close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 807 2006: Distributieriem onjuist geplaatst?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3FZ, Motorinhoud (cc): 2300, Vermogen (kw): 116

Ik heb de distributieriem laten vervangen maar toen ik de auto ophaalde zat er wat minder trekkracht in, ging hij steeds langzamer rijden tot hij volledig uitviel.
De garage heeft hem bekeken en zegt dat door ouderdom de poelie van de multiriem gebroken is. Deze poelie staat volgens hun rechtstreeks in verbinding met de distributieriem en de timing is verschoven waardoor de kleppen nu krom zijn. Er moet een nieuwe motor in maar ze zijn bereid om mij tegemoet te komen in de kosten.
Okee, voor mij een erg wazig verhaal:
1. Volgens mij staat de poelie van de multiriem volledig los van de distributieriem?
2. Volgens hun zijn de kleppen krom, kunnen de zuigers de kleppen raken bij deze motor?
3. Ze hebben de compressie gemeten en daardoor weten ze dat de kleppen krom zijn. Compressie kun je toch niet meten als de timing niet klopt?
4. Ik ben van mening dat dit volledig onder garantie reparatie valt?
5. Waarom een nieuwe motor, nieuwe kleppen (of een complete 2e hands kop) is toch veel goedkoper?

Hopelijk heeft iemand goed advies, ik sta nogal met mijn rug tegen de muur.

Geplaatst door

Benno Z (60)

al 1 maand lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het vanachter een pc natuurlijk zeer moeilijk te beoordelen wat er gebeurt is, maar het lijkt er wel zeer sterk op dat er een fout is gemaakt bij het vervangen van de riem. in principe staat de poelie idd los van de riem, echter de centrale bout houdt wel alles op zn plek. Het krukastandwiel is geheel of gedeeltelijk spieloos bij deze motoren dus de juiste methode voor de timing en aanhaalmomenten is wel erg belangrijk. Compressie kun je idd niet goed meten wanneer de motor niet op tijd staat. Eventueel zou naar mijn mening idd een andere kop of vervangen van de kleppen moeten volstaan.
Misschien technische expertise inschakelen, T voelt niet geheel fris idd.

harry4203 2650
badge vip badge

1 maand

Bedankt voor je reactie. Enig idee hoe en waar ik technische expertise kan inschakelen?

Benno Z 60

1 maand

Een dubieus verhaal , ik zou voor een second opnion gaan bij de dekra bv. om eindeloos welles nietes te voorkomen.

kaleido 1 6850
badge vip badge

1 maand

Zou ik maar doen idd, als ik je verhaal zo begrijp zou het middendeel van de poelie waar de centrale bout doorheen zit gebroken moeten zijn. Ik durf te zeggen dat ik best wat vreemde dingen heb gezien in mn intussen 33jrg carriere, maar dit bij deze motoren nog niet. Denk ook dat je als garage toch wat hebt uit te leggen wanneer de riem breekt wanneer de klant naar huis rijdt.

harry4203 2650
badge vip badge

1 maand

Inmiddels ben ik er uit. Eerst de antwoorden op mijn vragen:
1. Nee
2. Ja
3. Klopt maar hij heeft totaal geen compressie meer
4. Nee, dit is echt ouderdom maar de garage is wel bereid mee te betalen
5. Repareren is meer werk en dus net zo duur of zelfs duurder dan een tweedehands motor

Ik heb de foto van de poelie gezien en het hart ligt in drie stukken.
De garage regelt nu een tweedehands motor, met veel minder kilometers, die ik moet betalen en zij zetten hem er kosteloos in.
Bedankt voor alle reacties.

Benno Z 60

4 weken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 807 of stel zelf een nieuwe vraag.