close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205 1.1XE: Wynn's oil system cleaner

Bouwjaar: 1989

Hallo iedereen,

Ik heb op aanraden van een kennis wynn's oil system cleaner gebruikt. Het smeersysteem bleek bij een onderhoudsbeurt nl. erg smerig te zijn. Maar nu heb ik de olie en het filter laten verversen en werd mij gezegd dat oil system cleaner ook schadelijk kan werken. Alle aanslag wordt namelijk verwijderd waardoor speling kan ontstaan. De aanslag zou vullend werken. Bijvoorbeeld op hydraulische klepstoters, nu heb ik die niet maar het zou ook mogelijk zijn dat de krukas speling gaat vertonen. Wie heeft hier ervaring mee? Is dit te onderstrepen of gewoon larie? Ik vond het nl. een sterk verhaal.

Groeten Arnoud

Geplaatst door

MisterE (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het verhaal klinkt logisch, om dezelfde reden wordt bij oudere auto's soms afgeraden over te stappen op (vol-)synthetische olie, dat zou ook "te" reinigend werken. Wat je in ieder geval niet moet doen is met zo'n oliereiniger rond blijven rijden. Maar dat staat als het goed is ook wel in de gebruiksaanwijzing van het spul: 1 x erbij mikken, warmrijden en dan meteen weer olie verversen, heb ik begrepen. En wat is er trouwens mis met een smerig smeersysteem? :-)

groeten,

Bas

Bas938 0

19 jaar

Als het smeersysteem van een motor smerig is betekent dat dat de oliedoorstroom ernstig belemmerd wordt. Drijfwerklagers hebben veel olie nodig. Dat komt omdat het geen kogellagers zijn maar glij-lagers. Er wordt een oliefilm tussen twee langs elkaar heen bewegende onderdelen opgebouwd en die oliefilm zorgt voor
smering. Als er te weinig olie doorkomt, kan die oliefilm niet worden opgebouwd en raken de twee (stalen) onderdelen elkaar met als gevolg zeer grote slijtage of de boel wordt zo heet dat het uitzet en gewoon vastloopt of zelfs samensmelt.
Ook worden de zuigers soms gekoeld met olie, voornamelijk bij motoren met zeer hoge belastingen zoals sportwagens. Zonder die koelende olie is een vastloper niet ondenkbaar, ook bij normaal gebruik. Eigenlijk hoort het oliefilter ervoor te zorgen dat de motor zelf vrij schoon blijft maar als er te lang mee wordt
gedaan kan het filter ook stuk gaan en komt alle rotzooi in de nauwe smeerolieleidingen en gaan die met name in bochten snel dichtslibben.

Gr. Arnoud.

MisterE 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.