auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 309: Distributieriem Peugeot 309 vervangen: ook waterpomp/andere dele

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 injectie

Beste mensen,

De laatste tijd maakt de motor van m'n 309 een hoog fluitend geluid, net alsof er een lager z'n beste tijd gehad heeft. Hij doet 't niet altijd, de laatste tijd wel steeds vaker. Het loopt op met het toerental en het stopt bij ongeveer 3000 toeren. Ik ben er inmiddels achter dat dit van alles kan zijn, van dynamo tot spanrol tot ... .

Nu moet de distributieriem op 180.000 vervangen worden, en er staat nu bijna 167000 op. De auto bevalt me prima, dus wil de riem preventief vervangen. Zijn er nog meer dingen die ik nuchter beschouwd ook zou moeten vervangen als ik toch bezig ben? Waterpomp ofzo? Voor de duidelijkheid: het gaat om een benzine 1.4 injectie van 1990.

En hebben jullie nog suggesties waar dat gefluit nog meer vandaan kan komen?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Otto (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de waterpomp over de distributie loopt, zeker mee vervangen (is volgens mij ook het geval).
Zou jammer zijn als de oude pomp stuk loopt op de nieuwe riem, kun je gelijk een hoop meer vervangen.
Dus bij distributiewissel spanrol, waterpomp en uiteraard de riem vervangen.

Het gefluit? Haal de multiriem er eens vanaf en laat dan de auto lopen. Is het nu weg? Ga dan alle poulies af en controleer deze.

Groeten Stanis

Stanis 0

13 jaar

Om vervuiling van de website te voorkomen borduur ik verder op een oud topic van mezelf. Ik heb de riem nog niet vervangen, wil dit één dezer dagen doen.

Nu heb ik wat op internet gezocht naar distributieriemsets, maar kom 2 soorten tegen: 101-tands en 108 tands. Welke moet ik hebben voor mijn auto en waaraan kan ik dat herleiden?

Alvast bedankt!

Otto 0

13 jaar

Dan verwijder je even het bovenste distr. kapje = 2 boutjes en kijk je even op de riem. Meestal staat dit nog wel ergens leesbaar op de buitenzijde van de riem. Mogelijk moet je de motor even rondtornen om dit tevoorschijn te toveren. Anders naar de dealer met het chassisnummer.

hans4074 0
badge

13 jaar

Riem is inmiddels vervangen. Aantal tanden was niet meer te lezen, maar 't ging om een TU-blok. Auto is inmiddels weg.

Otto 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.