Hallo, ik heb afgelopen zaterdag een '93 205 1.9 cti geïmporteerd uit Duitsland met 26000 km in bijna nieuwstaat. afgelopen maandag heb ik hem aangeboden aan de RDW in Almelo, hier bleek dat hij een te hoge Co-waarde produceerde van ca 1.5% stationair en 3% verhoogd toerental.
In eerste instantie ben ik gaan kijken naar de lambda sensor voltages. deze bleken te laag te zijn. Er wordt gebruik gemaakt van een drie-draads lambda sensor, dus zonder extra aarde draad. Ik heb de sensor vervangen daarnaast bleek er een overgangsweerstand van de uitlaat naar de 0-pool van de accu te zijn van 180 Ohm. Daarna heb ik de uitlaat geaard via een speciale draad. De nu gemeten waardes, gemeten aan het signaaldraad van de lambda sensor variëren rond 0.8 volt, wat volgens mij prima is. Daarna heb ik opnieuw een Co meting gedaan; stationair 0.1 % verhoogd 2% dus nog niet goed, verder zoeken.
Daarna heb ik aangesloten lambda signaal gemeten aan pennetje 20 van de stuurcomputer, hier komt ca 0.2 volt binnen. Daarna heb ik een aparte losse draad getrokken van de lambda naar de computer en wat blijkt; niet aangesloten is het voltage ca 0.8 volt en aangesloten zakt het voltage 0,2 volt, wat kan hiervan de reden zijn? Of is de stuurcomputer stuk? Kan iemand voor mij kijken of hij ongeveer dezelfde waardes van de lambda sensor meet pennetje 20 van de computer?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat ze in Duitsland toen veel deden was een weerstand(Kastje)tussen de temperatuursensor waardoor de temperatuursensor een te koude waarde afgeeft en de injectie constant verrijkt wordt.
Dit alleen maar om wat meer trekkracht te krijgen.
Oldtimer, Heeft zo'n weerstandskastje tussen de temperatuursensor invloed op de voltages van de lambda sensor? Hoe ziet dat kastje eruit want ik heb hem nog niet kunnen vinden?
18 jaar
Kijk eens of je bij de tempsensor een aansluiting bijgesoldeert ziet zitten(3e draad),het kastje zit meestal in de buurt van de accu gemonteerd.
Anders is het niet zo.
Verder zou het natuurlijk nog kunnen dat de lambdasondeverwarming niet werkt waardoor hij te koud blijft.
en het zou inderdaad kunnen dat de ECU stuk is. maar volgens mij kun je hem wel uitlezen en ook meting gegevens doen om te kijken wat de processor binnen krijgt en uitgeeft aan informatie.
Het zou natuurljk ook kunnen dat (vanwege de lage km,stand)de injectoren wat vervuild zijn.
Ik heb geen aansluiting bij de tempsensor gevonden. De Lambda sonde werkt prima, niet aangesloten aan de ECU geeft hij waardes van 0.8 volt en aangesloten 0.2 volt er staat ook spanning over de verwamingsdraden.
Ik heb afgelopen woensdag de oude benzine afgetap, deze zat er ongeveer 8 maanden in. Daarna Shell V-power getankd en een flesje injectie reiniger Wynn's Power 3 toegevoegd. Hoeveel km moet je rijden voordat de injectoren weer schoon zijn? en lukt dat op deze manier? Wie heeft hier goeie ervaring met Wynn,s power 3?
Vanavond heb ik stiekem gereden ca 150 km, hij loopt echt super.
Maandag gaat ik op zoek naar een ECU want het blijft vreemd dat die spanning zo zakt.
18 jaar
Rijden zonder kenteken..? Je kunt sneller even de injectoren ultrasoon laten reinigen!
18 jaar
dat lijkt mij niet handig. Met garage platen
18 jaar
Niet handig? Na de behandeling met ultrasoon weet je zeker dat de injectoren schoon zijn. Met middeltjes uit een flesje moet je altijd maar afwachten. En reken eens uit hoeveel het kost om 2 a 3 tanken benzine leeg te rijden.....
18 jaar
Probleem is opgelost. Ik heb een andere ECU gehaald van de sloop, daarna ingebouwd. Daarna heb ik de waarde van het signaal gemeten, van pennetje 20 van de ECU, die varieerde mooi tussen 0.2-0.8. Co test gedaan zowel stationait als verhoogd ca 0%.
Toch vreemd de oude ECU was niet open gebroken en toch heb ik het idee dat het een gechipte ECU is, hij loopt nu veel rustige en is minder snel. Kun je een ECU chippen zonder open te breken?
Het heeft me wel een uur of 15 met elkaar gekost, maar dan ben je best wel blij en een beetje trots als amateur. Morgen gaan we hem opnieuw aanbieden aan de RDW voor een nieuwe co test. Hopenlijk mag ik dan BTM betalen en krijg ik mijn kenteken voor het eind van de week, want het wordt mooi weer.
Bedankt voor jullie bijdrage
18 jaar
Ja, je kunt idd tunen zonder de ecu open te hoeven breken. Zg, OBD-tuning.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar