Peugeot 306: Deksel? lekt.

Bouwjaar: 1994

Ik heb laatst olie erbij gevuld, omdat oliedruk (3 bar i.p.v 4 bar) en oliepeil (midden stand) laag waren. Mijn auto heeft ongeveer 0.5L olie gezopen bij 1000kM. Nu viel me ook op dat hij wat lekte, op spruitstuk zie ik olie sporen. Het komt van de deksel, ik zal alleen niet weten hoe die deksel heet (zie plaatje voor verduidelijking). Nou dacht ik zelf aan pakking? of misschien een schroefje los? Alvast bedankt voor jullie hulp.

306 S16 1994

http://img80.imageshack.us/img80/1373/le..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

ak73

Geplaatst door ak73 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

ace2k (0) PRO, 18 jaar geleden

hoogst waarschijnlijk zal je kleppendekselpakking lek zijn, ik zou hem gewoon vervangen zo duur zijn die dingen niet

ak73 (0), 18 jaar geleden

Zelf makkelijk te doen? Ik bedoel zovan als dat niets hoef af te stellen tijdens het monteren ( schroefjes: aanhaalmomenten). Ik zie dat maar met paar moertjes zijn vastgemaakt, zo moeilijk lijk mij niet om het vervangen.

Nummer 15?
http://img14.imageshack.us/img14/5072/de..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

ace2k (0) PRO, 18 jaar geleden

yep nummer 15 is de pakking, is makkelijk zelf te doen, weet alleen niet of peugeot kurken pakkingen gebruikt, want die druk je snel kapot bij het te vast draaien van de bouten. maar het is gewoon bouten eruit deksel eraf, nieuwe pakking ertussen alles goed terugmonteren klaar, lukt je wel

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

Pakking is van rubber.
Handig toch die plaatjes.........

ak73 (0), 18 jaar geleden

Haha ja:), 306 cabrio:).
Bedankt, zijn de aanhaalmomenten ook belangrijk of kan ik gewoon op mijn gevoel doen? O ja ik wil bestellen via hbase/masterbase ofzo, hoe moet het? Is volgens mij goedkoper dan dealer:).

ace2k (0) PRO, 18 jaar geleden

op gevoel niet overdrijven, je kunt ze nog altijd iets vaster zetten als het toch iets lekt

ak73 (0), 18 jaar geleden

Goed dat is een punt:), alleen pakking dus:). Thx mensen.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Ha Kim,
Zorg dat je het aandraaien van binnen naar buiten doet (zoals een koppakking). De boutjes staan te straks als de rubberen pakking te sterk naar buiten wordt geperst. Hoeven dus absoluut niet erg vast.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Bedoelt u eerst de middelste drie moertjes aandraaien en daarna de moeren omheen? O ja de bougies kan ik laten zitten?

ton11554 (0), 18 jaar geleden

beste Kim,

ik weet het niet hoor... maar ik heb al zo veel toppics van u gezien over die 306! Of het moet uw hobby zijn en je houd graag een dagboek bij op problemcar.nl, of ik zou hem maar gauw inruilen voor een andere 306! t zijn echt wel goede auto`s!

Het lijkt me trouwens sterk dat uw auto n halve lieter olie verliest per 1000km alleen op het kleppendeksel! of het moet er echt ergens uit gutsen!!!!

is hij nergens anders nat? lekkage? keerringen? carterpanpakking? bij het olie filter? of je motor is misschien gewoon op?

in iedergeval veel suc6

grt t

ak73 (0), 18 jaar geleden

Beste Ton,
U mag wel je noemen, want ik ben nog maar student van 21 jaar haha.

Het is mijn eerste auto, voor heel weinig gekocht u raadt het al een probleembak:(. Verder is mijn auto een hobby geworden, dus als ik iets niet weet vraag ik het aan jullie. Ik vraag ook wel aan mijn klassegenoten/andere mensen. Alleen ik krijg altijd van die onzin verhalen/antwoorden:(. Ik ben net zo ver met de auto, al veel dingen zelf kunnen maken:). Achteraf kon ik beter automonteur opleiding doen:(, dan was ik niet zovaak op Problemcar:).

ton11554 (0), 18 jaar geleden

Beste Kim,

bedoel het ook niet lullig, maar soms moet je in een oude auto gewoon gaan rijden, niet te veel aan doen en vooral niet te veel geld in steken (is vaak niet nodig en is de auto ook vaak niet meer waard) de gouden badkamer kranen theorie zeg maar!

totdat hij er mee stopt of er wel heel erg verontrustende indicaties zijn en dan gaan kijken wat er loos is!

Ik denk nl dat die auto van jou gewoon blijft door rijden als je het noodzakelijke periodieke onderhoud gewoon uitvoert!
zijn ijzer sterke auto`s

vooral op motor olie zou ik niet bezuinigen: neem n merk olie bv kroon olie ofzo! en niet vd gama of aldi en vervang ook altijd het filter.

een lekkage op het kleppen deksel is wel normaal, veel auto`s hebben dat en het kan niet zoveel kwaad! gaat de boel idd niet roesten!

heb je een 1.6 16v? hoeveel km? rij je miscchien op gas?

nog veel suc6

grt t

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

Zoals hier bij iedereen bekend is het een 2.0 16v genaamd S16 met XU10J4 motor

ak73 (0), 18 jaar geleden

Nee ik had laatst nog bij dealer olie gehaald, dus bezuinigen doe ik het niet. En ik check altijd oliepeil,remvloestof,stuurbekractiging vloeistof etc. Het is waar dat ik niet zoveel geld moet insteken, doe ik ook niet. Ik ga niet tunen ofzo (hou ik niet van), ik maak liever auto technisch in orde dus niet een bumperkit etc aanschaffen. Ik steek geld erin, omdat ik graag bezig bent met z.g.n prutsen. Dankzij 306 cabrio is het eigenlijk een hobby geworden; het begon met die bobine:).

Kan een lekkende kleppendeksel niet voor problemen zorgen? V.b vieze distributierien, waardoor hij dan knapt. bedankt.

Op teller staat 224.xxx, maar hij rijdt nog altijd fijn; beter dan voorheen:).

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Kim, het zijn volgens mij 10 boutjes, volgorde zie hieronder:
5148
6237
Daarna de boutjes aan de zijkant aandraaien. Kim, die peugeot gaaat nog wel even mee. Zeker als je sleutelen niet erg vind, gewoon doorgaan. Het is makkelijk praten als je werkt en zo een andere kunt halen, maar die tijd komt voor jou nog ;)

henkenrianne (0), 18 jaar geleden

Als ik jou was Kim prutste ik lekker verder aan die S16. Dat wordt nog eens een klassieker! Overigens ben ik het met Ton eens. Alle Peugeots die ik heb gehad/gereden van 205 via 405 naar 306 lekten een beetje bij de kleppendekselpakking. Mijn huidige 306 2.0 HDI doet het ook. Je olieverbruik is echter wel wat aan de hoge kant...

ak73 (0), 18 jaar geleden

Klassieker?, zijn er niet veel van dan? Ik ga zowieso die pakking vervangen, het is niet zo duur:). In instructieboekje staat 0.5L olie per 1000kM; hmmm.

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

de fabrikant dekt ziczelf in qua olieverbruik.

0,5l op 1000 km kan niet door een kleppendeksel pakking komen.
het verbruik van de olie is hoog, extreem hoog als je het mij vraagt.

ton11554 (0), 18 jaar geleden

Beste Kim,

zo lang je er plezier in hebt en het als hobby doet, wat ik best begrijp zou ik lekker zo door gaan, en ik denk inderdaad dat je met wat geluk nog heel lang in die 306 kan blijven rijden!

ik rij nu zelf n 306 diesel zonder problemen, had hier voor een 205 diesel met ruim 3,5 ton (rijd mn kleine broertje nu in)
Deze auto lekt nog steeds wat (1 lieter op de 2000km) maar dat vind ik acceptabel. hij lekt wat op de krukas keering, de vulpot en het kleppendeksel!

Wanneer mijn broertje erin wil blijven rijden gaan we over 10.000 km de distributie doen en vervangen we ook gelijk de keerringen, ik ben er van overtuigd dat hij dan nauwelijks meer olie verbruikt, ondanks zn hoge km stand!

Al zou ik wel bij jou auto ff opzoek gaan naar waar die olie verdwijnt want het is wel erg veel! Maak bv alle natte plekken eens schoon met wat diesel en n paar oude doeken! zodat je goed kunt zien waar het lekt! ik kan me bijna niet voorstellen dat hij het verbruikt, anders zou je dat in de uitlaatgassen moeten merken toch?

veel suc6

grt t.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Ja hij lekt op verschillende plaatsen ik zal niet weten hoe ze heten. Ik zal mijn auto weer op de brug moeten zetten en naar kijken:). Wat haalt een gemiddelde auto (306 S16 2.0L)? of ligt het puur hoe je ermee omgaat? Bedankt voor jullie hulp.

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

Er is eigenlijk geen gemiddelde voor te geven. Plekken die vaak lekken zijn: cilinderkoppakking, klepdeksel, krukaskeerringen aan distributie- en bakzijde. Ook kan de motor olie verbruiken, de hoeveelheid ligt eraan hoe er in het verleden met de motor is omgegaan, bijv. met koude motor fel optrekken is slecht, kan dan olie gaan verbruiken op de zuigerveren. Olieverbruik via de kleprubbers komt ook wel voor.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Bedankt, sommigen termen zeggen me nog niets:( ik zal eerst maar die pakking halen en fixen.

henkenrianne (0), 18 jaar geleden

Wat betreft klassiekerstatus: Volgens mij is een S16 best een bijzonder ding. Was in zijn tijd zeker een brulboei, en ik denk dat je het nog heel wat snelle jongens van vandaag er lastig kan maken. Ben stiekum best een beetje jaloers op je!

ak73 (0), 18 jaar geleden

Aha op die manier-:), u maakt mij nu wel nieuwsgierig zeg. Nu ben benieuwd naar het aantal dat het ooit gemaakt is etc. Ik had nooit gedacht dat mijn auto zo bijzonder is/was. Iemand een handige site over mijn auto? bedankt.

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

kim,het jammerlijke van hetgeen Henk zegt is, dat een brulboei toen ook als zodanig gereden werd.En daar heb jij nu de lekkages en het olieverbruik aan te danken.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Yep dat geloof ik zeker ja:), want toen ik hem kocht zag het niet uit:( (slecht onderhouden). Maargoed ik heb bij de Peugeot dealer pakking besteld, kostte 38 euro. best duur dus, vergeleken wat op Hbase/Masterbase staat.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Kim,
Tip: als je nog veel gaat sleutelen, zoek in je buurt een goeie technische vakhandel, die leveren ook alles en scheelt je een hoop geld.

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Kim,dat niet alleen,maar zorg voor goed gereedschap"is het halve werk".

ak73 (0), 18 jaar geleden

Hmm moment sleutel is toch nodig, vrees ik. Ik meende dat normale sleutel setje al genoeg was:(.

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Kim,dat zou ik zeker doen,ik heb al jaren een van Teng-Tools type Torque wrench 150/200 en die voldoet prive goed en is niet zo duur. Ga naar toolclub.nl en voor 44,95 ben je klaar.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Ik heb wat informatie over die aanhaalmomenten, ze moeten in spiraal vorm worden vastgedraaid met 1daN.m = (hoeveel newton; 1?). Hmmm ik ben bij verschillende winkels geweest, nergens een momentselutel van z'n lage newton.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Kim, dat is de volgorde die ik je al eerder aangaf. als je het zo doet kan er niks mis. Het aandraaien kun je ook op gevoel doen, goed kijken wat je pakking doet aan de zijkant. Maar als je nog meer gaat sleutelen is een momentsleutel wel een goede investering.

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Kim alleen voor een kleppendeksel hoef je geen momentsleutel te kopen dat kan ook op de hand allemaal proberen even vast te draaien dan zit hij meestal ook goed.

ak73 (0), 18 jaar geleden

O dat is, dat stelt mij hart gerust. Anders blijf ik denken om z'n sleutel te kopen. Bedankt, echt toppie mensen!!!. Ik heb er zin in:).

ak73 (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor jullie hulp mensen, ik heb het vervangen. Het ging niet echt makkelijk;paar onderdelen zaten in de weg. Gelukkig wou iemand vasthouden, zodat ik de klep makkelijk kon verwijderen en instralleren. Bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum