123 bezoekers online

Peugeot 206 2002: auto stottert houd in en slaat af

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hallo allemaal,

Na veel op dit forum te hebben gezocht nu maar zelf even een post maken.

Ik heb problemen met mijn 206 1.6 16v uit 2002 , ik heb onderhoud uitgevoerd bougies vervangen multiriem luchtfilter etc en omdat er een storing zat P0130 heb ik de o2 sensor proberen los te krijgen maar kreeg hem niet uit het spruitstuk ( zat helemaal vast geroest) heet stoken niets hielp , dus heb ik een ander spruitstuk gehaald (2e hands) deze vervangen , alles terug gebouwd nieuwe sensor erin en auto weg gebracht naar de garage voor de APK , Voor de APK hebben ze remmen vernieuwd uitlaat beter vast gezet omdat hij lekte ( op de grond kom je er toch niet zo gemakkelijk bij)

Nu de auto opgehaald rondje rijden , ineens begint hij in te houden te stotteren en zelfs vanmorgen afslaan , kan het gaspendaal helemaal intrappen gebeurt er een paar sec niets daarna pakte hij hem weer op maar bij elke bocht afremmen op de motor dit probleem stotteren inhouden en af willen slaan.

Waar kan dit te maken mee hebben ? de garages hier in de buurt zitten overvol duurt min 1,5 week voor ze tijd hebben.

Heb zelf n.a.v. het lezen van dit forum al diverse dingen geprobeerd / vervangen.

Allereerst weer opnieuw storing uitlezen met mijn ELM327 wat echt wel goed werkt , krijg weer de error P0130 Heated Oxygen Sensor (HO2S) 1, Bank 1 Cuircuit Malfunction.

Maar ook P0120 Throttle position (TP) Switch A/accelerator pedal position (APP) Switch A - Circuit Malfunction

Map sensor schoongemaakt geen resultaat
gasklep schoongemaakt geen resultaat wel storing.

Bobines vervangen (2e hands) geen resultaat
gasklep vervangen (2e hands) geen resultaat

Storingen gewist geen resultaat.

vanmiddag maar even kijken of ik de injectoren 1 voor 1 kan los trekken ( de stekker ) lijkt mij als hij anders gaat lopen die injector goed is en als ik er 1 tegen kom waar niets aan verandert deze stuk is ofzo ?

of iemand een beter idee ?

MikeVis

Geplaatst door MikeVis , lid sinds 4 weken geleden

17 Reacties

oldford PRO, 4 weken geleden

Heb je een originele lambdasonde gebruikt (of op zijn minst hetzelfde merk als er in zat)?

Kun je ook live data lezen?
Zo ja, wat geven de lambdasondes aan bij stationair en verhoogd toerental?
Wat voor signaal geeft/geven de gaskleppositiesensor(en)?

Is de foutcode P0130 weer aanwezig? Zo ja, lees dan eens de Freeze Frame data uit en vermeld die hier.

MikeVis, 4 weken geleden

Ik heb op winparts deze besteld https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/l...

ik heb net freeze frame bekeken en ik zie dit

.

MikeVis, 4 weken geleden

nu haal ik de stekker van de gasklep af en het slecht lopen / bokken is weg , wel zie ik gelijk de storingen terug komen maar dat lijkt me normaal als je de stekker eraf haalt :) kan geen gas geven als ik de stekker terug zet , moet echt de motor uit zetten en weer starten dan kan ik gas geven

. .

MikeVis, 4 weken geleden

Temperatuur sensor stuk ? geef -40 aan , en als ik de stekker vd gasklep eraf haal geeft hij 68 aan of ben ik gek ?

oldford PRO, 4 weken geleden

Nee, je bent niet gek. Dat is een nadeel van EOBD/OBD2 scanners.
Het lijkt erop dat er geen Freeze Frame data beschikbaar is bij je eerste screenshot.
De foutcode bij de Freeze Frame data is P0000. Dat is geen foutcode.
De scanner kan dan beter zeggen "Geen Freeze Data beschikbaar".

Bij de 2e screenshot heb je wel geldige Freeze Frame data.
De foutcode is P0130 (1e lambdasonde), de koelvleoistof temperatuur is 68 graden Celsius.
Deze foutcode werd al gezet voordat je de gaskleppositie los trok. Alleen de 1e foutcode geeft Freeze Frame.
De Fuel Status klopt niet, er is voldoende temperatuur om de lambda regeling te laten werken.
De lambda regeling is uitgeschakeld vanwege de foutcode P0130 (Short Term Fuel trim is 0%).
Ik vindt de inlaatspruitstukdruk wat aan de hoge kant voor stationair.
Dat kan kloppen met de Long Term Fuel trim die bijna -11% aangeeft (mengsel te rijk).
De waardes voor de fuel trims van Bank 2 kun je vergeten. Je hebt slechts 1 bank.
Helaas zie ik geen lambda signalen.

Mogelijke oorzaken voor het te rijke mengsel: defecte sensor (map sensor of inlaat lucht temperatuur sensor, valse lucht in de inlaat, mechanisch probleem (compressieverlies).

Wat geeft de map sensor in live data aan bij contact aan, motor uit?
Wat geeft de inlaat lucht temperatuur sensor voor een waarde?
En, uiteraard, wat geven de lambda signalen en gaskleppositie signalen aan zoals eerder gevraagd.

kaleido 1 PRO, 4 weken geleden

Wel vonk o alle cilinders ?

MikeVis, 4 weken geleden

Wat geeft de map sensor in live data aan bij contact aan, motor uit?
Wat geeft de inlaat lucht temperatuur sensor voor een waarde?
En, uiteraard, wat geven de lambda signalen en gaskleppositie signalen aan zoals eerder gevraagd.

Met welke app kan ik dit soort dingen uitlezen ik gebruik Car Scanner maar daar zie ik de gevraagde data niet.

oldford PRO, 4 weken geleden

Iedere normale EOBD/OBD2 scanner die ook live data laat zien. B.v. de applicatie Torque voor op je telefoon.
Zie: https://scanneranswers.com/torque-pro-ob...

MikeVis, 4 weken geleden

€50 lichter aan verschillende apps ook torque niets lijkt te werken / data te lezen behalve dan de toeren rmp leuk maar nu kan ik nog niets uitlezen ...

    Jammer dat je niet eerder vertelde dat je wel het toerental kon uitlezen. Dat is helaas het nadeel van EOBD/OBD2. De software in de motorcomputer geeft alleen aan dat het toerental beschikbaar is en verder niets. Behalve dan de kreet dat de software EOBD compliant is. Had ik helaas ook bij mijn Saxo 1.4. Er is wel PC-software om specifiek Peugeot uit te lezen, maar die kost een paar honderd euro. Of je dat eruit haalt? - oldford PRO, 4 weken geleden

kaleido 1 PRO, 4 weken geleden

Beter gewoon langs de garage is veel goedkoper en heb je meteen de juiste info.

MikeVis, 4 weken geleden

Ja klopt en dat snap ok ook maar dan moet ik niet pas over 1,5 week terecht kunnen bij 4 verschillende garages Dat is gewoon drama

Als ik achterop inlaatspruitstuk een slang los trek loopt de auto goed netzoals de sensor eraf bij de gasklep klopt niet helemaal lijkt me

MikeVis, 4 weken geleden

Na invoeren van mijn kenteken op Winparts kwamen et een aantal bougies tevoorschijn nu bij het terug kijken zie ik dat ik cng/lpg bougies heb besteld en gemonteerd kan dit iets te maken hebben met het slechte lopen ? Stotteren etc

.

kaleido 1 PRO, 4 weken geleden

Dat is natuurlijk goed mogelijk , wat hoort er in , dat staat op je oude bougie .

MikeVis, 4 weken geleden

wat er in hoort durf ik niet te zeggen oude bougies al weg gegooid helaas , ik zie nu op winparts Bougie LFR6B NGK Motorcode: NFU (TU5JP4) staat geen brandstof type bij dus zal geen lpg cng zijn , vrijdag binnen hopenlijk is dat het probleem , ik hou jullie op de hoogte.. iig thanks voor de respons

lange-frans, 4 weken geleden

mike er kunnen volgens autodata NGK ....LFR6B met electrode gap 0.9 m.m.
bosch FR7DC9 met electrode gap 0.9 m.m
champion RC8YCL electrode gap 0.9m.m

    Ik hoop echt dat dat het probleem is heb de ngk besteld vrijdag worden ze geleverd - MikeVis, 3 weken geleden

MikeVis, 3 weken geleden

Mooi precies de goede besteld

MikeVis, 3 weken geleden

Even nieuwe update :bougies vervangen , nog steeds stotteren.

Het rare is dat ik nu de sensor o2 heb los gegooid en hij stotterd niet meer pingelt heel licht stationair maar kan gewoon weg rijden , houd niet in nix alleen trekt hij niet zo snel op.

Toch die nieuwe sensor verrot ?

    Sensor is nu los gekoppeld zit nog wel in het spruitstuk krijg ook geen foutmelding vind het toch wel heel apart dit. - MikeVis, 3 weken geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.