Hallo,
Momenteel ben ik een beetje ten einde raad wat betreft de olielekkage van mijn peugeot.
Even een kleine historie:
Het is een 206 op gas welke ik heb gekocht met een kapotte koppakking (koelvloeistof inwendig). Deze uitvoerig gemaakt met natuurlijk alle pakkingen vernieuwd zodat er geen lekkage mogelijk is. Toen met de auto gaan rijden en vervolgens is de auto ongeveer 15.000 km geleden motor olie gaan lekken wat ik toen geconstateerd heb op de krukaskeering. Aangezien ik niet de status van de koppeling wist heb ik gewacht tot de koppeling slecht was. Dit is na 15.000km gebeurd want deze begon te slippen.
De koppeling set compleet vervangen inclusief de krukas keering en de bak keeringen. De koppelingsplaat was ook echt daadwerlijk op maar heeft ook aan de drukgroepzijde olie opgenomen (wat in mijn ogen ook al apart was aangezien je het eerder aan de vliegwiel kant zou verwachten) Ook kwam ik er toen achter dat er een soort plug boven de krukas zit. Deze zat iets los dus mijn vermoeden was dat deze lekte. Vervolgens gedemonteerd nieuwe koper ring ertussen gedaan en nog een kleine beetje locktight eraan gedaan. Vervolgens alles drooggemaakt en schoongespoten.
Het lekkage patroon is onveranderd gebleven want deze begon na ongeveer 50km hetzelfde gedrag te vertonen (na 50km aangezien dan de bak nog vol moet lopen met de lekkage motorolie) Hij lekt in het bakhuis waardoor daar tussen wat druppels komen. Hij lekt enkel als er druk op het systeem staat dus wanneer de motor loopt. Het is niet zweten want elke keer als de auto geparkeerd wordt drupt hij redelijk ( verwacht een druppel of 10). Ook heb ik (tegen mijn principes in maar toch einde raad) een flesje stop leak toegevoegd aan de olie want het is het proberen waard maar tevergeefs.
Meerdere keren alle randzaken gedemonteerd en alles bekeken. Alles rondom de bak is kurkdroog behalve dan een deel van de onderkant aangezien dit rondgeslingerd wordt.
Het is 100% zeker motorolie. momenteel ben ik ten einde raad en hoop ik dat iemand hier nog suggesties of ideeën heeft.
Bedankt voor het lezen en ik hoop dat hier de oplossing nog naar voren komt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sorry voor de opmerking , maar het komt niet hoger weg , er zitten op de zijkant van de cilinderkop diverse items die ook best wel eens flink lekken , dan loopt het naar beneden, de rest is bekend.
Bedankt voor je reactie, Ik heb meerdere keren rondom het hele blok gekeken en alles is kurkdroog. Meerdere malen alles schoongemaakt vervolgens gaan rijden en daarna onderdelen gedemonteerd om te kijken. Ik kan aan de buitenzijde boven en naast de bak niks van olie lekkage vinden wat in de bak terecht zou kunnen komen. De carterpakking zweet iets maar dit zou vervolgens een spoor moeten laten zien indien het richting de bak zou lekken en ook zou het dan niet in het bakhuis terecht kunnen komen.
4 jaar
Je hebt ook keerringen die soms verkeerd op de krukas gemonteerd worden,vaak zit er een tooltje bij.. en die doppen zitten soms erg los..
kijk ook maar eens wat hoger.. of het daar niet vandaan komt
4 jaar
Bedankt voor je reactie, Ik heb de keerring bekeken en vergeleken met diegene die erin zat. dit is exact dezelfde. Vervolgens heb ik deze rustig erin getikt met behulp van de oude keerring en ligt deze mooi aan. Ik zou niet inzien wat een tooltje hier voor meerwaarde zou kunnen hebben aangezien het goed gangbaar was en hij er gelijkmatig en gemakkelijk inging. Ook alles keurig ingevet vooraf montage. hoger kan ik echt niks vinden zoals ik in mijn bovenstaande antwoord ook antwoord.
4 jaar
Vreemd dat koppelingszijde nat is van (motor) olie. Je geeft aan dat je de keerringen van de bak vervangen hebt? Ook het price-as busje met daarin de price-as keerring? In dat geval zou het versnellingsbak olie moeten zijn. Lekkage achterzijde vliegwiel is vaak de krukas-keerring en een enkele keer de bedoelde stop linksboven de krukas. Wat zou kunnen is dat de afdichting van de krukas (hoofd) lagerkap olie lekt. Hier zit links en rechts een rubberen afdicht koordje tussen afhankelijk van motortype. Wat ook nog zou kunnen lekken is de afdichting van thermostaat huis. Ook weer afhankelijk van uitvoering en bouwjaar kan dit een bakelieten huis zijn waarvoor het voorste gedeelte een uitsparing betreft voor de nokkenas. Als de rubberen afdichting hiervan defect is kan dit motorolie lekkage veroorzaken. Plaats anders het chassisnummer/VIN even zodat er gekeken kan worden welke uitvoering deze motor heeft.
bedankt voor je reactie, De price as keering heb ik inderdaad ook vervangen, dit was inderdaad niet duidelijk uit mijn verhaal. Ik ben er zeker van dat het mijn motorolie is aangezien het peil ook zakt en het ruikt en voelt als motorolie. De bakolie die erin is gegaan het een extreem penetrante lucht dus dat zou zeker te herkennen zijn. Ook zou de kleur volledig helder moeten zijn omdat het nieuwe olie is en de motor olie er momenteel al enkele duizenden km inzit dus een beetje zwarter is geworden.
Dit zijn twee interessante mogelijkheden, Wat betreft het thermostaat huis, kan deze dan inwendig lekken en vervolgens in de bak terecht komen? De hoofdlager kap zou misschien wel een goede mogelijkheid kunnen zijn en dat vervolgens door het rondslingeren het op de een of andere manier toch aan de andere zijde van de koppeling kan komen.
het is een peugeot van 2007 met een 1.4. chassis nummer: VF32CKFWA47740841
Graag hoor ik van je!
4 jaar
K ga dit morgen voor jou checken. Heb nu niet de beschikking over servicebox.
Heb gekeken op service box. Het verhaal van de koordjes/hoofdlagerkap gaat niet op, simpelweg omdat het niet op deze motor van toepassing is. Het thermostaathuis met deel voor de nokkenas is wel van toepassing, maar antwoord op je vraag of dit inwendig motorolie kan lekken...nee. Als dit zou lekken is het via de pakking naar buitenkant blok.
Bedankt voor het kijken! ik denk dat ik voor de zekerheid toch even het thermostaathuis ga demonteren om het te bekijken en daarbij een nieuwe pakking ga monteren (vloeibaar is voldoende lijkt me?). Misschien dat er toch een heel klein straaltje loopt welke bijna niet zichtbaar is direct onder het huis. Ik post even een update zodra ik het vervangen heb!
4 jaar
Ik zou het zeker controleren. Het betreft een bakelieten huis en zit idd d.m.v. vloeibare siliconen pakking tegen de cilinderkop. Als je het huis gaat demonteren, let dan op, want het zit vrij vast geplakt tegen de cilinderkop en kans bestaat dat het huis breekt op de scheiding tussen het koelwater gedeelte en het gedeelte met motorolie/nokkenas. Het originele Peugeot onderdeel nummer van het thermostaathuis is 1336 Y8
Bedankt voor je reactie, ik heb zojuist nog eens uitvoerig gekeken en gevoeld maar het is kurkdroog rondom heel het huis. Ik denk daarom dat het toch geen zin heeft het te vervangen tenzij het inwendig ergens naartoe kan lopen maar dat gaf je zelf ook al aan dat dat eigenlijk niet mogelijk is.
4 jaar
Jammer. Mijn ideeën over de oorzaak zijn op, maar gezien je genoemde bevindingen, vrees ik dat dan toch de versnellingsbak en het vliegwiel weer gedemonteerd moeten worden.
Bedankt voor het meedenken in deze lastige lekkage!
Ik ga er nog eens goed over denken wat hier mee te doen aangezien ik vrees dat de koppeling zo op korte termein weer vervangen dient te worden. Als ik andere acties heb ondernomen zal ik ze hier nog plaatsen.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar