close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: heuvel op = witte rook uit motorkap

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een 2e hands 206 uit 2000 met 180.000 op de teller (en sinds 3 weken mijn rijbewijs).
Het was me al opgevallen dat bij het optrekken de auto niet heel snel reageert. Door mijn onervarenheid met verschillende auto's dacht ik dat dit aan het type auto lag.
Vandaag een tochtje gemaakt en bij een flinke heuvel (om de dijk op te komen) met stoplicht op rood, probeerde ik vanuit stilstand weg te rijden. Ik gebruikte geen handrem en reed ipv voor- alleen maar achteruit. Bij de volgende keer groen, met handrem er op geprobeerd weg te rijden. Ik voelde beide keren niet dat de koppeling pakte (=dat wat bedoeld wordt met slippende koppeling?).
Ik bleef gas geven en hij ging als een idioot brullen, met heel veel stank en witte rook uit motorkap als gevolg.
Er stopte gelukkig een aardig stel en de meneer probeerde de auto uit. Hij gaf aan dat het waarschijnlijk de koppelingsplaat is.
We hebben, na 'm een poos af te laten koelen, onze weg vervolgd en hij reed daarna weer heel goed eigenlijk.
Zouden het ook nog andere oorzaken kunnen zijn?
Ga deze week naar een garage toe om 'm na te laten kijken, maar hoor graag ook andere meningen.
En als het de koppelingsplaat is die vervangen moet worden, iemand een inschatting van de kosten? Ik lees op internet bedragen tussen de 300 en 1000 euro en ik heb geen idee wat voor deze auto of voor deze reparatie reeel is.

Alvast dank voor de antwoorden!

groet,
Laura
*die nog wat geschrokken en gefrustreerd is*

Geplaatst door

lauraz (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien een beginners foutje een Peugeot gaat altijd voor de 3 staan als je hem in de vrij zet , ga je dan met de pook recht vooruit dan zet je hem in zijn 3 dan kun je ook moeilijk wegrijden.
Gr.Bert

Bert deLeeuw 0
badge

15 jaar

Hallo Laura,

Klinkt wel als een versleten koppeling. Zeker als deze nog nooit is vervangen.
Als je rustig rijd kan je met een versleten koppeling nog wel even rijden.

Je kan onder andere als volgt controleren of de koppelingsplaten versleten zijn:
In de 5e versnelling een constante snelheid rijden (laten we zeggen bij ca 1800 toeren)
Vervolgens veel gas geven (waarschijnlijk veel meer dan je gewend bent).
De auto hoort nu netjes te versnellen en het toerental moet gelijkmatig met de sneheid oplopen.
(de maximale trekkracht zit rond de 2800 toeren dus daar in de buurt is de kans het grootst dat de koppeling begint te slippen)
Indien het toerental opeens sneller oploopt dan dat de auto versneld betekend dat dat de koppeling slipt.

Doe deze test (of andere zware motorbelastingen zoals hard rijden en veel toeren maken) altijd met een warme motor. dat komt de levensduur ten goede. (Dit is niet het moment dat het metertje van de koelvloeisof aangeeft maar wanneer de motorolie warm is na ca. 6 tot 10km afhankelijk van de buitentemperatuur)

Wat de prijs betreft gok ik dat je ergens tussen de genoemde bedragen uit komt (ca. €500,-) Dit verschilt soms echter veel per bedrijf.
Het is verstandig om even een paar telefoontjes te plegen naar merk dealer en een paar (betrouwbare) garagebedrijven met de vraag wat nieuwe koppelingsplaten kosten (compleet ingebouw incl. drukgroep en BTW)

Als de koppeling toch vervangen wordt laat ze dan ook de krukas-oliekering controleren (en/of vervangen)

Succes

vht8 0

15 jaar

@ Bert,
Ik kwam uit 3, remmend op motor, dus weet zeker dat ik terugschakelde naar 1. Ik rijd (nog) heel braaf zoals ik het tijdens rijles leerde ;-)

@vht8
Dank voor je uitgebreide antwoord en de tips!
Ik wilde bij de garage al vragen om 'm verder ook te controleren, om dit soort onaangename verrassingen te voorkomen in nabije toekomst.
Ik vermoed dat er in het verleden weinig aan vervangen is, maar kan ik niet nagaan. Bij de apk bij aflevering is wel de distrubitieriem vervangen, maar verder niets.
En fijn om te weten dat ik in ieder geval nog even kan rijden (met mijden van heuveltjes dan) en woensdag naar garage.

groet,
Laura

lauraz 0

15 jaar

[quote=lauraz]@ Bert,
Ik kwam uit 3, remmend op motor, dus weet zeker dat ik terugschakelde naar 1. Ik rijd (nog) heel braaf zoals ik het tijdens rijles leerde ;-)[/quote]
Hou daar zo snel mogelijk mee op.
Terugschakelen naar 1 is zelden of nooit nodig, de laatste keer was voor mij in Spanje in 1988 met caravan op een steile helling in een haarspeldbocht.

Beunhaas 1085
badge vip badge

15 jaar

Ik stond voor een rood stoplicht en dus stil :-) Dan lijkt me 3 niet echt aan te bevelen.

lauraz 0

15 jaar

[quote=vht8]Hallo Laura,

Klinkt wel als een versleten koppeling. Zeker als deze nog nooit is vervangen.
Als je rustig rijd kan je met een versleten koppeling nog wel even rijden.

Je kan onder andere als volgt controleren of de koppelingsplaten versleten zijn:
In de 5e versnelling een constante snelheid rijden (laten we zeggen bij ca 1800 toeren)
Vervolgens veel gas geven (waarschijnlijk veel meer dan je gewend bent).
De auto hoort nu netjes te versnellen en het toerental moet gelijkmatig met de sneheid oplopen.
(de maximale trekkracht zit rond de 2800 toeren dus daar in de buurt is de kans het grootst dat de koppeling begint te slippen)
Indien het toerental opeens sneller oploopt dan dat de auto versneld betekend dat dat de koppeling slipt.

Doe deze test (of andere zware motorbelastingen zoals hard rijden en veel toeren maken) altijd met een warme motor. dat komt de levensduur ten goede. (Dit is niet het moment dat het metertje van de koelvloeisof aangeeft maar wanneer de motorolie warm is na ca. 6 tot 10km afhankelijk van de buitentemperatuur)

Wat de prijs betreft gok ik dat je ergens tussen de genoemde bedragen uit komt (ca. €500,-) Dit verschilt soms echter veel per bedrijf.
Het is verstandig om even een paar telefoontjes te plegen naar merk dealer en een paar (betrouwbare) garagebedrijven met de vraag wat nieuwe koppelingsplaten kosten (compleet ingebouw incl. drukgroep en BTW)

Als de koppeling toch vervangen wordt laat ze dan ook de krukas-oliekering controleren (en/of vervangen)

Succes[/quote]
Koppelingsplaten????? Bij mij weten zit er maar één koppelingplaat in de Peugeot 206,zo ook in de meeste andere merken.
Gr.Bert

Bert deLeeuw 0
badge

15 jaar

[quote=Bert deLeeuw][quote=vht8]Hallo Laura,

Klinkt wel als een versleten koppeling. Zeker als deze nog nooit is vervangen.
Als je rustig rijd kan je met een versleten koppeling nog wel even rijden.

Je kan onder andere als volgt controleren of de koppelingsplaten versleten zijn:
In de 5e versnelling een constante snelheid rijden (laten we zeggen bij ca 1800 toeren)
Vervolgens veel gas geven (waarschijnlijk veel meer dan je gewend bent).
De auto hoort nu netjes te versnellen en het toerental moet gelijkmatig met de sneheid oplopen.
(de maximale trekkracht zit rond de 2800 toeren dus daar in de buurt is de kans het grootst dat de koppeling begint te slippen)
Indien het toerental opeens sneller oploopt dan dat de auto versneld betekend dat dat de koppeling slipt.

Doe deze test (of andere zware motorbelastingen zoals hard rijden en veel toeren maken) altijd met een warme motor. dat komt de levensduur ten goede. (Dit is niet het moment dat het metertje van de koelvloeisof aangeeft maar wanneer de motorolie warm is na ca. 6 tot 10km afhankelijk van de buitentemperatuur)

Wat de prijs betreft gok ik dat je ergens tussen de genoemde bedragen uit komt (ca. €500,-) Dit verschilt soms echter veel per bedrijf.
Het is verstandig om even een paar telefoontjes te plegen naar merk dealer en een paar (betrouwbare) garagebedrijven met de vraag wat nieuwe koppelingsplaten kosten (compleet ingebouw incl. drukgroep en BTW)

Als de koppeling toch vervangen wordt laat ze dan ook de krukas-oliekering controleren (en/of vervangen)

Succes[/quote]
Koppelingsplaten????? Bij mij weten zit er maar één koppelingplaat in de Peugeot 206,zo ook in de meeste andere merken.
Gr.Bert[/quote]
eindelijk dit is de eerste keer in 5 jaar dat ik een pro zie melden dat er maar een plaat in zit zelf zeg ik al 30 jaar dat in een bromfiets koppelingsplaten zitten {weet zelfs niet of dat tegenwoordig nog meerdere zijn of ook 1}

harnak 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.