close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: lambdasonde

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i

Hallo autoliefhebbers,

Het volgende probleem is aan de orde.
Mijn peugeot 206 cabrio is vorig jaar (sept.2012) voorzien van een einddemper.
Binnen een maand kreeg ik de melding van een gaslekkage in de uitlaat.
Ik heb met die melding ruim 4 maanden gereden. Niets aan de hand m.b.t. het rijden.
Deze maand (2013) ben ik naar KwikFit gegaan om de auto aan de computer te hangen.
De monteur zei dat de Lambdasonde kapot is en de einddemper verkeerd gemonteerd is.
Lijkt me sterk, omdat de einddemper uiteraard op één manier onder de auto gehangen kan worden.


Mijn vragen mbt bovenstaandeluidt:

- kan de lambdasonde defect raken doordat ik 4 maanden met bovenstaande storingsmelding heb rondgereden?
- kan door trillingen van het "verkeerd" gemonteerde einddemper de lambdasonde defect raken?

Mvg.
Carlover1

Geplaatst door

CarLover1 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij Kwikfit is al gauw de lambdasonde defect, een soort van standaard diagnose.
Ik ben benieuwd naar die melding van "gaslekkage in de uitlaat". Kun je dat nader uitleggen?
Bedoel je soms dat het emissielampje is gaan branden?

Weet je welke storing Kwikfit heeft uitgelezen? Liefst compleet met nummer?

oldford 0
badge

11 jaar

Dank voor je reactie.

Ik heb de einddemper zelf gemonteerd.
Bleek dat de WALKER-einddemper, achteraf niet goed aansloot.
Niet teruggegaan naar de winkel, maar verder gegaan met de montage.
Na de melding dat er een gaslekkage in de uitlaat zat, ben ik erachtergekomen dat er wat uitlaatgas ontsnapte bij de verbing tussen middenstuk en zelfgemonteerde einddeper.
Die heb ik verholpen, maar de melding bleef.
Volgens het internet zou het resetten de optie zijn om de melding te elimineren.
Heb nog geen beslissing genomen m.b.t. vernieuwen van de sonde en het resetten.
Trouwens ik was er niet bij toen ze het defect van de sonde, via de computer, hebben geconstateerd.

Ik zal de foutcode opvragen.
Wordt vervolgd.

CarLover1 0

11 jaar

Een echte CarLover gaat niet naar de Kwikfit en plaatst geen walker demper, maar dat even terzijde ;-)
Zoals oldford al aangaf: wat is melding gaslekkage in de uitlaat? Deze melding nog nooit gehoord en/of gezien!

hans4074 0
badge

11 jaar

Tja, Hans slaat de spijker op zijn kop.
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat de melding een lekke uitlaat betrof?

oldford 0
badge

11 jaar

Kwikfit, moet het hebben van lekke uitlaten. (wij van WC-eend, adviseren WC-eend) !!
Bij een (gratis) wintercheck komt altijd gegarandeerd een probleem aan de schokbrekers of de accu naar voren. Let maar eens op.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

zal wel weer de (storing uitlaatgas) zijn. die nemen onze kwitfitters iets te letterlijk waarschijnlijk.

harry4203 2655
badge vip badge

11 jaar

Hoi Oldford,

Zoals beloofd, een vervolg.
Ik nuanceer even mijn bezoek aan KwikFit.
Mijn banden heb ik daar vervangen (ze moeten toch wel ergens goed in zijn).
Toen ik daar was, dacht ik, laat ik maar tegelijkertijd ff de storingsmeldingen van de auto analyseren.
Het banden wisselen en het uitlezen heb ik maar in de wachtkamer afgewacht.

Wat ik te horen kreeg na de werkzaamheden was:
- dat de waarde ?? te laag en dat wss de lambdasonde defect is (vervanging E200)
- de uitlaat is verkeerd gemonteerd. ???? en dat de uitlaat door de monteur vaster is gezet????
-kreeg nog een opmerking dat de remblokken en remschijven aan vervanging toe waren. (ja,ja)

Gevolg is wel, dat de storingsmelding en het brandende lampje voor ruim twee dagen niet meer zichtbaar waren.
Helaas daarna komen ze weer op!

De storingsmelding is: "storing uitlaatgas" (mijn eigen interpretatie van de tekst heeft wat reacties veroorzaakt)
Het emissie-lampje brandt.

Op jouw vraag om het uitleesnr te vermelden, ben ik teruggegaan naar KwikFit, omdat ik op de factuur/werkbon geen uitleesnr kon waarnemen.
Kortom de gegevens zijn er niet meer..
Balen, want ik ga de auto niet meer voor E30 aan hun apparatuur hangen.

Maar goed, de auto is tot ergens in juni 2013 APK gekeurd en heb ik nog tijd om de problemen op te (laten) lossen.
Verder heb ik het internet geraadpleegd, m.b.t. wat meer (theoretische) kennis over de lamdasonde.

Mijn (leken) conclusie is, dat de lambdasonde nog goed is ; want anders heeft de sonde toch geen meetgegevens kunnen doorgeven aan de auto-unit dat er een storing is aan het uitlaatgas?
Maar mss zit ik daarmee wel fout.

CarLover1 0

11 jaar

Tja, ze moeten een of andere tekst laten zien die een beetje weer geeft wat er gebeurt.
Het kan best een defecte lambdasonde zijn (en daar heb je er al minstens 2 van), maar er zijn nog veel meer redenen waarom die foutmelding komt.
Zonder uitgelezen foutcode (nummer) wordt het gokken en dat pakt meestal duur uit.

oldford 0
badge

11 jaar

Google maar eens op de zoektermen tros radar kwikfit en lees die 24 pagina's maar eens goed door.

Valt me nog mee dat ze je niet voor € 600,00 "een nieuwe orginele Bosal katalysator besteld in Frankrijk" aangesmeerd hebben i.p.v. een goedkopere lambdasensor.

Jeroen1978 295

11 jaar

alle gekheid op een stokje, ik denk dat we hier maar op één manier verder kunnen, dit is de wagen opnieuw uitlezen en de foutcode hier vermelden.
De kans dat een lambdasensor stuk gaat is er wel, maar de realiteit zegt dikwijls dat er wel iets anders aan de hand is. De lambdasensor zijn taak is verbrandingsgassen te controleren naar de milieunorm, indien deze afwijkt, dient deze de chauffeur te verwittigen, wat hij dus ook doet.
dirk

D1854 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.