij 25 r/m.[/quote]
Dat is niet te meten.
Bij een goed werkende carterventilatie is de druk omstreeks nul.
Bedoeld wordt, of er abnormaal veel lekgassen zijn, en dat kan een ervaren vakman beoordelen.
Maar aangezien er geen andere symptomen zijn,ben ik hier niet zo bang voor.
Het verhaal van de garage vertrouw ik voor geen meter!
Ik denk ook aan een niet goed vastzittende dop.
15 jaar
De vuldop rilt los door dat de beschermplaat op de motor niet meer goed vastzit, waarschijnlijk zijn er een paar bevestigingsrubbers gebroken.
Dank voor de reakties!
Ik zal morgen de auto maar weer ophalen bij de garage. Heb nu het probleem dat ik geen auto heb om op mn werk te komen.
Volgens de garage kan ik er geen meter meer in rijden, maar als het al wel een groter probleem is kan ik toch niets meer vernaggelen, neem ik aan.
Dan kan ik er zelf i.i.g. eens rustig naar kijken.
15 jaar
volg de raad van 306 cabrio,
mvg davy
Dank voor jullie reakties!!!
Volgens mij was het de oplossing van Harry4203. De rubber afdichting (of juist speciaal tegen lostrillen) mist in mijn dop. Heb ook de carterdruk gevoeld bij stationair en op 2500 toeren. Dit is volgens mij niet hoger dan normaal. Ik heb mij honda ook laten draaien om het eventuele verschil te voelen, maar zit volgens mij geen verschil in. De oorzaak is dus volgens mij gewoon de rubber ring en absoluut geen hoge carterdruk!
Allen hartelijk dank!!!
Groeten Jan
15 jaar
Een garage die het meest voor de hand liggende en met een blik zichtbare probleem niet kan vaststellen en dan een nieuw motorblok wil verkopen zou ik voortaan mijden als de pest.
15 jaar
Sjonge zeg...
Die willen je wel goed in de nek slaan ...
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar