Hallo,
Ik heb een Peugeot 307 SW uit 2005 met een probleem in de Climate Control.
Als het systeem ingeschakeld staat op AC / AUTO dan valt de airco bij warm weer / vanaf temperaturen boven de 20 graden geregeld uit.
Ofwel stoppen de fans spontaan na kort te hebben gedraaid, terwijl deze volgens het display gewoon zouden moeten werken, ofwel begint het systeem gewoon warme buitenlucht te blazen. Dat laatste is vaak het geval als je de auto na een rit kort even stopt (bijv. om te tanken) en daarna weer verder rijdt. Volgens het display zou de airco moeten zijn ingeschakeld. Ook werkt de airco dan niet als je hem van de AUTO stand afhaalt en manueel de snelheid van de fans wilt regelen.
Zowel bij de dealer als bij de garage waar de auto nu in onderhoud is hebben ze nog niets kunnen vinden. Volgens het airco diagnoseapparaat zou het systeem normaal moeten werken (voldoende koudemiddel en alle drukken ok). Heeft iemand enig idee waarin dit probleem zou kunnen liggen? Op andere forums heb ik e.a. gelezen over een defecte kachelmotor of display?
Het betreft hier overigens een climate control ZONDER gescheiden temperatuurregeling (dus niet 307 Phase II).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Citaat: en manueel de snelheid van de FANS wilt regelen.
Das een beetje onduidelijk? Je bedoeld waarschijnlijk de aanjager/blower? Werkt de aanjager wel op moment dat airco uitvalt?
Er van uitgaande dat koudemiddel en drukken inderdaad in orde zijn:
Als de aanjager wel correct werkt, zou je de oorzaak in een voeler o.i.d. kunnen zoeken. Heeft de dealer de diverse voelers van het aircosysteem ook gecontroleerd?
Als de aanjager helemaal niet werkt op moment van airco-uitval, dan moet je het in die richting zoeken, want geen aanjager, dan zal de airco(compressor) ook niet inschakelen.
Beetje wazig verhaal!
Laat de luchtspleet van de koppeling eens controleren.
Indien deze te groot is werkt de airco ook niet altijd, zeker bij hogere temperaturen.
Succes, Pascal
Beste Hans & Pascal
bedankt voor jullie tips.
Ik bedoel inderdaad de aanjager/blower. Er zitten 2 storingen in het systeem:
- Op het moment dat de airco uitvalt blijft de aanjager/blower wel gewoon werken, hij blaast dan gewoon warme buitenlucht en je hoort ook de compressor niet meer aan slaan. Deze storing doet zich altijd voor tijdens het rijden (bij warm weer) en vooral bji files of nadat je stil hebt gestaan voor een stoplicht ofzo. De buitentemperatuur loopt dan op en hopla, de koude lucht valt weg.
- Maar soms valt ook de aanjager/blower zelf helemaal uit. Dat probleem doet zich altijd voor bij warm weer en enkel als je de auto pas hebt gestart. De blowers springen dan (bij stand AUTO) vol aan om de auto op temperatuur te krijgen maar vallen dan na een paar minuten spontaan uit. Dan doet het hele systeem dus helemaal niets (geen koude lucht maar ook geen warme lucht). Alles valt dan uit.
Ik weet niet of ze de voelers bij de garage hebben gecontroleerd. Ben er zelf niet bij geweest, mij is verteld dat ze hem hebben uitgelezen met het Peugeot diagnose apparaat en hem aan het airco station hebben gehad om de drukken en koudemiddel te checken. Ook hebben ze toen alle zekeringen gecheckt maar daar was niets mis mee.
Het is ook voor mij een wazig verhaal :-) zeker omdat het probeem zich enkel voordoet bij warm weer. Weten jullie of er op die systemen een onderdeel zit wat overgevoelig is voor hoge temperaturen ofzo?
Groeten
Marco
14 jaar
Marco, gezien de vaagheid van de storing (of storingen?), en je opmerking dat dit zich meestal (of altijd?) voordoet bij warm weer, kun je m.i. het beste even wachten op de warme dagen en dan naar de dealer gaan zodat ze het kunnen constateren en mogelijk meer kunnen zien, testen, meten enz.
Als je handig bent, kun je nog eens naar de stekker op de aanjager/blower kijken of deze misschien slecht contact maakt, en verder dan dit kom ik niet. Aanjager zit in de zijkant van het kachelhuis, rechts boven het gaspedaal. Beetje lastig bij te komen.
Heb je de afgelopen winter geen problemen gehad met de verwarming van de auto? Nee? Dan mag je ervan uitgaan dat de voelers van het interieur en exterieur (meestal in de rechterbuitenspiegel) goed functioneren. Heb je daarentegen je wel eens afgevraagd of het wel behaaglijk bleef in de auto, dan moet je het probleem met de airco daarin zoeken. Die temperatuursensors zijn eenvoudig te vervangen. (althans bij mijn 406)
gr.
Cees
14 jaar
Cees,
Afgelopen winter geen problemen gehad met de verwarming. Dus de 'voelers' kunnen we dan al wegstrepen. Hopelijk wordt het binnenkort weer eens goed warm, dan zet ik hem es paar dagen weg bij de garage zodat ze e.a. zelf es kunnen constateren. Vraag me overigens wel af of er meer 307 rijders zijn op dit forum die ditzelfde probleem hebben. Kan me haast niet voorstellen dat dit uniek is...
14 jaar
Beste Marcus O (en alle anderen)
Ik heb zelf een peugeot 307 HDI 2.0 uit 2005 en mijn probleem lijkt heel erg op de jouwe.
Vooral als het warm is slaat de climate-control na enkele minuten spontaan uit. Het wordt dan bloedheet in de auto. Na enkele minuten slaat de Climate-control weer volop aan om het koeler te krijgen. Dit gaat steeds zo door en vooral bij warm weer. Heb de auto pas laten afpersen en laten vullen bij een erkend airco bedrijf in Wezep. Ook zij weten niet wat het kan zijn. Als de climate control er mee stopt komt er ook echt helemaal geen lucht uit de roosters. Ook kan ik de blower wel bedienen maar er gebeurt dan helemaal niets. Ik heb het vooral als het boven de 20graden is.
Kan iemand mij raad verschaffen?
Alvast dank daarvoor.
Wilco
14 jaar
kachelmotor vervangen, is algemeen bekent.
Ik hem ook een probleem dat nogal op dat van jouw lijkt:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
14 jaar
Aan allen,
Bij mij is het probleem nu opgelost. Deze week heb ik de auto binnengebracht bij de garage, het was goed warm dus ideaal weer voor de storing om de kop op te steken. Ze hebben het hele systeem doorgemeten, sensoren gecontroleerd, drukken etc gecontroleerd en uiteindelijk heeft men de diagnose gesteld dat het defect uit de kachelmotor zou moeten komen. Vandaag hebben ze een nieuwe kachelmotor gemonteerd en hatsekidee de climate control werkt zoals hij moet werken! +30 graden en een koele auto! Dus wellicht is dit ook de oplossing voor Wilco en Luuk. Ik moet de rekening nog krijgen maar een nieuwe kachelmotor kost ca EUR 120,- excl montage.
Succes!
Marco
14 jaar
...en alweer had harry4203 het bij het rechte eind!
Samen met met hans4074 begint hij Oldtimer Jansen naar de kroon te steken!
14 jaar
Ik heb hetzelfde probleem als Marcus in mijn Citroen C4 (vermoedelijk zelfde componenten). Bij mij blaast hij boven een bepaalde temperatuur ook alleen maar warme lucht. Volgens de garage is hij wel goed afgevuld en is er geen lekkage, evenals geen storing met de compressor.
Kan het zijn dat bij mij de kachelmotor ook kapot is, ook al blaast hij wel flink warme lucht?
14 jaar
Ik heb ook een Peugeot 307 sw bouwjaar 2005 met climate control.
Auto terug gekregen van de Nefkens garage Utrecht na aanleiding van het probleem dat in deze forumpost is beschreven.
Ze rekenden 1,5 uur en 77,50 euro kosten /uur (ex) om de diagnose te stellen.
kosten aanjager kleine 200 euro.
inbouw 0,6 uur a 77,50 per uur.
Al met al wilden ze me een kleine 500 euro rekenen.
14 jaar
[quote=Hennie7863]Ik heb ook een Peugeot 307 sw bouwjaar 2005 met climate control.
Auto terug gekregen van de Nefkens garage Utrecht na aanleiding van het probleem dat in deze forumpost is beschreven.
Ze rekenden 1,5 uur en 77,50 euro kosten /uur (ex) om de diagnose te stellen.
kosten aanjager kleine 200 euro.
inbouw 0,6 uur a 77,50 per uur.
Al met al wilden ze me een kleine 500 euro rekenen.[/quote]
Maar het probleem is toch naar tevredenheid opgelost? De genoemde bedragen lijken me niet uitzonderlijk. Het zou het mij met dit hete weer zeker waard zijn...
14 jaar
henk in zwolle heeft hetzelfde probleem..vanavond de motor/ventilator vd kachel er uit gehaal,de printplaat op de motor uit elkaar gesoldeerd..gecontroleerd op breuken en weer gemonteerd..motor schoon geblazen en lagertjes gesmeerd...alle stekkers van de motor en aansluitingen van de regelunit schoon gespoten met contactspray hele avond weg...helaas na 10min valt ook hier de regelunit uit en blaast de kachel motor hele hete lucht..na alles uit geschakeld te hebben gaat na een 2 min alles weer na inschakelen normaal werken..snap dr niet veel meer van..geen regel weerstand gevonden!!wel een pen..denk temperatuur voeler?
307-2003-motor 2.0 climate control
14 jaar
vanavond de regelmotortjes er uit gehaald.3stuks-.geen een was er stuk! er regeld ook helemaal geen motor of klep..[2stuks].behalve de resirculatie klep-die werkt wel-zou het dan mischien een regel computer of zo stuk kunnen zijn?het rechts onderste motortje heb ik los gemaakt van de klep,de klep andersom gezet ..nu komt er wel koude lucht..de motor weer gemonteerd zonder de stekker erin te stoppen..nu kan ik tenminste weer rijden!!
weet iemand een oplossing? het komt blijkbaar vaker voor..
14 jaar
Henk, kun je eens de laatste 8 posities van het chassisnummer plaatsen?
Je geeft aan eenzelfde probleem te hebben als t.s. maar betreft het óók een 307R met zelfde uitrusting?
De oplossing van de diverse zelfde probleemgevallen staan hier, en dat was het vernieuwen van de aanjager-unit, dus als je hetzelfde probleem hebt, dan is dit de oplossing wellicht ook bij jou?
82721492 -dit zijn de laatste 8 nummers..ik heb wel het gehele motortje schoon gemaakt-gesmeerd en weer gemonteerd..moet je dan het motortje compleet met electronica vervangen?
14 jaar
Het regelmotortje rechts onder welke je nu omgedraait hebt is van de warm-koud klep. Je hebt de klep (handmatig) op stand koud gezet en het regelmotortje weer terug gezet. Als je de automatische airco stand uit zet op bedieningspaneel en je verhoogt en verlaagd de temp.instelling dan zou je moeten kunnen zien dat het tandwieltje op het motortje gaat draaien. Voor de zekerheid controleren met lopende motor.
De regelweerstand (moduul) zit als halve maan op de grondplaat van de aanjager en is 1 geheel.
Het probleem zit em in bovengenoemde oplossingen in het moduul.
Wat je bedoeld met de printplaat op de motor uit elkaar gesoldeerd is me niet helemaal duidelijk.
op de halve maan print zitten 2 vrij grote transistorenof thyristoren gesoldeerd op de print..ik dacht daar een paar breukjes te zien dus deze gesoldeerd.ik heb geprobeerd om de stand van de temp. hoger en lager te zetten,echter gebeurde er verder niets..ook heb ik dit probleem al eerder gehad,en ineens na een nachtje afkoelen werkt alles weer normaal.ook de andere motor om de lucht op de voeten of op de voorruit te krijgen werkt niet..net of alles op tild is geslagen..mischien als ik morgen het motortje weer normaal aansluit zal mischien alles weer werken..maar als je sterk dat printje er van verdenkt dan zal ik een nieuwe bestellen.!!
14 jaar
net nieuwe motor met regelprint gemonteerd,nog hetzelfde resultaat wel 200euries armer..
nog stopt de ventilatormotor regelmatig...
zo jammer...
14 jaar
Ja das inderdaad jammer Henk. Heb je de stekkers/aansluitingen die op de aanjager komen ook gecontroleerd?
jep!!het ziet er allemaal goed uit...geen zwarte of verbrande stekkeraansluitingen-waar dit nou wegkomt??
nouja als ik eruit ben zal ik het zeker weten vermelden..
14 jaar
de ventilator motor is dus vernieuwd,ik heb de auto laten uitlezen,en de klima control unit vervangen..nu is het voor elkaar!! alles werkt weer prima!! bedankt voor al jullie mede werking!!! henk uit zwolle..
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar