Peugeot 206 2002: Distributieriem plaatsen / op tijd zetten zonder referentie punt.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hallo, ik heb een probleem.

Ik heb een Peugeot 206 1.4 55kw uit 2002

01-JV-VZ kfw motor

Ik heb enige tijd geleden een nieuwe koppakking geplaatst

en daarbij ook een nieuwe distributieriem, waterpomp en spanrol met wijzer er op gezet. Na zo`n 1500 km is de riem een paar tanden versprongen met als gevolg dat de motor afsloeg en niet meer starten.

Dit was mijn eigen fout, had de spanrol niet juist afgesteld.

Ik heb de kop er weer af gehaald om te kijken of er niets was beschadigd, dit was gelukkig niet het geval.

Ik heb weer een nieuwe pakking er tussen geplaatst alsmede ook weer nieuwe trekbouten.

Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen hoe dat ik mijn peugeot blind op tijd kan zetten.

 

Alvast bedankt hiervoor,.....

damkina

Geplaatst door damkina (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Blind zal vast niet lukken, maar achter het oliefilter huis zit haaks op de motor een 5 of 6mm gaatje verstopt. Pak bijv een boortje in de juiste maat en ga dmv verdraaien van de krukas op zoek naar het blokkeer gat in het vliegwiel. Beetje vet aan t boortje en druk uitoefenen totdat je voelt dat het boortje in het blokkeer gat valt. Controleer of je daarna de krukas niet meer linksom of rechtsom kunt verdraaien! Het nokkenas tandwiel heeft een 8mm gat. Pak bijv een bout of boor en blokkeer het tandwiel op het juiste gat in de cilinderkop.

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Let op dat bij verdraaien van de krukas zonder distributie riem op een gegeven moment tegen de kleppen kan komen. In dat geval niet doordraaien, maar even "spelen" met de stand van nokkenas

damkina (0), 3 jaar geleden

Hmmm okeej, op die stand heb ik hem nu ook zitten. En toch niet starten, en zo te horen aan de motor heeft hij ook bijna geen compressie. Ik ga morgen nog maar eens goed kijken wat er dan aan de hand is. Bedankt zover, ik laat het nog weten in ieder geval.

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Dan zou je kunnen beginnen met compressie meten

damkina (0), 2 jaar geleden

@hans4070, auto terug van de garage. Het probleem was ` geen druppel benzine in de tank ` het is toch niet te geloven !! En dat terwijl de meter nog ruim een kwart tank aangaf, is dit een 206 kwaaltje ?
Oh ja, en de riem stond 1 tandje verkeerd.

hans4074 (0) PRO, 2 jaar geleden

Ohohw 😊. Dat hebben we vaker meegemaakt hier op het forum.
Of dit een kwaaltje van 206 is hangt af van de elektronische uitvoering. Als het al een volwaardige BSI is, kan het o.a. komen door vaak kleine hoeveelheden benzine te tanken. Daardoor raakt de aanwijzing van de meter van slag. Ik dacht dat bouwjaar 2002 net het omslagpunt was van de eenvoudige BSI naar de volwaardige BSI. Verder kan het ook gewoon een slecht werkend tankelement/tankvlotter zijn.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.