Peugeot 307: distributie

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16v

Ik wil de distributie vervangen. De km-stand is nu 226.000.Moet ik daar speciaal gereedschap voor aanschaffen.
Ik hoor het graag.
Ferry

ferdinand

Geplaatst door ferdinand (60) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Je hebt eigenlijk 3 borgpennen nodig. 1 voor krukas/vliegwiel van (ik dacht) 6mm en 2 voor de nokkenassen van (ik dacht) allebei 8mm. Als je hier iets anders voor bedenkt, zoals bijv. 2 bouten 8mm en iets van 6 mm voor blokkeren van de krukas/vliegwiel, gaat dat ook lukken. De riem wordt gespannen d.m.v. een zelfstellende spanner, dus mits de juiste procedure heb je hier geen gereedschap voor nodig.
Er zullen ongetwijfeld reacties komen om het met verfstreepjes o.i.d. te doen.......niet mijn idee, maar das aan degene die de riem gaat vervangen.

ferdinand (60), 12 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie.Ik heb begrepen dat het een spielose krukaspoelie is. Dan helpen verfstreepjes niet echt.
Dat zal ik zeker niet doen.
Groeten.
Ferry

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je de juiste motorgegevens hebt gegeven in het kadertje, dus 1600cc 16-klepper, dan heb je een VAST krukas-tandwiel. Hoeft dus niet los. Blokkeren krukas/vliegwiel gaat d.m.v. een klein (6mm) gaatje, haaks verstopt achter het oliefilter.
Je hebt ook nog iets van een krik nodig om het motorblok te kunnen ondersteunen.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

voor blokkeren krukas werkt inbus 5 zeer goed
krukaspoelie heeft wel een spie maar spie is 4mm dik en gat in poelie 8mm deze spelling kun je gebruiken om de riem makkelijker op te leggen
met spannen verdraait poelie zodat de riem strak staat
dan de krukaspoelie blokkeren (door bout er in te zetten en vast te zetten)
2x rond controle of hij op tijd staat
en als hij op tijd staat bout los zodat de kappen allemaal terug kunnen
eerst onder zodat de krukaspoelie geblokkerd wordt
als dit gedaan is dan kunnen de borgbouten eruit en alles dicht gebouwd worden

ps waterpomp ook mee vervangen

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=trucker0werner]krukaspoelie heeft wel een spie maar spie is 4mm dik en gat in poelie 8mm deze spelling kun je gebruiken om de riem makkelijker op te leggen[/quote]
Ohw? Bij een TU5JP4?

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

of zit ik in de war met de ew motoren
probleem is dat ik hier niet op let wat het exact is
zolang de riem maar goed op ligt na 2 x ronddraaien is het goed

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=trucker0werner]of zit ik in de war met de ew motoren[/quote]
Nou, denk het wel, of beter gezegd: ik weet het wel zeker, maar het geeft voor t.s. wel een stuk verwarring.

ferdinand (60), 12 jaar geleden

Bedankt heren voor het uitgebreide advies.Ik ga er gewoon aan beginnen en zie wel wat ik tegen kom.Ik zet in ieder geval de krukas en de nokkenassen vast.
Groeten
Ferry

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

toevallig weet ik nu 100% zeker dat ik het verkeerd had
ging om de 1.8l-2.0 l blok
deze heeft vaste krukastandwiel

wiel hoefd er niet af
maakt het wel makkelijker als je niet weet wat je moet doen
maar kan zonder
multieriem met vaste spanner is boven en onder 1 bout die je los haald
en onder met 10 stelschroef los schroefd zodat de spanner los hangt

je moet alleen de juiste torx dop hebben voor de motorsteun (alle 10bouten zijn de zelfde maat)
verder sleutel 13 en doppenset is nodig
dit naast de blokkeergereedschap 2x m8x30 of langer en inbus 5

ferdinand (60), 12 jaar geleden

Heren,nogmaals bedankt.Het gaat nu wel lukken.
Groet
Ferry

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.