Peugeot 309: distributieriem

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 plus u9

de spaner van de distributieriem is helemaal kapot gelpen onder het rijden ik heb nu een andere gekocht met de distributieriem er bij maar nu zoek ik de merktekens om hem op tijd te zetten wie kan mij helpen al vast bedankt

chris39

Geplaatst door chris39 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

amplifier (0) PRO, 17 jaar geleden

Aan de voorkant van het blok kun je een pen in het vliegwiel steken +/- 5mm?
En in de nokkenads zit een gat waar je een pen in de kop kunt steken +/- 10mm?

John5711 (0) PRO, 17 jaar geleden

Op onderstaande foto kan je zien waar de blokkeer/merktekens zitten.
Bij punt 5 steek je een pen van 8 of 10 mm door het nokkenasriemwiel in de cilinderkop.
Bij punt 6 steek je een blokkeerpen van 6 mm in het vliegwiel.
Dan staat alles op tijd. Vergeet nadien de pennen niet te verwijderen!!!



[url=http://imageshack.us][img]http://img168.imageshack.us/img168/2828/...[/img][/url]

j.romijn (0) PRO, 17 jaar geleden

Hang de kontaktsleutel aan pen 6

John5711 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=j.romijn]Hang de kontaktsleutel aan pen 6[/quote]
Dat is een handige tip!

chris39 (0), 17 jaar geleden

bedankt voor de hulp ..... de start motor moet er dan ook af

John5711 (0) PRO, 17 jaar geleden

Startmotor hoeft er niet af hoor! Dat gaatje zit op een plaats waar je gewoon bij kan!

raimon (0), 17 jaar geleden

Weet iemand of bij dit motortype de kleppen beschadigen als de riem er af is en er word aan het nokkenasriemwiel gedraaid? want als je daarmee nog een slag moet draaien van 180 graden gaat ie op bepaalde punten nogal zwaar. Ik ben bang dat de zuigers de kleppen raken zo.

John5711 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de zuigers niet te hoog staan kan dat , je moet gewoon de krukas een halve slag doordraaien. Je zet de nokkenas op tijd, en daarna draai je de krukas weer op zijn timingsgat en klaar is Raimon!

raimon (0), 17 jaar geleden

Oke bedankt, ik weet niet heel veel hier vanaf, maar had dit laten doen door iemand met meer verstand van zaken (dacht ik). Die heeft steeds het nokkenasriemwiel een stukje verdraait en de motor proberen te starten. Volgens hem raken de zuigers de kleppen nooit bij dit type (205 1.4 uit '97) maar ik betwijfel het.

harry4203 (510) PRO, 17 jaar geleden

ten eerste slaat deze manier echt helemaal nergens op, en ten tweede kunnen de kleppen en de zuigers elkaar wel degelijk raken.

John5711 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=raimon]Oke bedankt, ik weet niet heel veel hier vanaf, maar had dit laten doen door iemand met meer verstand van zaken (dacht ik). Die heeft steeds het nokkenasriemwiel een stukje verdraait en de motor proberen te starten. Volgens hem raken de zuigers de kleppen nooit bij dit type (205 1.4 uit '97) maar ik betwijfel het.[/quote]
Dat is inderdaad niet slim, op die manier kan je inderdaad wél kromme kleppen krijgen!
Je moet eerst de kruk en nokkenas(sen) op tijd zetten, en dan de riem monteren. Op de manier die "de man met meer verstand van zaken" heeft gedaan is absoluut niet verstandig en vraagt om problemen!

chris39 (0), 17 jaar geleden

nou de riem staat op tijd stel eigenlijk niks voor maar wat wel dom is van mij laat ik de hele nacht de motor kap open staan ik dacht ik pak nu alles mee de verdeler kap dus er af dat ding toen dacht ik ook nog ff he de lucht filter ook nog ff doen maar wat doe ik de motor kap open laten de hele nacht in de regenen ja en nu doet hij niks meer dan ben ik dom ken ik alles droog maken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.