close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 308: Distributieketting vervangen???

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Goedemorgen,

Mijn peugeot 308SW 1.6 VTI geeft een storing emissiesysteem. Uitlezen geeft een P0011 melding; een nokkenas timing probleem, zo heb ik inmiddels begrepen. De nokkenasversteller is inmiddels vervangen, dit heeft geen oplossing gegeven. Het vreemde is: de motor kan soms helemaal probleemloos lopen, terwijl op een ander moment (soms vlak erna) de motor heel anders aanvoelt.

De motor "schokt" tijdens optrekken bij ongeveer 3500 toeren. Steeds drie keer kort achter elkaar. Soms is bij optrekken een beetle een ratelend geluid te horen. Tijdens een koude start tikt de motor soms, maar een andere keer ook weer niet. Maar zoals gemeld: je kan er ook mee rijden dat er totaal geen probleem is en alles loopt als een zonnetje....

De dealer geeft aan dat er nu een nieuwe distributieketting (incl. spanrollen en tandwielen) op moet, omdat de klachten wijzen op een opgerekte ketting. Een andere geraadpleegde monteur geeft aan dat het wellicht alleen een kwestie is van op tijd zetten van de distributieketting. Hij heeft ervaring met deze motoren en geeft aan dat de ketting zelden te lang is, maar dat het op tijd zetten wel vaker voorkomt en de oplossing is. De dealer geeft alleen aan dat dat niet de oplossing zal zijn. Aangezien het een fors verschil in kosten is tussen het een en het ander, ben ik benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Zijn er mensen die dit vaker hebben meegemaakt en weten wat de beste optie is? Ik heb namelijk ook geen zin eerst de ketting op tijd te laten zetten om een maand later alsnog aan een nieuwe ketting vast te zitten. Of heeft iemand misschien nog een ander idee wat er mis kan zijn??

Voor alle duidelijkheid: het is dus geen THP motor, daar is dit bijna standaard heb ik begrepen.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Johan5624 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat het aan de ketting zou liggen blijkt uit de antwoorden die jij kreeg.
Ik zou naar de dealer gaan en de ketting op tijd laten zetten en tijdens deze werkzaamheden kan de monteur zien of de ketting opgerekt is en alsnog vervangen.
1x de zaak open, 1x kosten.

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Lijkt me ook een duidelijk antwoord. Kan ook nog een combi van ketting en vervuiling zijn. Ketting is een bekend punt. ter info, Febi Bilstein heeft nu een Tritaan gecoate ketting in hun assortiment. Wordt al bij een aantal merken OEM toegepast. Als er toch een nieuwe in moet, zou ik deze zeker laten monteren.

Succes.

Xantia12362 0

7 jaar

Helaas vermoed ik inderdaad dat het de ketting zal zijn. Ik ga er, zoals aangegeven hierboven, mee naar de dealer en vraag wel of ze eerst de ketting willen opmeten. Dan zullen we wel zien. Ik hoop in ieder geval dat dat daadwerkelijk de oplossing gaat zijn. Anders wel heel veel geld voor niets uit te geven.

Johan5624 0

7 jaar

U vraagd :Of heeft iemand misschien nog een ander idee wat er mis kan zijn?? Onderstaand bericht van Peugeot .
VOOR : 308 EN INJECTIE EP6
KLANTENKLACHT :
Verklikkerlampje zelfdiagnose motor gaat branden met of zonder melding emissieregeling - Slecht of niet starten - Onregelmatig motortoerental - Overslaan en/of schokken - Afslaan motor - Bij aanwezigheid van de storingscode P0011
OMSTANDIGHEDEN VOOR HET OPTREDEN :
Tijdens het rijden of bij het starten
1. HERKOMST
Slijtage van de cilinderkop veroorzaakt door een te grote zijdelingse speling van de inlaatnokkenas. Zie foto .
2. REPARATIE WERKPLAATS
Storingscodes uitlezen.
Controle op de aanwezigheid van de afdichtingssegmenten van de nokkenas(sen).
Vervangen van de complete cilinderkop
2.1. Benodigde onderdelen
1 Complete cilinderkop (onderdeelnummer overeenkomstig uitvoering van de auto).

Wij als grote dealer ( 40 bedrijven ) hebben er helaas al enkele moeten vervangen .

En nog als aanvulling op uw bericht betreffende het vervangen van de elektroklep .
Bij het vervangen hiervan hoort ( indien nog mogelijk ) een software update van de motor , en zeker een inleerprocedure ( koude motor ) van de autoadaptive functie,s .
Indien dit laatste niet is uitgevoerd , heeft het vervangen van de elektroklep geen nut .

Daarbij blijft , zoals door de 2 bovenstaande Heren , Xantia12362 @ en Hans4040 @ , ook al is aangegeven kettingrek , met als gevolg , klepoverlap en hier weer als gevolg , vervuiling ( ja , ook bij een 5FW motor ) ( onderzoek met endoscoop ) ook een grote mogelijkheid van uw storing . Ook hier heeft Peugeot officiele berichten ( TSB - technisch service bulletin ) van .
Al met al heeft u een lastige storing die goed gediagnostiseerd dient te worden om onnodige kosten te voorkomen . Een goede serieuze dealer is hierbij van essentieel belang , en niet één die zegt dat de spanrol ook vervangen moeten worden , want die zit er niet in. Ik wens u veel succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.