Peugeot 205: distributieriem vervangen diesel motor

Bouwjaar: 1992

hallo

Ik heb een peugeot 205 diesel (waarschijnlijk een 1.8)
Is het te doen om een distributieriem zelf te vervangen of is het het beste om het door een garage te laten doen.
Dit laatste is voor mijn niet echt gevulde portometnix een probleem waarschijnlijk ...

Bij voorbaat dank voor de reacties

yvovandijk

Geplaatst door yvovandijk (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Rikus81 (0), 18 jaar geleden

Een motor die in de soep loopt door ondeskundige montage is nog slechter voor je portometnix.

Kun je best zelf doen maar zorg dan dat er iemand in de buurt is die er veel ervaring mee heeft, doe ik zelf ook altijd. Vervang ook meteen de loop en spanrollen weet je zeker dat het goed is.

Beunhaas (520) PRO, 18 jaar geleden

Peugeot 205 3. Dieselmotor 3.3 Distributieriem uit- en inbouwen


Speciaal gereedschap
Zie figuur 3.2.

Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Krukaspoelie:


fase 1 40 (4,0)
fase 2 + 60°
Bovenste rechter motorsteun (4 moeren) 45 (4,5)
Spanrol 20 (2,0)
Nokkenasriemwiel 35 (3,5)
Nokkenaslagerkappen 15 (1,5)


In deze paragraaf wordt éérst het gedeeltelijk uitbouwen van de distributieriem beschreven om de nokkenas te verwijderen voor het stellen van de kleppen of het uitbouwen van de cilinderkop mogelijk te maken. Geheel uitbouwen van de distributie is nodig om de poelies en de distributieriem te vervangen, de ketting van de oliepomp te verwisselen, de waterpomp te vervangen of de voorste oliekeerring te vernieuwen.

Figuur 3.2: Speciaal gereedschap voor het uitbouwen van de distributieriem



1 Motortraverse met draadspindel (8.0911A1)
2 Verstelbare steunen (8.0911A2)
3 BDP-pen (7.0153G)
4 Blokkeerbouten: Nokkenastandwiel (M8 x 125 x 40);
twee blokkeerbouten voor Roto-diesel (M8 x 125 x 30);
twee blokkeerbouten voor Bosch (M8 x 125 x 35)
5 Vliegwielblokkeerpal (Facom D86)


Figuur 3.3: Verwijder de aangegeven onderdelen


A Voor gedeeltelijk uitbouwen van de distributieriem
B Voor het geheel uitbouwen van de distributie(riem)


Figuur 3.4: Motortraverse aanbrengen

Uitbouwen (gedeeltelijk)


- Maak de massakabel los van de accu.
- Tap het koelsysteem af.
- Verwijder de voorgloeibougies.
- Verwijder de onderdelen aangegeven in figuur 3.3.
- Breng de motortraverse aan met de twee steunen en licht met de draadspindel de motor een weinig op (zie figuur 3.4).
- Zie figuur 3.5: Verwijder de bovenste (2) en onderste (3) distributiekap met het rubber tussenstuk (zie 2 en 3 in figuur 3.5).
- Draai de krukas zover rond (rechtsom) totdat de afstelling van het nokkenasriemwiel en het inspuitpompriemwiel goed staat; de BDP-pen kan nu bij de startmotor in het motorblok en het vliegwiel worden aangebracht (zie figuur 3.6).
- Zie figuur 3.5: Draai moer (8) en bout (9) van spanrol (10) los en draai het afstelvierkant (a) met een vierkante dop (Facom Junior 9,53 mm of 3/8 inch) bij de spanrol zó, dat de veer wordt samengedrukt; zet in deze stand de moer (8) en bout (9) weer vast.
- De distributieriem kan nu van het nokkenasriemwiel en het inspuitpompriemwiel worden genomen. Ga desgewenst verder met: Uitbouwen (geheel).


Figuur 3.5: Distributie verwijderen (gedeeltelijk en geheel; zie tekst)



1 Krukaspoelie, bout en ring
2 Onderste distributiekap
3 Bovenste distributiekap
4 Krukaspoeliebout en ring (tijdelijk monteren)
5 Rubber
6 Nokkenasriemwiel en blokkeerbout (pijl)
7 Inspuitpompriemwiel en blokkeerbouten (pijlen)
8 Spanrolmoer
9 Spanrolbout
a Afstelvierkant
10 Spanrol
11 Veer
12 Krukasriemwiel
13 Plunjer
14 Hijsoog (indien gemonteerd)
15 Motorsteun
16 Geleiderol
17 Waterpomp
18 Achterplaat


Figuur 3.6: BDP-pen (A)

Uitbouwen (geheel)
Vervolg van gedeeltelijk uitbouwen. Zie figuur 3.5:


- Verwijder de motorsteun (15).
- Breng, met de afstelling van het nokkenasriemwiel (6) en het inspuitpompriemwiel (7) in de juiste stand, de drie blokkeerbouten handvast aan (twee voor het inspuitpompriemwiel en één voor het nokkenasriemwiel).
Let op! : Blokkeerbout nokkenastandwiel (M8 x 125 x 40).
: Twee blokkeerbouten voor Roto-diesel (M8 x 125 x 30).
: Twee blokkeerbouten voor Bosch (M8 x 125 x 35).
- Verwijder de afdekplaat van het koppelingshuis en blokkeer het vliegwiel met behulp van het speciaal gereedschap (zie figuur 3.7).
- Verwijder de krukaspoeliebout (1) met de trillingsdemper en de krukaspoelie.
- Demonteer het onderste distributiedeksel (2).
- Verwijder de distributieriem. Let op! De distributieriem mag niet worden geknikt of scherp gevouwen en moet vrij blijven van olie, vet of vuil.


Figuur 3.7: Vliegwielblokkeerpal (A) aanbrengen

Inbouwen en afstellen


- Monteer de distributieriem achtereenvolgens over krukasriemwiel, geleiderol, inspuitpompriemwiel, nokkenasriemwiel, spanrol en waterpompriemwiel.
- Verwijder de vliegwielblokkeerpal (figuur 3.7).
- Verwijder de drie blokkeerbouten uit het nokkenasriemwiel en het inspuitpompriemwiel.
- Verwijder de BDP-pen (figuur 3.6).
- Zie figuur 3.5: Draai de moer en bout (8 en 9) van de spanrol (10) een slag los zodat de distributieriem zich spant en zet de bout en de moer weer vast.
- Breng tijdelijk de ring en de krukaspoeliebout (4) aan.
- Draai de krukas tweemaal rechtsom.
- Breng de drie blokkeerbouten en de BDP-pen weer aan. Let op! Indien één van de blokkeerbouten of de BDP-pen niet past, moet de distributieriem opnieuw worden aangebracht.
- Draai de spanrol los zodat de distributieriem zich naspant en zet de moer (8) en de bout (9) vast met het voorgeschreven aanhaalmoment.
- Verwijder de blokkeerbouten en de BDP-pen.
- Verwijder de tijdelijk aangebrachte krukaspoeliebout en ring.
- Breng de vliegwielblokkeerpal aan.
- Monteer het onderste distributiedeksel met het rubber tussenstuk.
- Breng de krukaspoelie aan met wat borgvloeistof op de schroefdraad.
- Zet de krukaspoeliebout met het voorgeschreven aanhaalmoment vast en draai deze daarna 60° verder.
- Verwijder de vliegwielblokkeerpal, sluit het koppelingshuis af.

De rest van het inbouwen gaat in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.


yvovandijk (0), 18 jaar geleden

Dat is helemaal duidelijk!

THNX, maar Speciaal gereedschap
Zie figuur 3.2. wat er is speciaal aan en wat is het ?!? figuur staat er niet bij .....

Beunhaas (520) PRO, 18 jaar geleden

Die figuren zijn helaas niet te reproduceren (vreemd format) maar ik heb even gekeken, wat je echt nodig hebt zijn:
*3 M8 bouten ,plm. 40 lang (voor blokkeren nokkenas en wiel inspuitpomp)
* een 8 mm pen van plm 200 lang in een flauwe S bocht gebogen
Achter de startmotor zit een gat in het koppelingshuis en met die pen kan je de krukas fixeren in de goeie stand (in het vliegwiel zit ook een gat), met even zoeken gaat dat lukken

De rest is overbodig, alleen een garagekrik is eigenlijk onmisbaar voor ondersteunen-omhoog-omlaag van blok (rechter motorsteun moet gedemonteerde worden)

yvovandijk (0), 18 jaar geleden

TOP !!! dank en ik ga er mee aan de gang !!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.