Hallo collega's, ik heb hier een peugeot 205 diesel met een gloeiprobleem. De auto gloeit als hij koud is goed en start ook goed maar blijft niet nagloeien waardoor de auto zodra hij loopt begint te stotteren en te roken, na een ongeveer 30 seconden is dit over. Ik heb de temperatuurzender al vervangen maar het probleem blijft. Mijn probleem is dat ik geen goed electrisch schema heb om een en ander door te kunnen meten. Mijn vraag is heeft iemand een schema in het nederlands en zitten er in het gloeisysteem nog andere relais behalve het gloeirelais waar zitten die?
Het betreft een peugeot 205 xad
alvast bedankt voor het meedenken,
Groeten, Henk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik dacht dat deze nog niet nagloeiden. Dat is pas bij de latere bouwjaren (dacht ik zo uit mijn hoofd)
Mocht ik mij vergissen, bij de lucas(roto) brandstofpomp zit soms een spoel die de brandstofinpuitvervroeger activeerd.(bij koude motor) Het kontakt om de spoel in te schakelen zit bovenop de pomp, dat kontakt wordt aangetrokken door een was element met een staalkabel, meestal staat de kabel slap en wordt het kontakt niet aangetrokken. (dit is een mogelijkheid)
Dat was element trekt bij andere lucas en bosch pompen zonder zoon spoel de mechanische inspuitvervroeger aan, alstie niet werkt loopt de motor ook beroert.
Welke temperatuursensor heb je vervangen dan ? kleur ? en plaats
Bij de later uitvoeringen zit er op de gashevel op de pomp een schakelaartje om het nagloeien te onderbreken bij meer dan 33% gasgeven. Je kan eens kijken of dat er op zit ? Zou bijv.kunnen als er eens andere motor ingelegd is.
Heeft deze al uitlaatgas recirculatie ?
Dan nog een vraag, gloeit hij wel goed voor dan ? Wat is de gloeistroom ? Heb je de weerstand van de gloeiers appart gemeten .
verder kunnen kleppen op een gegeven moment ook wel eens dicht staan.
Hallo pt nieker, aller eerst bedankt voor je reactie.
Er zit inderdaad een was element op maar de kabel staat goed want bij koude moter loopt de moter ook sneller stationair, de temperatuur sensor is blauw en heeft twee pootjes en zit (uit m,n hoofd) boven de termostaat. Ik heb het voorgloeien alleen gemeten met een spanningszoeker , als de moter koud is zet ik het contact aan, lampje op dashboard gaat branden (spannings zoeker ook), lampje op dashboard gaat na ongeveer 15 seconden uit (spanningszoeker blijft nog even branden en gaat na ongeveer 5 sec uit), echter zodra het lampje op het dashboard uit gaat en ik start meteen dan gaat het spanningszoekertje ook meteen uit.
Ik zal morgen eens naar de klep speling kijken, ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat hier hydraulische stoters inzitten? Als iemand me kan vertellen wat de klep speling moet zijn (warm of koud) dan zou dat fijn zijn. Ik had trouwens wel een schema gevonden op internet (in het frans) maar als ik daar op kijk dan zou het gloeirelais een simpel kastje moeten zijn, ik bedoel een gewoon relais 85, 86, 30 enz maar bij mij zit er een kastje van ongeveer 10 cm bij 5 cm met een blauw deksel. Ik heb het dekseltje er af gehaald en daaronder zit een printplaat met de nodige electronica, dus niet een doodgewoon relais. Vorig jaar had de auto geen problemen met het koude weer.
Groeten, Henk
Ok, vergeten te zeggen, maar de gloei bougies zijn ook nieuw (had ik als eerste vervangen)
Klepspeling uitlaat 0.30 mm en inlaat 0.15 mm. koud.
Als hij goed start en de gloeiers zijn goed. Dan ligt het aan de verstuivers (slechte verneveling), auto is 18j oud ...
[quote=theswedishchef]De auto gloeit als hij koud is goed en start ook goed maar blijft niet nagloeien waardoor de auto zodra hij loopt begint te stotteren en te roken, na een ongeveer 30 seconden is dit over.[/quote]
of misschien lucht in je brandstof systeem, kwam ook nog wel eens voor. Vooral via de brandstof voorverwarmer.
Zit er een balgje om de brandstof op te pompen in de brandstofleiding? Als je dat eens oppompt voordat je start loopte dan beter ?
Probleem zat in de egr klep, deze vervangen en nu werkt het prima. Bedankt voor het meedenken allemaal
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar