auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: loopt heet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

hallo, sinds kort loopt mijn motor warm bij het rijden als ik 90 rijd gaat hij naar de 100 graden maar als ik terug 70 rij zakt de temperatuur terug tot 93 graden, ik heb pas mijn koppakking vervangen. waar zou dit probleem zich soms bevinden? ik dacht misschien aan de waterpomp of radiator??

wie kan mij soms verder helpen?

Geplaatst door

christofke (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je schrijft niet of er koelvloeistof verlies is en of het op peil staat. De waterpomp kan het m.i niet zijn want dan zou er geen circulatie zijn en hij bij alle snelheden heet lopen. Wel is het mogelijk dat de waterpomp niet snel genoeg draait, maar dan zou de riem moeten piepen. Liep hij ook al warm voordat de koppakking vervangen werd? Waarom is die vervangen? Waterverlies? Olieverlies? Als het dit geen van allen is blijven er maar 2 dingen over. A/ Slecht functionnerende thermostaat, hoewel als die stuk gaat blijft ie bijna altijd open staan, maar hij zou te laat kunnen openen. B/ De radiator. Die kun je met spoelmiddel doorspoelen. Of de lamellen zitten dicht en dat wordt het reparatie of vervangen radiator

Jetta diesel 50

12 jaar

de koppakking is vervangen geweest doordat ik olie in mijn koelvloeistof had, en omdat men motor ook warm liep toen de koppakking vervangen is geweest had ik water met product voor te zuiveren in de koelsysteem gedaan, ben toen naar nederland gereden om te winkelen, motor temperatuur bleef goed op 90 grade ene keer ging hij iet omhoog maar toen schoot de radiateur aan en zakte de temperatuur terug nadien heb ik koelvloeistof erin gedaan en sinds toen ging temperatuur weer omhoog. daarmee dacht ik misschien de waterpomp dat de schoepe misschien niet snel genoeg draaide.

christofke 0

12 jaar

Kan nog lucht in het systeem zitten?
Zet alles open kachel op heet...draai dop van expansievat en laat motor een flinke poos stationair draaien..daarna de boel weer dicht en laten afkoelen.
Vloeistof op peil brengen en gaan rijden.
Zo niet kan het idd een van de andere bovengenoemde punten zijn.
Word er ook een koelwaterslang hard bij draaiende motor?

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Heb in het verleden mee gemaakt maar dan in een vrachtwagen die hetzelfde probleem had.
En na veel zoeken kwamen we erachter dat op het moment van warm lopen het kunststof schoepenwiel ging slippen op de pompas.
We hebben er toen de waterpomp afgehaald en gevuld met warm water en ja hoor na even konden we het schoepen wiel draaien en de poelie tegen houden
Schijnbaar komen er dan toch hogere krachten wat deze slip veroorzaakt.
Ook deze auto had tot 80km geen probleem ook niet met leeg of vollast maar ging hij 90 rijden dan na 10-15 km kwam het probleem.

Groetjes Piet

@tim 0

12 jaar

Dat kan zeker en komt ook regelmatig voor..je leest het bv ook regelmatig hier op het forum.
Je kunt miss beter dan maar alles vervangen, de riemen de pomp enz is ie meteen weer lekker fris en weet je zeker dat je pomp de komde tijd goed is.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

ahzo dankuwel voor de informatie ik ga zo rap mogelijk afspraak maken bij peugeot garage voor de waterpomp te laten vervangen ik laat nog iets weten als ik meer weet

christofke 0

12 jaar

heeft soms iemand een idee hoeveel da ongeveer kost in de garage voor waterpomp te vervangen??

christofke 0

12 jaar

Eerst maar eens uitzoeken of het daadwerkelijk een gebrek aan circulatie is. De waterpomp heeft metalen schoepen, dus het lijkt mij niet heel waarschijnlijk dat dit de oorzaak is. Waterpomp vervangen betekent dat de ddistributie los moet en deze dus eigenlijk ook moet worden vervangen inclusief de spanrollen. Rond de € 400,- zit je dan al snel.

Gezien de leeftijd van de auto zou ik eerst eens kijken of het probleem verminderd als je de kachel vol aan zet. Daalt de motortemperatuur dan, dan is de radiateur verdacht.

Het is ook heel goed mogelijk dat je thermostaat niet goed meer is of dat de temperatuursensor de geest heeft gegeven door de olie. In dat geval is enkel de aanduiding van de meter waarschijnlijk onjuist.

Dit zijn veel goedkopere reparaties, dus is het te overwegen om eerst maar eens te beginnen met de thermostaat. Die gaan ook regelmatig stuk en kosten circa € 20,-.

Succes

Brum1467 0

12 jaar

de thermostaat kan het niet zijn want deze heb ik vervangen samen met de koelvloeistof en temperatuursensor dus misschien kan het de radiateur zijn?

christofke 0

12 jaar

Het duidt inderdaad op een radiateur die inwendig vervuild is
Zoals hierboven al aangegeven moet je dat uit zien te vissen door de kachel bij te zetten.
Probleemzoeken komt vaak neer op dingen uitsluiten zodat je probleem dan overblijft.
Overigens rij ik al een jaar of 12 Peugeot en heb nog nooit ook maar 1 probleem met de koeling gehad...
terwijl het toch oudjes zijn
Momenteel is het een 306 van 1998 , normaal staat ie op 80 graden, met 160 wordt het 85 graden....

Beunhaas 1185
badge vip badge

12 jaar

Of de nieuw geplaatste thermostaat is niet goed, dat is ook niet uit te sluiten.

Brum1467 0

12 jaar

Volgens de logica is het de thermostaat niet.
Hoe kan een defecte thermostaat het oplopen van de temperatuur bij toenemende motorbelasting verklaren....
Defect> loopt meteen heet en blijft heet tot je stopt.
Niet defect> wordt snel warm en temp. stabiliseert als hij opent.

Beunhaas 1185
badge vip badge

12 jaar

Ben ik niet met je eens beunhaas,

Een thermostaat kan ook onvoldoende openen. In dat geval kan het best zo zijn dat er voldoende circulatie is bij lagere snelheden en bij hogere snelheden niet, waardoor de temperatuur wat gaat oplopen. Overigens hoeft de temperatuur dan niet door te stijgen, omdat je bij een hogere snelheid op een gegeven moment ook meer koeling krijgt door de rijwind.

Kan gewoon meerdere oorzaken hebben zo'n probleem. Overigens is een verschil van 7 graden, niet erg veel. Dat kan maar zo het verschil zijn tussen de open- en sluittemperatuur van de thermostaat. Al zouden de waardes dan niet kloppen. De openingstemperatuur moet circa 89 graden zijn, dus wellicht een kapotte thermostaat of zelfs een onnauwkeurige temperatuursensor.

Brum1467 0

12 jaar

Dat laatste lijkt me nog het meest waarschijnlijk...
Overigens heb ik nog nooit een thermostaat gezien die halfopen ging, het was alles of niks.

Beunhaas 1185
badge vip badge

12 jaar

Een onnauwkeurige temperatuursensor is inderdaad heel goed mogelijk.

De thermostaten van een 206 hebben wel vaker de neiging te verlopen, vaak gaan ze dan echter te vroeg open, waardoor de thermostaat te vroeg opent. Hier zou dan het tegenovergestelde aan de hand zijn. Niet uit te sluiten natuurlijk.

Brum1467 0

12 jaar

donderdag word mijn radiator vervangen dus dan zal ik wel zien en hopelijk loopt hem dan nietmeer te warm

christofke 0

12 jaar

mijn radiator is vervangen maar de motor word nog altijd te warm, volgens de garagist word men radiator maar alleen vanboven warm waardoor men ventilator niet aanspringt. waar kan dit dan aanliggen???

christofke 0

12 jaar

Als het nog steeds oplopende temperatuur is bij toenemende snelheid (=belasting) kan het nog steeds de waterpomp zijn.
Of een fan meedoet bij hogere snelheden speelt simpelweg geen rol, alleen bij lager snelheden heeft een fan effect.

Beunhaas 1185
badge vip badge

12 jaar

Je geeft aan dat de auto bij 70km/h 93 graden wordt en bij 90 km/h 100 graden. Dit zijn geen heel schokkende temperaturen, want de thermostaat opent bij 89 graden.

Ik zou toch maar eens een andere temperatuursensor proberen.

Brum1467 0

12 jaar

blijkbaar is er geen probleem met mijn koeling, de ventilator springt aan bij 98 graden en dan zakt de temperatuur terug naar 90 graden heb ik vandaag gezien

christofke 0

12 jaar

bij dit model is het blijkbaar normaal dat de temperatuur meter tot 100 graden gaat

christofke 0

12 jaar

Bij het vernieuwen van de radiateur is toen ook de radiateurdop getest??
Deze mis ik in het geheel tot nu toe.
Ik vraag mij af waarom een radiateur vervangen als je niet zeker bent.
Hoe is de temp.sensor gecontroleerd.
Word de radiateur nu wel egaal warm hoe was dat met de oude?


Groetjes Piet

@tim 0

12 jaar

radiateurdop? deze heeft geen dop op de radiator en temp. sensor is nog niet zo oud omdat deze kapot was en radiator word warm en koelventilator slaat ook aan

christofke 0

12 jaar

Hij heeft toch wel een drukdop op het expansievatje zitten!!!!!!!!

@tim 0

12 jaar

ja zeg dan drukdop op de expansievat dan weet ik wat je bedoelt ermee en ja deze heeft da en deze werkt ook ben dit weekend naar zeeland ermee gereden en dat ging goed 2ure autostrade op en de temperatuur ging niet hoger dan 100 graden

christofke 0

12 jaar

Normaalgesproken geeft je temperatuurmeter circa 90 graden aan met de huidige weersomstandigheden. Dat je 100 graden haalt kan dan de volgende oorzaken hebben:

1. Onnauwkeurige temperatuursensor;
2. Slecht functionerende temperatuurmeter in het instrumentenpaneel of slechte bedrading;
3. Thermostaat opent te laat. Wellicht heb je bij het vervangen een verkeerde thermostaat geplaatst.

Alleen de laatste mogelijkheid zou betekenen dat er een echt probleem is.

Brum1467 0

12 jaar

de thermostaat kan het normaal niet aanliggen, deze was itentiek hetzelfde als de vorige en deze gaat optijd open en deze kunt je ook niet fout plaatsen, het kan wel aan men instrumentenpaneel liggen omdat ik vaak ook problemen heb met de snelheidswijzer deze blijft soms ook hangen op 30 km als je stilstaat.

christofke 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.