Als ik het dak wil openen, stopt het systeem nadat het dak in de kofferbak is verdwenen en blijft dus de kofferdeksel half open staan. Ik duw dan zelf de koffer dicht maar die is dan niet vergrendeld. Met het rijden klinkt er de hele tijd een zoemer. Soms na een tijdje rijden kan ik wel weer het systeem gebruiken. Alleen van het weekend wilde dat dus ook niet meer, dus heb ik het dak handmatig dicht gedaan. Ben ervoor al eens bij de dealer geweest en die heeft hem uitgelezen maar kan niets vinden. Wie kan mij hier mee helpen?
Bij voorbaat dank Piet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het olie-niveau in het reservoir voor het dak op juiste peil? Dat is iets wat te controleren is zonder diagnose-apparatuur, maar wél met enig verstand van zaken. Is dit in orde, dan toch m.b.v. diagnose-apparaat laten controleren waar het dak de fout in gaat en welke switch hiervan de oorzaak is of welke switch niet bedient wordt.
het vreemde blijft toch dat hij het de ene keer we doet de andere keer niet, ik heb hem eens naar de dealer gebracht en die belde mij op van wat is het probleem? Bleek dat hij 10 keer het dak open en dicht had gedaan zonder problemen. Misschien moet ik eens naar een andere peugot dealer? Is er misschien niet een peugot dealer die gespecialiseerd is in cabrio's?
12 jaar
Piet, je bent vrij om te gaan waar je wilt. M'n reactie omvat m.i. eigenlijk toch wel de meest voorkomende oorzaken. Als het dak bij een dealer 10x wél correct werkt, oftewel een dealer krijgt de klacht niet opgeroepen, dan kan het erg lastig gaan worden. Vermoeden gaat uit naar een schwitch (of bedrading hiervan) en er zitten nog al wat van die switches in/op het daksysteem. Als het dak altijd in die bepaalde positie blijft hangen, zijn er al diverse switches die uitgesloten kunnen worden...dat scheelt alweer.
Maar ook een net te laag olieniveau in het reservoirtje KAN een oorzaak zijn. Misschien een kleine indicatie: als het olieniveau van de dakbediening aan de lage kant is, krijg je op moment van kofferdeksel op z'n uiterste stand, dus nagenoeg verticaal, vaak een erger/meer snerpend geluid van het motortje.
Mocht het niveau inderdaad aan de (te) lage kant zijn, dan uiteraard ook de oorzaak opsporen. We hadden laatst een 206CC en die lekte een weinig op 1 van de koper afdichtringetjes van de leiding-aansluiting op het pomp-blok.
Hans voor zover bedankt, ik ga er eens mee aan de slag. Ik laat je weten of het lukt of niet, maar werk jij ook voor peugot?
En waar dan, misschien moet ik eens bij jou langskomen als ik er echt niet uit kom
12 jaar
hans die werkt inderdaad bij Peugeot. hij wil vertellen waar ;-) mag ie het zelf doen
[quote=piet koopman]maar werk jij ook voor peugot?[/quote]
Ik werk BIJ peugeot, VÓÓR m'n centjes. Haha.
Maar even zonder gekheid....onze vestiging is beslist geen specifiek CC specialist en elke dealer kan met de ruim aanwezige info over CC's (van vooral 206CC) en ervaring incl. de aanwezige diagnose-apparatuur een heel eind komen. Het mooiste (en waarschijnlijk ook het snelste) zou zijn om de storing in de werkplaats te kunnen meemaken met aangesloten diagnose-apparaat.
Ik ben er helaas nog steeds niet uit wat het probleem kan zijn, als ik het dak open wil doen stop hij meerdere keren en als het dak in de koffer zit gaat het kofferdeksel nog niet voor de helft dicht en de hoedenplank helemaal niet, ik zou graag willen weten waar ik dat olieniveau zou kunnen controleren, moet ik bekleding weg halen
alle reacties meer dan welkom
gr Piet
12 jaar
Niveau hydrauliek-olie controleren kan geen kwaad, maar gezien je klachtomschrijving gaat het steeds meer op een defecte switch en/of bedrading lijken? Voor controle van het niveau moet je in de koffer zijn en wel (achter de auto staande) rechts achter de bekleding tegen de rugleuning aan. De bekleding zit vast met ronde plastic plugje waarvan het middendeel van het plugje even omhoog gehaald moet worden om het plugje te kunnen verwijderen. Je klapt daarna de bekleding even een beetje weg en dan zie je alle hydrauliek-leidingen naar de pomp lopen. De pomp zit in een isolatie-doos die weer vastzit met een elastiek en daar waar de leidingen de isolatie in gaan zit een bindstripje. Dit maak je allebei los en nu kun je voorzichtig de pomp een beetje naar voren halen. Het doorzichtige beker-reservoirtje zie je achteraan op het pomphuis zitten met een + en een - streepje. De pomp horizontaal houden en dan moet het niveau BIJ GESLOTEN KAP, dus dicht, (nagenoeg) op de + staan. Staat het echt te laag, dan zul je moeten gaan (bij)vullen. Let wel op: het is speciale olie bestemt voor de kap van 206CC.
Bedankt voor je reactie Hans, dus jij denkt dat als tijdens het openen van het dak er steeds haperingen zijn dat het een switch moet zijn? Bij mij gaat bij de koffer wel open en als dan het dak open gaat dan stop hij meerdere keren, maar uiteindelijk gaat hij wel de koffer in. Dan zou de klep moeten sluiten en die stopt als hij net een beetje dicht gaat. Ik ga zeker naar het niveau kijken als ik vrij ben, kan even duren lol
gr Piet
12 jaar
Als het toerental van de pomp mee varieert met de hapering , dan heb je gegarandeerd olie tekort, en dus ook ergens een lekkage.
Zoals hans voorsteld eerst maar eens het olieniveau bekijken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar