Ik heb een mechanisch aangedreven kilometerteller die het na een middagje schokken en bibberen begeven heeft. Als ik de snelheidsmeterkabel losmaak van de versnellingsbak, en daaraan draai, slaat de snelheidsmeter nog gewoon uit, dus ik denk dat het probleem in de versnellingsbak zit. Nu zie ik op de versnellingsbak waar de kabel eruit komt een afdekplaatje, bevestigd met een enkel boutje. Kan ik het hele mechanisme dat de kilometerteller aandrijft na verwijdering van dat boutje vervangen (en hoe??), of kan er meer aan de hand zijn?
Alvast bedankt voor de hulp,
Peter de Grave
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is hier ooit een oplossing voor gekomen, want ik zit met hetzelfde probleem.
Groeten, John.
Het mechanisme stuk! Kun je heel makkelijk vervangen. Losdraaien en uitnemen, dan zie je wel wat de oorzaak is. Sneuvelt maar al te vaak bij deze auto's. Stelt heel weinig voor om dit te vernieuwen en is niet meer dan 5 minuutjes werk.
Sytze
[quote=sytze]Het mechanisme stuk! Kun je heel makkelijk vervangen. Losdraaien en uitnemen, dan zie je wel wat de oorzaak is. Sneuvelt maar al te vaak bij deze auto's. Stelt heel weinig voor om dit te vernieuwen en is niet meer dan 5 minuutjes werk.
Sytze[/quote]
Hallo Sytze.
Welk mechanisme bedoel je? Ik heb de kabel al losgehad aan de bak, en het kunststof binnenwerkje uit de bak getrokken (dat met 1 boutje M7 vastzit op het diff)waar de kabel met die rubber "spie"in geborgd zit.
op die onderdelen is niets te zien. Tandwieltje met de holle (vierkant inwendig) as waar de kabel in zit ziet er goed uit en is niet rondgedraaid van binnen. Ook het tandwieltje zelf ziet er perfect uit.
Maar bij een 205 kan je (als je de lange aandrijfas verwijdert) de snelheidsmeteraandrijving gewoon helemaal van het diff afhalen. Dan kom je bij die kunststof huls ( "worm" )waar het tandwieltje met de holle as door wordt aangedreven. Die huls verdenk ik overigens.
Maar ik denk dat het systeem hetzelfde is, maar heel die behuizing kan er bij deze 306 bak niet af denk ik. (of ik heb gewoon niet goed gekeken)
Die tweepolige aansluiting op dezelfde aandrijving, is dat de pulsgever voor de ecu toevallig?(zit pal naast de snelheidsmeterkabel op dezelfde behuizing) Sinds mijn snelheidsmeter niet meer werkt valt soms de motor stil als ik afrem voor een stoplicht. Niet altijd, maar ook mijn navigatisysteem is af en toe de rijdsnelheid even kwijt.En die puls komt van de ecu.
Groeten, John.
Er zit een klein vierkant pennetje in. Trek het tandwiel maar es uit het huis dan zul je zien dat het vierkante pennetje is afgebroken. Dat is de connectie tussen tandwiel en kabel. Voor handelaren haal het tussenstuk er wel es tussenuit zodat de teller binnenkabel direct in het tandwiel komt. Dat past precies! Ik lijm vervolgens de 2 nieuwe helften weer aan elkaar en zie daar: het werkt weer perfect. Welliswaar zonder ecu waarneming, maar daar loopt ie prima mee. Wil je dat niet of kun je dat niet dan moet je het huis totaal vernieuwen.
That's all there is to it!
Sytze
Bedankt Sytze, ik ga er morgenavond meteen mee aan de gang. Ik heb het tandwiel er wel uitgehad, maar niets aan gezien. Morgen ga ik zoeken naar dat vierkante pennetje.
Als dat gebroken is kan dus het tandwiel dus los op het asje draaien zonder de binnenkabel mee te nemen als ik je goed begrijp.
groeten, John.
Sytze, het is opgelost!
Het was precies zoals je omschreef.(ik twijfelde overigens niet aan je diagnose, gezien je vele oplossingen links en rechts op dit forum) Alleen was het vierkante pennetje niet gebroken, maar het was rond/dol gedraaid.
Op de sloop een andere gehaald, en het werkt weer.
Bedankt voor je hulp!
Groeten, John.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar