Peugeot 309: 309 GTI16 afgekeurd op CO stationair en een ander kwaaltje

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9 16v (XU9J4)

Na de APK bleek mijn CO waarde te hoog te zijn.

wie kan mij helpen hoe ik dit naar beneden kan halen ?

Stationair loopt de motor op 1000 rpm < te hoog ? ( zo heeft hij overigens alle jaren volgens de historie van de auto gelopen)
ECU heeft geen fouten en geeft geen storing.
ontsteking ? < vorig jaar totaal vernieuwd bij een erkende Peugeot Garage.

verder is er nog iets vreemds met deze auto als je bijv een tijdje de motor tot zijn goed recht laat komen en je zet hem dan uit is het vaak het geval dat hij niet meer start en aangedrukt dient te worden. < onstekingsmodule ? zie hierboven

ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken over deze auto

mvg,

Gerwin

R0xXx0R

Geplaatst door R0xXx0R (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Lion1 (0), 13 jaar geleden

Is dit de versie met katalysator?

R0xXx0R (0), 13 jaar geleden

[quote=Lion1]Is dit de versie met katalysator?[/quote]
Nee dit is de 160 pk versie zonder kat op papier

205freak (0), 13 jaar geleden

Ben geen apk keurmeester maar voor een auto zonder kat is het CO zoals het is. Kan hij volgens mij niet op afgekeurd worden. Kan compleet mis zijn maar daar hebben we hier dan de profs voor op dit forum.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde
Bedrijfsauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1997, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde

Indien voorzien van rotatiemotor of C.N.G.-installatie of hybride aangedreven, blijft controle op werking emissiebestrijdingssysteem achterwege.

Gr. paul

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Het CO% is in elk geval afstelbaar bij deze maar moet wel aan een bepaalde norm voldoen. De afstelschroef zit op de luchtmassa meter.
Als het CO% te hoog is dan wordt de auto niet goedgekeurd . Wat betrefd het toerental, dat is niet afstelbaar .

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

3.5 % vol. Koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem, dat de
mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de
uitlaatgassen.

Het bovenstaande is meer dan duidelijk lijkt mij.

Gr John

Lion1 (0), 13 jaar geleden

Auto's zonder geregelde katalysator en voor 1992 moeten onder de 3,5% blijven. Mijn 309GTI16 zonder kat is gisteren goed gekeurd en de ik heb dit aan de keurmeester gevraagd.

R0xXx0R (0), 13 jaar geleden

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties en mijn excuses voor de late reactie.

de auto is weer goedgekeurd en klaar voor wat plezier :)

nogmaals dank

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum