Peugeot 306: CO te hoog, lambdasonde te arm (0.2 v)

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: XU10J2 RFX

De mogelijkheden beginnen op te raken heeft iemand nog een verklaarbaar/vindingrijk idee??

Na diversen werkzaamheden CO en Lambdawaarde niet goed
Motor loopt mooi trekt goed en heeft geen foutcodes
gemeten:
stationair > 90 graden
CO 0.74
CO2 13.64
HC 60
O2 0.00
Lambda 0.976
Lambdasonde meting zakt naar 0.2v en regelt niet

1500 t/m
CO 0.94

bij los genomen Lambdasonde stekker keurig 0.45v

inlaatspruitstuk, stationairregelmotor, injectors, drukregelaar gewisseld en pakkingen vervangen
klepspeling OK
timing OK
ontsteking OK (bougies en kabels nieuw)
benzinedruk 2.1 bar stationair (Pomp los aansturen 2.7 bar)
opbrengst 700 ml na 15 sec
mapsensor gewisseld
Ecu gewissseld
stuurrelais vernieuwd
uitlaatspruitstuk gevlakt en pakkingen vernieuwd
Katalysator gewisseld
Lambdasonde gewisseld
werking verwarming sonde gecontr =OK
massa's Ecu gecontroleerd (belast)= OK
Kabeltest gedaan (sondezijde en Ecuzijde)= OK
en ja er zit ook een nieuw temp zender in (weerstandswaarde bij Ecu gemeten en komt overeen met temperatuur)

Oxo8320

Geplaatst door Oxo8320 (25) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik vind de benzinedruk een beetje aan de lage kant, maar ik weet niet wat het dan wel moet zijn. Kan de moeite waard zijn om te controleren.
Vervolgens zou ik eens een 4-gas test doen Vóór de katalysator om te zien of het lambda-signaal aan geeft wat de gassen zijn (en dus correct is) of dat het signaal om de een of andere reden instort.
Controleer ook eens de massa van de lambdasonde.

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

[quote=oldford]Ik vind de benzinedruk een beetje aan de lage kant, maar ik weet niet wat het dan wel moet zijn. Kan de moeite waard zijn om te controleren.
Vervolgens zou ik eens een 4-gas test doen Vóór de katalysator om te zien of het lambda-signaal aan geeft wat de gassen zijn (en dus correct is) of dat het signaal om de een of andere reden instort.
Controleer ook eens de massa van de lambdasonde.[/quote]
bedankt voor de snelle reacties
brandstofdruk is correct (verbind de benzineregelaar met de buitenlucht en schakel de benzinepomp met een schakelaar 5 sec in de waarde moet dan tussen de 2.3 en 2.7bar zijn) gemeten: 2.7 bar
massa lambdasonde (verwarming is OK)
de - signaal draad gaat rechtstreeks naar de ECU en heeft geen weerstand
de ECU massa's pin 25, 34, 17 en losse aansluiting zijn 100%
massa tussen Vbak en accu en carroserie is schoongemaakt en goed

de 4 gas tester voor de Kat. ga ik zeker doen (wordt zaterdag)

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

lambdasonde vervangen (gebruikte)
Forte behandeling uitgevoerd
Nu wel staionair binnen de normen maar scoopbeeld ziet er niet fraai uit
Op 3000 toeren veel te rijk
meten voor de kat is niet gelukt (opnemer paste niet door het Lambdasondegat)
en rechtstreeks in het spruitstuk leek mij niet zinvol

waardes zijn nu
stationair :
CO 0.18
COcorr 0.20
CO2 13.30
HC 0
O2 0.26
Lambda 1.007

3000 t/m:
CO 3.89
COcorr 3.89
CO2 11.43
HC 0
O2 0.00
Lambda 0.884

ik heb ook nog scoopbeelden maar die staan in een pdf die kan ik eventueel wel mailen

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

heb je al eens de foutcodes uit gelezen en evtueel de boel gereset ? als de auto in noodloop staat doet de lambda wel wat, maar de ECU doet er niks mee ;)

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Oxo8320]meten voor de kat is niet gelukt (opnemer paste niet door het Lambdasondegat)[/quote]
Zelfs als de opnemenr wel in het lambdasonde gat past heb je daar niets aan, want de lambda-sonde is gedemonteerd.
[quote=Oxo8320]rechtstreeks in het spruitstuk leek mij niet zinvol[/quote]
Dat was nu wel precies wat ik bedoelde. Kun je de waardes van de 4-gas tester vergelijken met het lambda-signaal.

Wat voor waardes geeft de lambda-sonde nu af bij stationair en op toeren?

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

de waardes zijn nu wel vergelijkbaar met de 4 gas test
als je jouw e-mail adres zend per mail dan kan ik de scoopbeelden sturen (PDF bestand)
jodela12@gmail.com

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

[quote=citroënmonteurtje]heb je al eens de foutcodes uit gelezen en evtueel de boel gereset ? als de auto in noodloop staat doet de lambda wel wat, maar de ECU doet er niks mee ;)[/quote]
er zijn geen foutcodes en ja ik heb wel gewist en gereset (wissen stekker los contact aan en 10 sec wachten en daarna starten rijden enz.)

ik heb de scoopbeelden statonair en bij 3000 t/m in een PDF bestand staan + de uitdraai vd 4 gastest
als je een e-mail adres mailt wil ik je de gegeveens mailen

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

de scoopbeelden:

bij stationair loopt de motor mooi strak

bij 3000 t/m heb ik het gas losgelaten vandaar die spanningsval

[url=http://img38.imageshack.us/i/img005c.jpg...][img]http://img38.imageshack.us/img38/2318/im...[/img][/url]

de meetwaardes staan in een eerder bericht van vandaag.

turbozh (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Oxo8320]waardes zijn nu
stationair :
CO 0.18
COcorr 0.20
CO2 13.30
HC 0
O2 0.26
Lambda 1.007

3000 t/m:
CO 3.89
COcorr 3.89
CO2 11.43
HC 0
O2 0.00
Lambda 0.884[/quote]
de waarde die van de lambdasonde komt is zoals verwacht mag worden met deze waardes en staat op rijk net zoals de co uitstoot.
die lambdasensor werkt dus wel, en stationair wordt het ook goed geregeld (een gebruikte lambdasonde kan natuurlijk wel traag werken)
de brandstofdruk is ook niet te laag, je krijgt eerder te veel brandstof dan te weinig.
de temperatuur is die uitgelezen in de ecu?

turbozh (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb je scoopbeelden bekeken en het punt dat de lambdawaarde gelijk zakt na het gas loslaten is ook een teken de sonde juist reageerd immers krijgt hij dan even veel minder brandstof, is de bovenste de tweede schema?
Het beeld is natuurlijk niet die van een goed werkend systeem.

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

[quote=turbozh][quote=Oxo8320]waardes zijn nu
stationair :
CO 0.18
COcorr 0.20
CO2 13.30
HC 0
O2 0.26
Lambda 1.007

3000 t/m:
CO 3.89
COcorr 3.89
CO2 11.43
HC 0
O2 0.00
Lambda 0.884[/quote]
de waarde die van de lambdasonde komt is zoals verwacht mag worden met deze waardes en staat op rijk net zoals de co uitstoot.
die lambdasensor werkt dus wel, en stationair wordt het ook goed geregeld (een gebruikte lambdasonde kan natuurlijk wel traag werken)
de brandstofdruk is ook niet te laag, je krijgt eerder te veel brandstof dan te weinig.
de temperatuur is die uitgelezen in de ecu?[/quote]
Ik heb de waardes even uitgelezen en opgeslagen (ik moest 'm ff warm draaien)
de scoopwaardes zijn met een aftakkabel opgenomen met de ECU aangesloten (ze komen wel aan omdat als ik de signaaldraden vd lambdasonde afkoppel de ECU direct op de noodwaarde 0.45 v gaat werken.)
in meting gegevens komt de emissiewaarde niet voor maar wel de temperatuur. zie bijlage.
ook heb ik de brandstof retour buitenom gehad (om drukverhoging door verstopping uit te sluiten)dit maakte niets uit

[url=http://img188.imageshack.us/i/waardes.jp...][img]http://img188.imageshack.us/img188/2379/...[/img][/url]

hier zie je ook dat de injectietijd bij 3000 t/m lager is dan bij stationair (ik neem aan dat dit komt om te proberen het mengsel armer te krijgen)

turbozh (0) PRO, 14 jaar geleden

die injectietijden lijken me niet te hoog,
het gasklephuis ook mee uitgewisseld?
de tankontluchting naar de motor los gekoppeld?
tankdruk gecontroleerd? (even de dop losdraaien).

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

[quote=turbozh]die injectietijden lijken me niet te hoog,
het gasklephuis ook mee uitgewisseld?
de tankontluchting naar de motor los gekoppeld?
tankdruk gecontroleerd? (even de dop losdraaien).[/quote]
gasklephuis is meeverwisseld
met de retourslang buitenom leggen had ik die slang in de benzinevulopening gestopt (dus er is geen overdruk/onderdruk)
volgens de gegevens moet de benzinedruk >2.3 en <2.7 bar zijn met de slang op de benzine drukregelaar los genomen.
als ik dit controleer is die waarde 2.7 Bar (dus eigenlijk op de grens van te hoog)
Met de slang aangesloten moet het tussen >1.8 en <2.2 bar zijn
als ik dit controleer zit ik met lopende motor op 2.1 bar (is goed maar ook hoog)
ik heb 2 verschillende regelaars geprobeerd maar dit blijft het zelfde (of ze zijn beiden kapot)

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

[quote=oldford]Ik vind de benzinedruk een beetje aan de lage kant, maar ik weet niet wat het dan wel moet zijn. Kan de moeite waard zijn om te controleren.
Vervolgens zou ik eens een 4-gas test doen Vóór de katalysator om te zien of het lambda-signaal aan geeft wat de gassen zijn (en dus correct is) of dat het signaal om de een of andere reden instort.
Controleer ook eens de massa van de lambdasonde.[/quote]
Kat gedemonteerd en in spruitstuk 4- gas meting gedaan (Lambdasonde wel aangesloten maar in de frisselucht gehangen)

Waardes stationair
CO 0.58
CO corr 0.63
CO2 13.27
HC 91
O2 0.71
Lambda 1.010

Waardes deellast
CO 1.20
CO corr 1.23
CO2 13.41
HC 69
O2 0.06
Lambda 0.962

lektest cil 1 22%
cil 2 23 %
cil 3 33%
cil 4 22%

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

lektest cil 1 22%
cil 2 23 %
cil 3 33%
cil 4 22%


mm toch aardige lekage, limit ligt (wat wordt geleerd door school) op 25%, maar dit is toch echt veel die 33% is zeker te hoog, waar lekt hij langs ?


uitlaat, uitlaat klep zit niet goed
luchtfilter inlaatklep zit niet goed
pijlstok, olie schraap veren
koelvloeistof resovoir koppakking of kop


probeer het anders nog eens met wat olie in de cilinder

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

[quote=citroënmonteurtje]lektest cil 1 22%
cil 2 23 %
cil 3 33%
cil 4 22%


mm toch aardige lekage, limit ligt (wat wordt geleerd door school) op 25%, maar dit is toch echt veel die 33% is zeker te hoog, waar lekt hij langs ?


uitlaat, uitlaat klep zit niet goed
luchtfilter inlaatklep zit niet goed
pijlstok, olie schraap veren
koelvloeistof resovoir koppakking of kop


probeer het anders nog eens met wat olie in de cilinder[/quote]
blazen uit carterontluchtingsslang en peilstok
volgens lektester nog in het groene vlak

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

mm ik vindt een dikke 33% toch echt te veel (maar dat is mij geelerd dat 25% max is en dat is al veel ...)


probeer anders nog een de lektest, maar dan met olei er op kijk eens dan hoeveel verschil dat oplevert

peugeottechnieker (0) PRO, 14 jaar geleden

Volgens mij kan een motor met veel compressieverlies wel een goede lambda regeling hebben.

Hoe is de staat van dat uitlaatspruitstuk eigenlijk ? Ik weet dat hij van gietijzer is en wel eens wil scheuren wat nadelige gevolgen voor de lambda regeling kan hebben.
Verder zou ik nog even naar de vacuumslang van de mapsensor kijken. (verstopping door olie oid. of lekkage)

Zijn er voor de rest nog vacuum lekkages waardoor de mengsel regeling in de war kan raken ? Ik denk bijv aan een rembekrachtiger of een achteraf opgebouwde cruise control.

Afijn het zijn maar een paar suggesties . Ik weet niet of je er wat aan hebt maar misschien toch even de moeite waard om te controleren.

MVG

PT nieker

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]Volgens mij kan een motor met veel compressieverlies wel een goede lambda regeling hebben.

Hoe is de staat van dat uitlaatspruitstuk eigenlijk ? Ik weet dat hij van gietijzer is en wel eens wil scheuren wat nadelige gevolgen voor de lambda regeling kan hebben.
Verder zou ik nog even naar de vacuumslang van de mapsensor kijken. (verstopping door olie oid. of lekkage)

Zijn er voor de rest nog vacuum lekkages waardoor de mengsel regeling in de war kan raken ? Ik denk bijv aan een rembekrachtiger of een achteraf opgebouwde cruise control.

Afijn het zijn maar een paar suggesties . Ik weet niet of je er wat aan hebt maar misschien toch even de moeite waard om te controleren.

MVG

PT nieker[/quote]
uitlaatspruitstuk is scheurloos en (gevlakt en pakking vernieuwd)
rembekrachtiger slang dicht houden maakt geen verschil
geen vacuumlekkages aanwezig
geen CC aanwezig
stationair : na demontage carterontluchting begint de Lambdasonde na een minuut aarzelend te regelen (onregelmatig beeld)
op toeren: stijgt de scopelijn naar 0.8v en blijft daar.
alleen als je in de aanzuigbuis behoorlijk hard blaast (compressor) dan daalt de volt lijn (ook op toeren.)
conclusie: te veel brandstof
injectietijd, brandstofdruk, distributietiming, klepspeling in orde (met andere injectors geen verschil)
wat vindt jij v d 4 gastest ??

peugeottechnieker (0) PRO, 14 jaar geleden

sorry voor de verlate reaktie. Ik zou nog eens goed naar de werking van de gasklepsensor kijken.
Verder laat de 4 gas test duidelijk zien dat er een teveel aan brandstof is. Als de druk goed is dan is de injektie tijd te lang of de injektors laten te veel brandstof door. Ik zou ondanks dat je al andere geprobeert hebt ze laten testen/reinigen bij de bosch dienst oid.
Heb je de verwarming bedrading van de lambdasonde al belast gemeten ? De kabeltest van de tst app. doet n.l. alleen maar een geleidings/onderbrekings meting.
Wat betrefd de injektie tijd, als je bij een dealer werkt dan beschik je over die gegevens volgens mij, misschien kun je daar nog eens naar kijken.

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]sorry voor de verlate reaktie. Ik zou nog eens goed naar de werking van de gasklepsensor kijken.
Verder laat de 4 gas test duidelijk zien dat er een teveel aan brandstof is. Als de druk goed is dan is de injektie tijd te lang of de injektors laten te veel brandstof door. Ik zou ondanks dat je al andere geprobeert hebt ze laten testen/reinigen bij de bosch dienst oid.
Heb je de verwarming bedrading van de lambdasonde al belast gemeten ? De kabeltest van de tst app. doet n.l. alleen maar een geleidings/onderbrekings meting.
Wat betrefd de injektie tijd, als je bij een dealer werkt dan beschik je over die gegevens volgens mij, misschien kun je daar nog eens naar kijken.[/quote]
injectors al laten testen (OK) verwarming belast in orde
injectietijd tussen 2.1 en 2.6 bij stationair
Omdat bij de lektest blijkt dat er 1 cilinder beduidend meer lekt dan de rest (33% zie waardes boven) is er al te veel compressie/ lucht/ zuurstof verdwenen waardoor de hoeveelheid benzine te groot is. (dus te rijk)
eigenlijk moet ik de injectietijd van de lekke cilinder verkorten om een betere 4- gas meting te krijgen
dit verklaart ook het positief reageren van perslucht in de inlaatopening

Als de lekkage op alle cinlinders gelijk was geweest was er nog wel wat te regelen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.