Peugeot 309: Distributieriem Peugeot 309 vervangen: ook waterpomp/andere dele

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 injectie

Beste mensen,

De laatste tijd maakt de motor van m'n 309 een hoog fluitend geluid, net alsof er een lager z'n beste tijd gehad heeft. Hij doet 't niet altijd, de laatste tijd wel steeds vaker. Het loopt op met het toerental en het stopt bij ongeveer 3000 toeren. Ik ben er inmiddels achter dat dit van alles kan zijn, van dynamo tot spanrol tot ... .

Nu moet de distributieriem op 180.000 vervangen worden, en er staat nu bijna 167000 op. De auto bevalt me prima, dus wil de riem preventief vervangen. Zijn er nog meer dingen die ik nuchter beschouwd ook zou moeten vervangen als ik toch bezig ben? Waterpomp ofzo? Voor de duidelijkheid: het gaat om een benzine 1.4 injectie van 1990.

En hebben jullie nog suggesties waar dat gefluit nog meer vandaan kan komen?

Alvast bedankt!

Otto

Geplaatst door Otto (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Stanis (0), 13 jaar geleden

Als de waterpomp over de distributie loopt, zeker mee vervangen (is volgens mij ook het geval).
Zou jammer zijn als de oude pomp stuk loopt op de nieuwe riem, kun je gelijk een hoop meer vervangen.
Dus bij distributiewissel spanrol, waterpomp en uiteraard de riem vervangen.

Het gefluit? Haal de multiriem er eens vanaf en laat dan de auto lopen. Is het nu weg? Ga dan alle poulies af en controleer deze.

Groeten Stanis

Otto (0), 12 jaar geleden

Om vervuiling van de website te voorkomen borduur ik verder op een oud topic van mezelf. Ik heb de riem nog niet vervangen, wil dit één dezer dagen doen.

Nu heb ik wat op internet gezocht naar distributieriemsets, maar kom 2 soorten tegen: 101-tands en 108 tands. Welke moet ik hebben voor mijn auto en waaraan kan ik dat herleiden?

Alvast bedankt!

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Dan verwijder je even het bovenste distr. kapje = 2 boutjes en kijk je even op de riem. Meestal staat dit nog wel ergens leesbaar op de buitenzijde van de riem. Mogelijk moet je de motor even rondtornen om dit tevoorschijn te toveren. Anders naar de dealer met het chassisnummer.

Otto (0), 11 jaar geleden

Riem is inmiddels vervangen. Aantal tanden was niet meer te lezen, maar 't ging om een TU-blok. Auto is inmiddels weg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.