Peugeot 308 SW 2009: CO te hoog

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

APK afkeur CO te hoog 0.70%.
Vorig jaar Katalysator vervangen door een niet origineel.
De voorste breedbandsonde, 5 draads, geeft een arm mengsel bij een spanning van ~ 1500 mV
Brandstofmengsel volgens ecu is Lambda = 1
Bij verhoogd toerental is en blijft het co te hoog.
Een normale sensor zou onder 1V (1000mV) blijven, vanwaar deze hoge waarde nu?
Aangenomen word dat de kat niet goed is maar durf de sensor nog niet uit te sluiten.

Mickey760

Geplaatst door Mickey760 PRO , lid sinds 3 jaar geleden

1 Reactie

oldford PRO, 3 maanden geleden

Tja, aftermarket katalysatoren staan er om bekend dat ze na een aantal maanden (6-8) al weer sneuvelen.
Ook hier is dat weer het geval als ik deze meetgegevens zie.

Wat noem je een "normale" sensor? De ouderwetse sprong-sonde?
Die werkt precies tegengesteld aan een breedbandsonde.
Waar bij de ouderwetse lambdasonde een hoog signaal rijk is, is dat bij een breedbandsonde juist arm.
Ongeveer 1500 mv zou best wel eens rond lambda 1 kunnen zijn bij deze motorcomputer.
Dat voltage wordt niet afgegeven door de sensor. Dat wordt berekend door de motor-computer.
Ik weet niet wie je wijs gemaakt heeft dat 1500 mv bij een breedbandsonde arm is, maar ik zou niet meer naar die persoon luisteren.

    Bedankt voor de reactie! Uitleesapparaat geeft aan dat het mengsel als arm word gezien vandaar. Inderdaad deze breedband vergeleken met een conventionele sprongsensor zo als achter de kat de diagnosesonde. De breedband komt ook door de paraatheidstest en de kat niet op basis van de meetwaarden van de diagnosesonde. Als de waarde voor dit type motormanagement kan kloppen dan word het al duidelijk. Het edelmetaal in de vervangende kat zal wel van mindere kwaliteit zijn t.o.v. een psa katalysator. Een emissiefout is nu niet aanwezig. - Mickey760 PRO, 3 maanden geleden
    Een breedband lambda sensor is totaal niet te vergelijken met een ouderwetse Sprongsonde. Ik vraag me af hoe dat uitleesapparaat aan de wijsheid komt dat het mengsel arm is. Dat klopt a) niet met het gemeten Co percentage en b) niet met je uitspraak in de 1e post: "Brandstofmengsel volgens ecu is Lambda = 1". Wat gaf de 4-gas tester aan voor de overige waardes: Co2, HC, O2 en lambda-getal? - oldford PRO, 3 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 SW of stel zelf een nieuwe vraag.