close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 309 1.4i: Tikkend geluid bij warme motor

Bouwjaar: 1992

Ik heb al sinds ik mijn auto heb last van een tikkend geluid in de motor als deze op bedrijfstemperatuur is. Het is vrij vervelend, en goed duidelijk te horen voornamelijk bij lage toerentallen. Het is alleen te horen bij een warme motor, bij een koude start is er niets te horen. De motor loopt niet te warm, 80-85 graden lijkt mij normaal. De garage zegt echter dat het geen enkel probleem is, maar het is een vrij hard geluid en volgens mij hoort het niet. Ik heb al olie vervangen, en dat loste niets op. De motor loopt verder goed, en trekt ook prima, maar het blijft vreemd. Enige ideeen wat het probleem zou kunnen zijn?

Geplaatst door

Corn (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geluid is moeilijk te beoordelen over de computer.Maar laten we het maar eens proberen, komt het geluid, een soort klop-klop, onder uit de motor en is het harder bij het gasgeven?Dan wordt het veroorzaakt door het hoofdlager wat het dichtst bij de distributie zit. Dit kun je controleren door hem zonder multiriem die de dynamo aandrijft te laten draaien, als het geluid anders is dan is het dat en kun je er weinig aan doen en kan het ook geen kwaad.Het is dan een pulserende oliestoom op het lager.Ik hoor het wel.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Ik heb er even een kort filmpje van gemaakt, misschien zegt dat iets meer. Het geluid wat ik bedoelde werd eigenlijk slecht opgenomen, maar misschien zegt de kenner het iets meer. Ik denk dat het geluid inderdaad van het hoofdlager komt, als ik het microfoontje daar in de buurt deed was het het beste te horen. Ook zit er een raar soort tikje in het injectiesysteem, ik weet niet in hoeverre dat normaal is. De motor heeft inmiddels 205.000 gelopen, en het is misschien niet zo gek dat er dan wat mee komt. Wat ik eigenlijk ook sinds kort merk is dat de motor in de eerste paar kilometers vieze witte uitlaatgassen geeft, later is dit helemaal over en is er geen zichtbare rook.
Sorry voor de wazige beschrijving, ik heb tot nu toe alleen maar geknutseld aan tweetakt buitenboordmotoren, automotoren zegt me nog niet zo heel veel. Mocht er iets zijn dan ben ik ook niet zelf in staat ingrijpende dingen te gaan veranderen, maar dan weet ik in ieder geval dat ik misschien maar naar een andere garage moet.

Het filmpje is te vinden op
http://www.nat.vu.nl/~jbruijn/motor2.avi (4 mb)en heeft Divx 4 nodig.

Corn 0

20 jaar

Op een of andere manier werkt het bij mij niet heb het wel gedownload en heb Divx4nogwat op mn comp. kan verder eigenlijk altijd alle filmpjes zien als je begrijpt wat ik bedoel.Het tikkeren van de injector is normaal.

oldtimer 0
badge

20 jaar

hier werkt het wel gewoon met windows mediaplayer 9.0. op win xp en dan laat ik hem afspelen in de webbrowser...dan heb ik ook beeld. download ik het bestand en wil ik hem afspelen heb ik wel geluid maar geen beeld...



Opeltje 0
badge

20 jaar

goed gedaan zeg maar als ik het hoor hoor ik niks vreems aan de motor het enege wat je hoort is de injector maar dat is normaal

ps klepspeling al gecontroleerd

distriebutie snaar hoor je ook een beetje gieren

Dan weet ik al genoeg, is het toch het lager, distributieriem iets te strak veroorzaakt het gieren en versterkt het ,klop klop, geluid, kan dus geen kwaad.

oldtimer 0
badge

20 jaar

De distributieriem zou dus iets slapper mogen? Of is het beter om dit gewoon zo te houden op deze manier? Ik kan me niet voorstellen dat een te slappe distributieriem goed is, dat slijt dan ook alleen maar sneller

Corn 0

20 jaar

nee hoor inpresiepe kan het geen kwaad

De riem moet volgens de juiste methode worden afgesteld,en ook de riem van de dynamo moet niet al te strak, die trekken de krukas ahw. al draaiend één kant op en dat veroorzaakt het klop-klop.

oldtimer 0
badge

20 jaar

de riem moet een seem waarde hebben van 48 tot 52

Sorry monteurtje, maar niemand heeft een seemmeter behalve de PSA officieele reparateurs.

oldtimer 0
badge

20 jaar

bij een citroen zx 1.4 i zelfde motor is een modificatie geweest om het hoofd lager aan distributiezijde te vervangen dit was 0,001mm dikker als het orginele dan was het kloppen over, maar de fabriek zei toen dat het geenkwaad kon

sarabande99 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.