Mijn 205 CTI begint in te houden wanneer ik meer vermogen vraag.
Als is rustig rij heb ik naulijks problemen. Wanneer ik echter even wil doorrijden begint het probleem. De motor houdt in en valt dan volledig uit.
Wanneer ik het gas dan los laat en de motor terug valt naar +/- 1000 toeren, kan ik heel rustig gas geven. Als ik iets te veel gas geef valt deze weer volledig dood. Ook kan ik zien en ruiken dat de motor erg rijk loopt. Ook zwarte rook is vooral bij koude motor goed zichtbaar. Als ik de motor onbelast in toeren laat klimmen is er totaal geen probleem?
Vervangen:
Luchtfilter
bougies
Wie kan mij helpen met dit probleem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt wel op de luchtmassameter.
Heeft hij de hele winter stilgestaan?
Nee, is wellicht begonen tijdens het wisselen van het luchtfilter.
18 jaar
Dan zou ik als ik jou was daar maar eens beginnen te kijken,beweegt de luchtmassameter goed en wat voor waardes geeft hij als hij wel goed beweegt. Zit het slangetje van de benzinedrukregelaar er wel goed op, zit de retourslang van de benzine niet ergens tussen knel. enz enz, één voor één de mogelijkheden uitschakelen.
De luchtmassameter beweegd goed en soepel! Heb geen idee hoe de waardes te meten? moet ik de weerstand meten? Betreft de benzinedrukregelaar en retourslang zal ik morgen naar kijken en uitsluiten.
Alvast bedankt voor de hulp.
Gr Friso
18 jaar
Aangesloten meten,volgens mij 5 aansluitingen(doe dit effe uit het hoofd)1 aansluiting massa - 1 aansluiting 5 V - 1 aansluiting ertussen in onderbrekingsvrij veranderend met de stand van de meetschuif - 2 aansluitingen van de temperatuursensor.
Ik weet alleen niet zo uit mijn hoofd welke wat is.
Beste Oldtimer, heb na het naar bed brengen van de kids div. zaken gecontroleerd en "hopelijk"verholpen.
Heb eerst de benzinedrukregelaar en retourslang gecontroleerd en ziet er goed uit. Vervolgens na de luchtmassameter alle slangen gecontroleerd op scheuren en of los zitten. Voorzien van nieuwe slangklemmen.
Als ik nu mijn hand op de aanzuigslang houd voel ik duidelijk een vacuüm, (natuurlijk nog geen 100% garantie).
De metingen van de luchtmassameter wil ik van het weekend doen, was namelijk mijn "revue technique" kwijt. Het boek is in het frans, heb er op de plaatjes na niet veel aan. Maar kan dan even kijken welke aansluitingen ik moet hebben. Maar het volgende doet zich voor, na de proef rit. Nu is het probleem van het inhouden wanneer ik meer vermogen vraag weg? Alleen nu stottert de motor bij 4200 t/min. Het is net als of de motor in de begrenzing gaat. Als ik gas blijf houden (in de 2e 3e versnelling)? Op de as van het gashuis zit een dubbele schakelaar incl. een dipswich, was doet/regelt deze dan?
Ik ga nu lekker slapen en wens een ieder een goed weekend en veel plezier morgen met koninginnedag.
Friso
18 jaar
Die geeft naar de computer de standen van de gasklep(gaspedaal)door.
Dus, stationair-deellast-vollast.
Ik denk in jou geval nu eerder aan Bougie's en Benzinefilter.
Bougies gecontroleerd en benzinefilter los gehaald en gecontroleerd op doorstroom, en is goed.
Heb de luchtmassameter doorgemeten en de volgende waardes genoteerd:
tussen draad 5(M18) en 8 meet ik 123 ohm moet zijn 340
En 18M: R<1ohm is 1,4ohm en zou dus niet kloppen, weet allen niet of dit acceptabel is.
Het kan zijn dat mijn meter niet helemaal 100% is, maar heb toch het idee dat het wellicht de stationair-deellast-vollast schakelaar is, heb deze wel los gehad en misschien niet goed gemonteerd en zal dit morgen uitsluiten.
Kan het zijn dat wanneer deze niet goed is afgesteld de schakelaar niet het juiste signaal "vollast"doorgeeft aan de computer en daarom niet boven de 4200 toeren uit komt?
Alvast voor de reacties groeten Friso
18 jaar
Nee, dat denk ik niet.
Vollast zorgt er in hoofdzaak voor dat er extra wordt ingespoten tijdens acceleratie
Stationair is in hoofdzaak voor brandstofafsluiten tijden deceleratie en voor stabilisatie.
18 M is volgens mij massa en elke weerstand die daar in zit is teveel en vind je tijdens het meten overal in terug.
Die gasklepschakelaar moet je eerst naar rechts draaien (als je voor de motor staat). Daarna langzaam terug tot dat je een klikje hoort en dan vastzetten. Als het goed is wanneer je nu gasgeeft hoor je gelijk in het begin een klikje.
Wat voor motor zit erin en wat voor boschnummer staat er op de luchtweger?
Heb je de stekker ook gecontroleerd van de luchtweger?
Wil nog wel eens wat afbreken achter het rubbertje.
Robert & Oldtimer Jansen allereerst bedankt voor jullie steun,
Gasklepschakelaar heb ik afgesteld, en tevens gemerkt. Stond goed.
De Luchtmassameter heeft het nummer 0 280 202 056 . Betreft de motor wat kan ik vinden op het type plaatje: 180Z PTC & 1CT67 & 180875 geen idee wat voor type motor het is. Weet dat het een 1600cc is.
Heb de stekker gecontroleerd op o.a slecht contact en er tijdens het draaien van de motor aan zitten rommelen, geen verschil in toeren of andere verschijnselen. Wanneer ik de stekker verwijder tijdens een draaiende motor stopt deze onmiddellijk.
Zou het kunnen zijn dat de ik perongeluk de Bougiekabels heb verwisseld, of loopt de motor dan echt beroerd?
Op een gegeven moment begin je aan alles te twijfelen?
Het boek geeft wel een volgorde aan doormiddel van een tekening, maar kan er niet duidelijk van uitgaan wat voor hun de eerste kabel is. Er staat leuk bij wat 1,2,3,4, is maar waar beginnen ze?
Kan ik de motor evt. ook aan een analyseapparaat hangen?
Groeten Friso
18 jaar
Ik heb even boekje erbij genomen en er zit wel de goede luchtweger op jouw auto.
De waardes die de luchtweger hoort te hebben klopt ook.
Tussen de aansluitingen 5 en 7 is een weerstandswaarde tussen de 60 en 1000 ohm. Je moet dan met behulp van een schroevendraaier de meetklep bewegen tot maximaal en kijken of de weerstand niet oneindig wordt of te hoog.
Ik verdenk wel je luchtweger, probeer eens een ander via de sloop of via http://www.205gti.nl/forum/. Bij dit forum moet je wel even aanmelden en dan bij onderdelen gevraagd neer posten.
Robert
Helaas een paar jaar verder, maar heb in tussen de lucht massameter vervangen.
Alleen nu stottert de motor bij 4200 t/min. Het is net als of de motor in de begrenzing gaat, valt helemaal weg?
Lijkt wel of de bobine wijgert. Eens gevraagd bij de Peugeot dealer, hij gaf aan dat er op de as van de rotor een platte kant kan zitten . Dit zou vaker voorkomen? Heeft er iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt,
Friso
16 jaar
'k zou dit zo niet weten, wat hij bedoeld.
Lijkt mij een fabeltje.
Wat doet hij nu precies , gewoon er mee nokken of gaat hij overslaan .
Ik heb meer het gevoel dat het benzinefilter verstopt zit of anders de luchthoeveelheidsmeter maar die heb je kortgeleden al eens vervangen.
Beste Oltimer, bedankt voor je reactie! Bij 4200 tpm valt hij helemaal weg. Het is net als of hij in de begrenzing gaat. Waneer ik gewoon gas blijf geven gaat hij stoten en stoteren (geen verbranding). Ik zal je raad opvolgen de benzine filter te vervangen. Heb inderdaat de luchtmassameter vervangen zonder resultaat. De monteur had het over een plattekant aan de as, deze zou dan weg gesleten zijn. Hij vertelde dat ze deze dan weer oplassen en weer voorzien van een plattekant voor de voor-ontsteking...
16 jaar
Ik zou echt niet weten welke as er bedoeld wordt.
Misschien dat vriend Niek, weet wat er bedoeld wordt.
Als hij dit leest komt er vast wel iets.Hij heeft volgens mij zelf zo'n ding ergens opgeslagen staan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar