Ik rijd al een jaar of 5 met heel veel plezier in mijn 'Ferrari-rode' peugeot 309. Al het onderhoud en reparaties doe ik zelf, omdat ik parttime naast mijn studie in een garage werk.
De laatste tijd gaat regelmatig het controle lampje van het motormanagment branden. Dit gebeurt dan meestal bij het schakelen van de eerste naar de tweede versnellling (erg vervelend bij file rijden). De motor houdt dan ook even merkbaar in. Op het moment van gas geven gaat het lampje vanzelf weer uit en is er niks aan de hand. Stroomverdeler, bougies en bobine heb ik recentelijk vervangen.
Daarnaast loopt de motor niet regelmatig stationair en ook is het stationair toerental vrij hoog (rond de 1200 toeren) ook bij een warme motor. Is er iemand die dit ook heeft gehad of die weet hoe ik een van beide probleempjes kan verhelpen? Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat je temperatuursensor niet 100% is,daardoor krijgt hij bij lage toeren/snelheden te veel brandstof.Daardoor gaat ook je motorstoringslampje dan branden,omdat de lambda het dan even niet bijgeregeld krijgt.
Lijkt mij meer op smoorklep potentiometer. Dat wordt dus een nieuw smoorklephuis.Onderdeelnr 1920T3, kosten ongeveer 350 euro.Eerst storingscode's uitlezen. Code 33.
Bij mijn 205 1.1 XE uit 1990 had ik hetzelfde probleem.
Er zat er na de temperatuur sensor een extra draadje met een weerstand. Deze manipuleerde de gemeten temperatuur, wat een enorm schommeld stationair toerental tot gevolg had. Deze draad met weerstand heb ik verwijderd en het gaat nu een heel stuk beter.
20 jaar
Draadje hielp eigenlijk alleen maar bij temperatuur onder het vriespunt.als je het effect van de tempsensor in een graffiek zou uitzetten dan loopt die lijn onder het vriespunt progressief omhoog, door hier een weerstand tussen te zetten vershuif je dat effect enkele graden, dat is wel afhankelijk van de weerstand natuurlijk.en wij deden dat ook alleen maar bij de 1.1 TU1M bosch A 2.2 systemen.Als je diagnoselampje gaat branden slaat hij een storing op,uitlezen en je hebt jou oplossing.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar