Wie weet raad voor het volgende probleem: Nadat ik bij m'n peugeot 205 diesel van 1990 de distributieriem had vervangen liep de riem niet mooi in het midden maar ging iets buiten de tandwielen lopen en raakte de krukaspoelie waardoor de riem beschadigd werd.
Na het vervangen van de spanrol en de geleiderol loopt de riem nog niet goed.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft u de poelies losgenomen?
Als u naar deze kijkt als de motor draait staan deze dan mooi in lijn of lijkt het een slinger beweging te maken ?
Is de riem wel een nieuwe van een bekend merk.( Bv Gates)
Ik heb alleen de krukaspoelie eraf gehad.
het inspuitpompriemwiel maakt inderdaad een slingerende beweging.
De distributieriem is van het merk Gates.Op deze riem staat niet aangegeven wat de draairichting is.
21 jaar
Was er erg veel kracht voor nodig om de krukaspoelie los te nemen ?
Is mogelijk de neus van de krukas beschadigd ?
Zit het tandwiel van de pomp wel met alle boutjes vast?
Als alle asssen evnwijdig staan en u gebruikt nieuwe montage materialen dan zou er niets mis moeten zijn. Ik zou het er toch in zoeken dat een der geleiders van de riem uit het lood staat.
Was de riem die u er heeft afgehaal dook an de kant afgesleten zo nee dan moet u toch zoeken in hetgeen u los heeeft gehad
Of bent u de riem gaan vervangen omdat deze beschadigd was?
Grrag antwoord op alle vragen want dan kunnen we een en ander toch beter beoordelen
Toen de auto 320000 km gelopen had ben heb ik de distributieriem vervangen.
Na controle bleek dat er schade was aan de linkerkant over de hele lengte van de riem, naar mijn mening door het schuren langs de krukaspoelie.
Er was inderdaad veel kracht voor nodig om de krukaspoelie er af te krijgen.
Vanwege de beschadigingen aan de riem heb ik een nieuwe riem (Gates)en nieuwe spanrol en geleiderol gemonteerd.Op de riem staat geen draairichting aangegeven??.
De boutjes van de brandstofpomp heb ik gecontroleerd en konden een beetje aangetrokken worden.De riem loopt nu ongeveer 1 mm buiten het inspuitpompriemwiel
21 jaar
Heeft u al geprobeerd om de riem op alle poelies richting de motor te verschuiven met stilstaande motor en dan de boel weer laten lopen.?
Anders zou ik toch de slingering van alle assen nameten.
De bevestiging van de krukaspoelie lijk mij vanaf deze kant gezien de grootste kans om de boosdoener te zijn.
Daarbij is 300.000 km ++ ook niet een km stand dat er niet iets behoorlijk aan het einde is.
Het verschuiven van de riem bij stilstaande moter in de richting van de motor heb ik al geprobeerd maar bij proefdraaien komt de riem telkens weer naar buiten.
Nou moet ik zeggen dat de riem al lange tijd (de laatste 150000 km ) niet meer in het midden loopt maar tegen de buitenkant van de poelies.
Hoe wordt de slingering van de assen nagemeten,en als hier een afwijking aan gevonden wordt moet ik dan aan vervanging (van de assen) gaan denken?
21 jaar
Heeft u wel eens een bij een bandschuurmachine een schuurband afgesteld ?
Dit doe je door door de stand van een der loopwielen te wijzigen tov de andere.
Bij uw Peugeot is waarschijnlijk iets vergelijkbaars aan de hand,de stand van de riemwielen is waarshijnlijk niet meer 100% evenwijdig ten gevolge van slijtage.Uit uw laatste reactie blijkt nu pas dat het een verergering is van een lang lopende kwaal.
Wat ik u mee wil geven probeer met een lange rei ( lineaal )eens te kijken of u er achter kunt komen welk wiel de boosdoener is.
Ten slotte : Ook een Peugeot motor heeft niet het eeuwige leven. ( Gelukkig maar anders zouden wij als garage houders geen droodbrood kunnen verdienen ).
Marco
Zoals je al eerder al veronderstelde is de krukaspoelie de boosdoener. Hier zit speling op.
Wat kan ik hier aan doen?
21 jaar
Zit de speling in de bevestiging van de poelie of kunt u de poelie met de krukas samen bewegen ?
Is er bij de laatste montage niet een opsluitring vergeten ( indien aanwezig?
Wordt de poelie bevestigd met een centrale bout of met drie /vier kleinere boutjes ?
Marco
De poelie van de micro-v heb ik van het krukasriemwiel gehaald.
Het krukasriemwiel met de krukas heeft speling.
De poelie is gemonteerd met een centrale bout.
Tussen de poelie en de sluitbout zit een ring gemonteerd(ring zit aan buitenkant v/d poelie.
21 jaar
Waarschijnlijk is aan het leven van ook deze motor bijna een einde gekomen.......
Dit klinkt niet erg hoopvol.
Is de lagering van de krukas niet te vervangen?
Is het inbouwen van een andere motor de enigste remedie tegen dit probleem?
21 jaar
Mijn ervaring is, dat als het bij een motor vann 12/ 13 jaar oud met ruim 300.000 km gedraaid dit aan de hand is ,de rest dan ook niet meer "nieuw "is . Bedenk dat een echte goede reparatie van dit probleem aaleen bij een revisie bedijf kan gebeuren.Waarschijnlijk ( is van hier moeilijk te zeggen ) moet de krukas worden uitgebouwd ,opgemeten,verdikt,lagers meten,polijsten,enz Ik denk dat dit niet meer de moeite is.
Een andere motot is wel in te bouwen, maar hoe kom je tegen een redelijke prijs aan een nog "goede "diesel motor.
Bedenk wel dat diesel motoren in Nederland altijd worden gekocht om Km mee te rijden. Overweeg dit goed .Op een nette marnier een motor overbouwen kost al gauw 6 a 9 uur werk en een goede motor denk ik aan een 450.-.
Als je krukastandwiel speling heeft op de passing van de krukas (zo begrijp ik het) waarom ga je dan niet naar een dealer en meet het verschil op tussen je oude en nieuwe tandwiel? Is je waterpomp wel in orde?
Welk oud tandwiel bedoel je
het krukastandwiel is niet vervangen.
De waterpomp heb ik wel vervangen maar dit gaf geen verbetering.
21 jaar
Wat je wel kan doen ( Ik heb het zelf ook eens gedaan met een 205 met 350.k op de klok) is de spanrol een tikje scheef zetten dmv een plaatje tussen blok en rol.
het is geen prof oplossing maar hij heeft er nog eens een ton meegelopen
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar