Peugeot 307: Hoe lang duurt regeneratie-proces ?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

Hallo,

Sinds 2 weken ben ik eigenaar van een 307 HDIF 1.6 uit 2004. Tot nu toe bevalt de auto prima.
Vorige week begon de auto ineens te loeien nadat ik de motor uitzette. Na enig zoeken op internet kwam ik erachter dat dit hoogstwaarschijnlijk de regeneratie van roetfilter moet zijn.

Kan iemand vertellen hoe lang dit proces aanhoudt, de auto blaast er nu nl al een paar dagen vrolijk op los na motor uitschakelen (dit duurt dan +/- 5 min. per keer). Misschien moet ik erbij aangeven dat ik dagelijks weinig km maak (2x 14 km) met de auto

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of mijn kan informeren hierover.


Bedankt

Eelco

joekie

Geplaatst door joekie (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Peugeot604 (0) PRO, 12 jaar geleden

ritten zijn te kort om proces af te maken. advies eens een lange snelwegrit maken, anders loop je kans dat het filter helemaal dicht gaat zitten met hoge kosten tot gevolg...

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

als je al paar dagen dit hebt dan moet in meting gegevens dit ook staan
daar staat gemiddelde km's tussen regeneraties van afgelopen 10x
en staat laatste regeneratie

mijn mening is dat 2x14km op zich zou kunnen
absurd om speciaal hiervoor 100km te gaan rijden
het proces wordt gestart als je getankt hebt
dan wordt er additief bij je tank inhoud gegooid (additief verbruik licht ongeveer op 1.8l op 120.000km tank inhoud is 3l )
als dit is gedaan dan wordt om de 500 a 600km gerenegeerd, door middel van een druksensor kan de computer zien hoe vervuild het is
dit gebeurt wanneer motor warm is
geen storing op ugr, gloeibougies, verdeelklep en verstuivers is (kan zijn dat er nog meer storingen maar niet zo uit mijn hoofd)
als dit zo dan wordt met dank aan bovengenoemde de inlaatlucht niet gekoeld door de intercooler
gaat ugr anders werken (durf niet te zeggen sluiten of openen)
gloeibougies gaan gloeien
en verstuivers spuiten op andere manier in
hierdoor wordt de uitlaatgas wat normaal op 150graden zit naar 450graden gebracht
dankzij de additief wordt dan je roetfilter geregenereerd anders was een temp van 550graden nodig

zo als gezegd kan de computer zien de mate van vervuiling die ook weer uit te lezen is
als je te weinig km's maakt dan wordt het proces meerdere keren gedaan
als je constante snelheid rijdt dan gaat hij pas regeneren
ga je versnellen (in erge maten) dan stopt het proces ivm vermogen voor gaat


zijn mensen die minder km per dag rijden en geen probleem hebben

dat de ventilator draait kan meerdere rede hebben
zolang hij uitschakeld en geen storing in het systeem zit zou ik me niet druk maken
als de ventilator niet draait terwijl het moet ivm koeling van airco, radiateur of uitlaat dan zou ik me wel druk maken

antoonio (0), 12 jaar geleden

ik ben het met 604 eens je moet af en toe eens een flinke rit maken met hogere toeren zodat het filter zich eens goed kan reinigen heb een verglijkbaare auto en merk gewoon dat na een of twee regeneraties dat het filter niet goed gereinigd en na een dergelijke rit alles beter werkt( of de vermelde zaken met dit te maken laat ik aan de profs over)

LuckyMe (0), 12 jaar geleden

Joekie, ik heb precies zo'n zelfde auto, ook van 2004, en hetzelfde probleem. Hij is momenteel bij de garage voor bijvullen roetfilteraddititief.

Nu hebben ze zojuist in een z.g. Info Flash gezien, dat er vanaf een bepaald DAM nummer sterk aangeraden wordt een software update te doen alsmede een ander relais voor de koelventilator in te bouwen.

Het ging over het aanslaan van de ventilator op de hoogste stand voor een cyclus van max. 10minuten ongeacht de koelwatertemperatuur. Er werd zelfs melding gemaakt van mogelijke motorschade!?

Sorry dat het een beetje een vaag verhaal is. Ze hebben me de Info Flash voorgelezen, maar ik weet helaas de letterlijk tekst niet meer.

Misschien dat een van de experts hier er wat meer van weet?

LuckyMe (0), 12 jaar geleden

Ik vond op een ander forum een Info flash m.b.t. een 207 1.6Hdi (lijkt me dezelfde motor). De tekst lijkt precies op wat mij verteld werd. Misschien dat de DAM nummers en/of onderdeelnummers verschillen voor een 307, maar wie weet is het vergelijkbaar.

[...]
Tot DAM-nummer 1043688 - 1045481 - 1045483 : De motorventilateur van de motorkoeling blijft draaien of wordt ingeschakeld na het afzetten van het contact ; Deze inschakeling op hoge draaisnelheid kan ongeveer 10 minuten duren (Wagen uitgerust met een roetfilter)

1. HERKOMST

Elektronische eenheid motor - ISC : Strategie van de software van de elektronische eenheid.

2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Controleer het nummer PSA (Relais motorventilateurgroep aan de voorzijde ) : Als afwijkt van 96 597 990 80 ; Vervang beslist het relais van de motorventilateurgroep (Ond.nr. 1308.CN).
Herprogrammeer de nieuwe software .

VERPLICHT : Koppel het nieuwe relais van de motorventilateurgroep aan de nieuwe software (Identificatie van het nieuwe relais : Referentie PSA 96 597 990 80 gegraveerd in het onderdeel)
LET OP : Er zal een waarschuwing op het diagnosegereedschap verschijnen met de volgende update-cd bij elke vervanging van de elektronische eenheid motor of elk verzoek om herprogrammering.
OPMERKING : Neem deze melding in acht en pas de informatie toe; anders kan beschadiging van de motor ontstaan tijdens regeneratie van het roetfilter
[..]

Her het oorspronkelijke bericht:
http://www.amtgarageforum.nl/peugeot/206...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.