Peugeot 206 2000: CO gehalte blijvende ellende

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1100, Vermogen (kw): 44

Probleem van CO peugeot 206 , zijn vervangen : actuator + andere blokje op de inlaatklep , temperatuursensor , bougies , injectoren gedemonteerd en getest , lambda sonde vervangen , uitlaat eindstuk en hele katalysator vervangen , olie vervangen , tank leeggezogen gevuld met 98 exellium, alle filters vervangen , 4 x uitgelezen zonder foutmelding , 3x bus injectiereiniger . heeft geen overdruk en bouwt geen druk op in de koeling , oude bougies waren als nieuw . 4x naar garage geweest zonder verbetering . Ik ga nu de bobine vervangen ... Graag een oplossing van iemand met ervaring peugeot 206 , 1.1 44 kw injectie bouwjaar 2000. Auto start uitstekend en loopt perfect , stotterd niet , normaal verbruik , trekt vlot op .

peter 1234

Geplaatst door peter 1234 , lid sinds 5 dagen geleden

16 Reacties

hans4074 PRO, 5 dagen geleden

Heb je een originele Peugeot katalysator gemonteerd, of 1 van de tussenhandel?
Katalysator via de tussenhandel is vaak drama.
Is er voor de CO meting flink met de auto gereden? Zeker een kwartier flink warm rijden.
Welke waardes geeft de CO meting?

peter 1234, 5 dagen geleden

Die is bij VULCAN noordbrabantlaan turnhout gemonteerd en was zeker niet goedkoop in het begin van de problemen (de keuring ) . Ik ben met de wagen zo'n 45 km tegen 120/130 , (ook hele tijd in 4é ), met droog weer en op afspraak zodat ik direkt binnen kon geweest .Hij ziet er toch origineel uit .Met de wagen wordt toch geregeld gereden . De waarden heb ik niet kunnen zien , je mag hier op de keuring turnhout niet blijven staan kijken .

peter 1234, 5 dagen geleden

Waarde vorig jaar co was 1.2 / 1.4 dat heb ik toen gevraagd aan iemand die buiten kwam aan de andere kant van de keuring , had hem bij de test zien staan iets tevoren .

hans4074 PRO, 5 dagen geleden

Er origineel uitzien zegt niets over de katalysator (binnenwerk) zelf. Hier zit vaak het probleem bij de goedkopere versies.
Wat je nog zou kunnen doen: begin bij de basis en daar hoort o.a. klepspeling bij. Controleer in ieder geval de klepspeling en stel zonodig af.

peter 1234, 5 dagen geleden

Ga ik proberen , enige tip van de waardes voor afstelling van de in en uitlaat ? En hoe je het best de motor verdraaid zonder stukken te maken ? Bougies eruit , en dan ..

hans4074 PRO, 5 dagen geleden

Handig om even het bobine-blok te demonteren...hoeft niet perse, maar t werkt iets handiger. Klepdeksel los en verwijderen. Denk erom.....bij het lichten van het kleppendeksel, komt er een olie-spatplaat mee en daartussen zitten links en rechts een afstands-busje, dus 2 stuks in totaal. Kijk uit dat je die niet laat vallen/verliest. Voor afstellen van de klepspeling zet je cilinder 1 op tuimelen en stel je de klepspeling in,-en uitlaat van cilinder 4. Klepspeling koud: 0,20 inlaat en 0.40 uitlaat. Motor kun je gewoon verdraaien m.b.v. passende ringsleutel op de krukas-bout....ik dacht 21 of 22 mm. Gewoon met de klok meedraaien en het liefst niet terug, dus niet tegen de klok in. De officiële afstelmethode van Peugeot is iets anders, maar als je de kleppen van een cilinder op tuimelen zet, komt het goed. Na c.q. controleren of afstellen, plaats je de olie-spatplaat eerst terug over de tapeindjes, daarna de 2 afstands busjes en dan manoeuvreer je het kleppendeksel terug.

peter 1234, 5 dagen geleden

Dat moet lukken , die busjes hadden anders in de motor gezeten , hele goede tip . Ter info , de auto is al 4x naar de garage geweest , de garagist heeft het opgegeven en heeft me dan naar de officiele dealer gestuurd die direct de hele motor wou vervangen ( beginnen op 2500 euro) , en mijn ophanging was niets meer en de remmen gingen volgens hem ook niet meer , 38 euro om binnen en buiten te rijden zonder iets te doen , en een koppakking zit volgens hem boven de kleppen . Ik laat iets weten als ik resultaat heb , de bobine zal even duren eer ik die heb , besteld via autodoc en geen namaak , moet wel van duitsland komen .

hans4074 PRO, 5 dagen geleden

Als je het kleppendeksel voorzichtig omhoog trekt en je vingers er onder steekt zodra er voldoende ruimte is, pak je daarmee de spatplaat gelijk mee omhoog incl de busjes. Kijk nog wel even of de buiten hoeken van de rubberen klepdeksel pakking niet door verdroging gescheurd zijn. Zo ja, vernieuw dan deze pakking.
Ik kan op afstand niet beoordelen hoe verder de staat van de auto/ motor is.

peter 1234, 5 dagen geleden

Die is super netjes en draait eigenlijk als een naaimachine , de hele auto is heel goed onderhouden en wordt niet in de zon geparkeerd of mee over een zandweg gereden (vanaf de eerste kilometer ) ,er hangt zelfs nergens olie onder . Ik ga heel voorzichtig zijn .

peter 1234, 4 dagen geleden

Alle kleppen iets nagesteld tot slepend op de voeler , het enig dat ik vond is dat de IN op cilinder 3 tussen 0,10 en 0.20 zat , zijdelinkse speling van de kleppen ook eens gevoeld en niets fout merkbaar . Nu nog wachten op de bobine , je weet niet wat ie op toeren doet . Ohja , de wagen is ook telkens in de garage uitgemeten op elektronische fouten en die waren er gewoon niet .

hans4074 PRO, 4 dagen geleden

Oké, er zat dus niet veel afwijking in? Maar nu weet je in ieder geval dat dat (ook) goed is.
Mocht het CO nog niet goed zijn, dan vrees is toch dat de katalysator z'n werk niet naar behoren doet (imitatie).

peter 1234, 4 dagen geleden

Knap dat zo een grote zaak dit mag monteren , ik weet niet meer hoeveel het was , ergens rond de 400 euro , voel me toch een beetje beroofd , tip om een goeie te vinden ? Een klantendienst hebben ze blijkbaar niet ,denk dat het allemaal centra zijn op zelfstandige basis . Zou een fout in de sturing kunnen zitten ? Dat zou toch een foutcode geven ? De officiele dealer is hier een ongelofelijke bullebak als je geen nieuwe auto koopt .

oldford PRO, 4 dagen geleden

Kun je niet ergens een uitlaatgas meting doen, waarbij je wel mag meekijken?
Zonder die waardes is het maar raden wat er aan de hand is.
Het gaat dan om de waardes van Co, Co2, HC, O2 en lambda getal bij stationair en verhoogd toerental.

peter 1234, 4 dagen geleden

Dat is hier een probleem , er is er maar 1 in de regio en die het zou moeten kunnen maar heeft waterschade aan zijn toestel na stormschade aan zijn gebouw , natuurlijk recht in het toestel , en het is blijkbaar duur om te herstellen en terug te ijken .. Originele faktuur gevonden , er is een ROMAX 36 1 047 katalysator geplaatst ( 235 euro + BTW , er was nog een deel vervangen en na alles tegen de 400 euro totaal) . Heb je soms kennis van wat de juiste type is voor een 44kw 1124 cc benzine / injectie van 2000 ? Alvast bedankt voor de technische kennis .

oldford PRO, 4 dagen geleden

Je woont niet al te ver van Nederland vandaan. Daar heeft ieder APK station en elke zichzelf respecterende garage zo'n apparaat. Niet alleen voor de APK, maar ook voor diagnose.
N.B.: Als je tenminste de grens over mag nu i.v.m. corona.

Wat betreft de technische kennis, die heb ik wel, maar niet van alles.
Ik kan prima de waardes van een 4-gas test analyseren, maar onderdeel prijzen weet ik niet.
Dat gezegd hebbende, ik betaalde ruim 400 euro voor een vergelijkbare katalysator op een Saxo en dat is al weer wat jaartjes geleden.

peter 1234, 4 dagen geleden

Grens is dicht voor belgen tot 1 april 2021 ... , alleen voor je werk met een soort registratieattest mag je over de grens , boetes 250 euro en meer . Ik zit al 17 jaar normaal elk weekeind in nederland dus deze periode is extra onwennig voor mij . Goed idee trouwens , ik ga hem een paar keer moeten laten afkeuren tot ik weer over de grens mag .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.