Peugeot 309: 3 cylinders

Bouwjaar: 1987

Sinds de laatste beurt loopt de motor van mijn Peu 309 (benzine)niet altijd goed. Dat doet ie niet constant en vooral niet als ik bij de garage kom. Die kunnen dan niets vinden. Ik woon daarnaast vrij ver bij mijn garage vandaan, dus dat is nogal tijdrovend.
Het probleem: 0,5-2 minuten na het starten gaat de motor op 3 cylinders lopen. Dat gebeurt alleen als het koud is ((nacht)vorst) en duurt meestal (maar niet altijd) zo'n 5-10 minuten/2-5 km. De garage zegt alleen de bougies te hebben vervangen. Ik heb zelf de bougiekabels vervangen.
Sinds die garagebeurt werkt echter ook de choke anders; de auto heeft veel minder choke nodig. Het verbruik is ook fors meer.
Zou het kunnen zijn dat de motor "verzuipt" doordat de lucht/brandstof-verhouding niet goed is? Overigens loopt ie bij warme motor prima.

Wat kan ik doen om dat te verhelpen?

Alvast dank,

Peter

PS: Ik weet het: de auto is 17 jaar oud en heeft 400.000 km achter de rug. De carroserie wordt slecht, maar verder was er tot voor kort niets aan de hand. Maar hij heeft minder aan reparaties gekost dan mijn 10 jaar jongere Ford Scorpio met minder kilometers.

pw

Geplaatst door pw (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

De 309 was altijd een ondergewardeerd model. Dat slechte lopen komt denk ik uit het vacuum slangetje aan de achterkant van de carburateur wat de chokeklep moet opentrekken als de motor één keer loopt. Ik denk dat dat ook het slechte lopen veroorzaakt.Succes, Oldtimer.

pw (0), 20 jaar geleden

Dank voor je antwoord. Ik zal eens bestuderen of ik wat aan die vacuumslang kan doen (als ik 'm kan vinden en herkennen).
Kan dat ook het 33% hogere verbruik (400 km/tank ipv 600) verklaren? Per slot van rekening rij ik toch 95% van de tijd met warme motor en dan is er niets aan de hand, althans niet merkbaar

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Ja.dat slangetje van U waar ik het over heb, gaat over de 1.4 motor, verder zit daarop een ventilatieklepje van de carterventilatie groen van kleur. Als die vervuild is dan krijg je ook de vreemdste problemen.

pw (0), 20 jaar geleden

Sorry voor de late reactie, heb een eerdere reactie blijkbaar niet opgeslagen. Inmiddels zijn de problemen min of meer vanzelf verdwenen. Het slechte lopen is al langer over (warmer weer?), maar sinds een paar weken is ook het hogere verbruik over. Hopelijk is het blijvend.
Overigens is het de uitvoering met de 1.3 Talbot motor en met handbediende choke.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.