Beste,
Bij navraag bij Peugeot Nederland adviseert men de distributieriem van een 1.4 HDI te vervangen bij 240.000 km of 10 jaar. Dit bij 'normaal' gebruik. Bij 'intensief' gebruik wordt de interval teruggebracht naar 180.000 km of diezelfde 10 jaar. Ook op internet en op diverse posts op deze site vind je dat terug. Echter, mijn dealer (en ook een tweede dealer) schrijft voor/ adviseert dit al bij 150.000 km of 5 jaar te doen. Wel meldt Peugeot Nederland dat een gekwalificeerde chef werkplaats goed kan beoordelen of het noodzakelijk is van het voorgeschreven interval af te wijken, omdat deze de algehele onderhoudsconditie van de auto weet of kan inschatten. Peugeot Nederland is niet bekend met het door de dealer opgegeven afwijkende interval.
Mijn auto (eind 2002) staat op 140.000 en ik vind het bijstellen van het interval met praktisch de helft van de levensduur/ kilometrage nogal fors. 240.000 km is welliswaar veel, maar meerdere fabrikanten hebben tegenwoordig dergelijke intervallen. Dit zou kunnen door de verbeterde techniek van deze sets, waarbij de piekspanningen in de snaar aanzienlijk zijn verminderd, o.a. door een rustiger loop van de motor. Ik ga er dus van uit dat de fabrikant van de auto zijn onderdelen uitvoerig test en ondermeer garantie verlangt van haar toeleveranciers.
Nu zou je je kunnen afvragen wat 'verstandig' is. Maar als men zover afwijkt van de intervallen, waarom worden er hier dan voorschriften voor opgesteld? Ik krijg de indruk dat de dealerorganisatie er in ieder geval geen vertrouwen in heeft.
Autorijden is niet gratis, dat begrijp ik ook wel, maar toevallig kost het vervangen van een distributieset bij een 1.4 hdi niet zomaar een klein beetje. Zeker als je ook de waterpomp gelijktijdig vervangt (wat mij ook wel verstandig lijkt). Dus is de vraag, wat aan te houden?
mvgr.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zoals je zelf al zegt is het een beetje afhankelijk van de situatie, is dit een auto die je zelf van het begin af aan gehad hebt en is hij niet afgetrapt(zwaar belast) en is er nooit olielekkage of koelvloeistoflekkage aan de distributiezijde geweest dan zou ik het rustig aan durven, sterker nog ik weet dat peugeot in eerste instantie de riem van deze motor helemaal niet meer vervangen wou maar door de medegebruikers (Ford) van deze motor min of meer gedwongen is om toch een interval te noemen(gezien de geschiedenis met distributieriemen en Ford is dat niet zo vreemd).
Weet je echter niet de historie van de auto zou ik liever het zekere voor het onzekere nemen en gewoon dat ding vervangen, doen moet je het toch een keer en een 2e keer zul je vast niet meer meemaken en de uurtarieven worden in de komende jaren vast niet lager.
Sterkte in je beslissing.
wij,(als dealer) vervangen ze gewoon pas na 240000km. het enige wat voortijdig nog wel eens wil gebeuren is dat de waterpomp het begeeft. je kunt natuurlijk alles aan een auto preventief vernieuwen, maar dan wordt autorijden wel een erg dure hobby. we kunnen dus niet garanderen dat ie de 240000km haalt, maar ook nu reeds de riem vervangen geeft daar geen garantie op. dit onderwerp zal ten eeuwige dagen(zolang er nog riemen gemonteerd worden) een discussiepunt blijven.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar