Ik heb het volgende en ben daarvoor opzoek naar een oplossing.
De koppeling is vervangen geweest, daarbij is er behoorlijk wat kracht nodig geweest voor het los maken van de poelie's op de nokken as (die boven de bak zitten).
Na het terug monteren van het geheel werd er geconstateerd dat de distributie riem niet meer op spanning stond, en is er een nieuwe riem en spanrol geplaatst.
De timing is goed gezet, en de spanning op de juiste manier afgesteld.
Tijdens de proefrit verliep vervolgens de distributie timing.
Nokkenas en de brandstofpomp liepen te laat, motor liep nog wel maar zonder vermogen en behoorlijke rook ontwikkeling.
Na controle van de riem stond deze nog op de juiste spanning, toch was de timing behoorlijk verkeerd.
Het nokkenas tandwiel is vervolgens vervangen, alle 8 klepstoters die krom waren ook, en na een volgende proefrit gebeurde weer het zelfde.
De monteur die er nu aan bezig is vermoed dat de nokkenas teveel speling heeft waardoor de riem kan verspringen.
Of de nokkenas vreet zich vast als deze warm wordt en daardoor springt de riem over de tandwielen.
Beide oorzaken lijken mij uitgesloten.
De hoeveelheid speling die nodig is om de riem te laten verspringen zal een dusdanige olie lekkage veroorzaken die zeker zichtbaar zou zijn.
Het vast vreten van de nokkenas lijkt het mij ook niet, deze is gelagerd in bronzen bussen, ik wil niet zeggen dat die niet versleten kunnen zijn, maar dan nog kan de nokken as niet vast vreten.
Mijn vraag is:
Hoe zitten de distributie tandwielen van dit type motor (2.5 D = u25 motor) geborgd..??
Met name het tandwiel van de nokkenas, en die van de krukas.
Ik vermoed namelijk dat en van die tandwielen verdraait ten opzichte van de as.
Ik ga morgen zelf het een en ander nakijken (gelukkig staat de auto bij een garage die dit toestaat) en alle eventuele input is welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eigenaardige zaak , je zou wel kunnen zeggen dat het inderdaad dat tandwiel verschuift maar volgens mij zit dat op een spiebaan ,is de spanning wel goed van de riem .? Maar ja het is gekomen met die moer los te draaien van het vliegwiel ,zat die zo vast ? Ik heb ze zelf ook nog niet los gemaakt en zou wel eens willen weten waar het aan ligt
Niet de moer van het vliegwiel, maar bij dit type motor steekt de nokkenas ongeveer 20 centimeter uit het blok (aan de bakzijde), daarop zit een huisje met lager en een dubbele poelie waarmee de dynamo en de waterpomp worden aangedreven.
Die wilde niet los (naar ik begrepen heb van de garage waar de auto nu staat).
Daar hebben ze een t-sleutel met een grote pijp op moeten zetten om het los te krijgen.
Daarna constateerde ze dat de distributie niet meer op de juiste spanning stond, dus vermoede ze dat die opgerekt was, en hebben ze hem (na mijn toestemming) vervangen.
Het was toen klaar voor hun, en ze hebben geen proefrit gemaakt.
Ik ben de auto op gaan halen en na 3 kilometer gebeurde wat ik in mijn eerste bericht beschreven heb.
Ik ben zelf ook automonteur (geweest, bij de fiat dealer in eindhoven) en weet dus wat en hoe, en kan hun verklaring niet rijmen.
Zoals ik zei ga ik morgen zelf eens kijken/sleutelen, wil niet dat hun de motor er uit gaan halen om de nokkenas te vervangen als ik zo sterk twijfel aan het feit of het wel de nokkenas is die speling heeft of vast vreet.
Ben bij een bevriend revisie bedrijf langs geweest en hij dacht dat het krukas tandwiel met een klein pennetje op zijn plek wordt gehouden..
Dat is dus mijn eerste verdachte.
Anders het nokkenas tandwiel, als dat niet op een spie zit, en misschien is die spie wel gebroken of weet ik veel wat.
Wat ik wel weet is dat de auto in mijn bezit 15.000 km probleemloos heeft gelopen, en enkel weg ging voor een versleten koppeling..
En nu kijk ik naar rekeningen die steeds maar verhoogd worden, en een diagnose die kant nog wal raakt.
16 jaar
zit er niet een verkeerde riem op
tanden tellen en als je de oude riem hebt die ok
ik denk dat daar het probleem inzit
en kik ook naar de spanrol
Riem heb ik zelf 9 duizend km geleden vervangen.
Dit type motor heeft 2 riemen (1ste krukas-nokkenas-oliepomp, de 2de nokkenas brandstofpomp)
De spanrollen zijn toen ook allebei vervangen.
Er was geen twijfel over het type riem toen, en ik heb de tanden toen na geteld.
Of ze dat nu ook gedaan hebben durf ik niet te zeggen (hoop van wel eigenlijk), ook hebben ze de spanrol vervangen omdat er een zwaar punt in zat.
16 jaar
Ja , vliegwiel aan de bak ken ik , is een citroen motor cx , en vastlopen nokkenas of speling denk ik niet aan , zijn te sterke motoren . Als ze dat los gedraaid hebben ,heb zo juist nog aan enen gedraaid die ik in sloop liggen heb en dat komt zo los , de zuigers vergaan even en is los . Als ze daar aan gesleurd hebben kan dat pennetje alleen maar afbreken als hij geblokkeerd zit aan de andere kant van de riemen . Eigen aardig ,denk ook aan geen juiste riem ;
16 jaar
als je nog weet hoeveel tanden dan kan je nu eens natellen of ie gelijk is
Trouwens als de riem op spanning staat en die spanning is goed, maakt het toch niet uit hoeveel tanden er op zitten..??
Stel de nieuwe riem is 1 tandje langer dan de oude..
Dan zul je enkel de spanrol verder moeten verstellen.
Nou ja ik zal er toch goed naar kijken, dank voor de tips zover.
Houd jullie op de hoogte.
16 jaar
als je nou boven 50 tanden hebt en je riem 100
dan is ie na 2 omw weer gelijk
als je nou 101 tanden heb op de riem dan verloopt ie toch 1 tand
Een riem die een tandje te lang is zal enkel gevolg hebben voor het opspannen.
En zal nooit zorgen voor het verlopen van de timing.
Dat ben ik dus niet met je eens, sorry..
Ben er net ff geweest:
Nokkenas tandwiel zit met 3 m8 bouten, en een pas pen in de nokkenas geschroefd, kan dus onmogelijk verdraaien ten opzichte van de as.
Krukas tandwiel is 1 geheel met de krukas, kan dus ook niet verdraaien.
Schiet mij maar lek..
De monteur is nog steeds overtuigd dat de nokken as bij warm worden invreet en daardoor min of meer blokkeert, waardoor de riem een paar tanden verspringt.
Maandag schroeven ze het blok er uit en gaan ze er mee naar een revisie bedrijf, steken ze er een nieuwe nokkenas en lagerbussen in en monteren ze het blok weer terug..
Ik mag hopen dat het dat is, want 2 dagen uurloon betaal ik niet graag voor iets wat niet nodig bleek te zijn..
16 jaar
als ie tanden verspringt zullen deze van de riem afgevreten zijn
en dan niet 1 of 2 maar zeker 10 of meer en je zal een hoop slijpsel van de riem vinden
een d riem verspringt niet zomaar een paar tanden
Nope.. dat is ook mijn gedachten..
Alhoewel de ducato's er wel om bekend stonden als je met stationair toerental en het stuur helemaal een kant op getrokken de koppeling op liet komen.. Dan ging ie een paar tandjes.
Maar geen slijpsel omdat de kap er nog af ligt, en geen tanden die ontbreken.
Ik weet het nog steeds niet zeker, en denk dat dat ook niet gaat gebeuren voor maandag.
16 jaar
Beste Bommes , is die nokkenas nu op eens niet in orde met een koppeling te vervangen , als je hem bij de garage bracht zal die motor toch goed gedraaid hebben . Tweede punt , je hebt je rollagers vervangen voor dien samen met een riem en er 7000 km met gereden ,kan toch niet dat ze er een of twee van moesten vervangen nu . Gewoonlijk gaan die nooit kapot . Worden veelal overbodig vervangen .
Dat vliegwiel aan de bak kan men toch los draaien met luchthamer .
Als de timing goed is van de riemen en je tekent ze af met kruid ,doe de kap eraf en je laat hem draaien op hoge toeren stationair moet je toch kunnen zien wat er gebeurt .Ik zou dit toch graag blijven volgen maar ik geloof er nog altijd niet in of er moet iets gebeurd zijn wat niet normaal is met demonteren .
16 jaar
of ze hebben een verkeerde riem gemonteerd
of ze hebben iets gesloopt en proberen dit te maskeren door iets anders (erbi) te repareren/vervangen
Jemig. je kwam voor een koppeling en wat hebben ze allemaal nu wel niet 'moeten' vervangen?
Het lijkt erop dat Jerry en kriko gewoon gelijk krijgen.
Met het gevaar om als eigenwijs over te komen:
Een verkeerde riem ben ik het toch niet mee eens.
Althans wat betreft de lengte van de riem.
Een riem die 1 of 2 tandjes langer is zal enkel problemen geven met op spannen (verstel afstand van de spanrol) indien het opspannen goed is, maakt het verder niet meer uit.
Het verschil in omwentelingen van de diverse assen wordt bepaald door de grote van de tandwielen (nokkenas 2 keer zo groot als krukas, wil zeggen 2 omwentelingen nokkenas = 1 omwenteling krukas) Dat staat compleet los van het aantal tandjes op de riem.
Als de afstand tussen de tandjes anders is kan dit wel als gevolg hebben dat de riem kan verspringen.
Fiat heeft ooit in '88 of '89 zo een wijziging in hun 2.5 diesels door gevoerd, waarbij de vorm en de afstand van de tandjes is gewijzigd.
Monteren van het oudere type riem had als gevolg dat hij eigenlijk meteen versprong na het starten.
Voorzover bekend is er bij mijn type motor nooit zo een wijziging geweest en is er de juiste riem gemonteerd.
Kriko:
De motor liep perfect toen ik de camper weg bracht, enkel de koppeling was enig sinds versleten, en geloof maar da tik nu spijt heb van de keuze om die te vervangen..!!
Ik heb het niet over het vliegwiel gehad, maar over een moer op de nokkenas (die door de bak heen steekt en los moest om de bak er af te krijgen). Die kregen ze niet los en hebben ze met een pijp op een t-sleutel moeten los draaien.
Oftewel er is op de uit stekende nokken as kracht gezet in een richting die niet hoort, het is niet ondenkbaar dat daardoor de nokken as nu krom is.
Of dit de oorzaak ik van het verlopen van de timing durf ik niet te zeggen.
Als dat wel zo is, is het hun fout en ben maar niet bang, ik ga dan heus niet de rekening betalen.
16 jaar
Ik denk dat ik dat al bevestigd heb in mijn vorige berichten dat ik je begrijp van je vliegwiel , het is dat met een rollemente in en je moet dat wat schuin houden om eraf te krijgen ,hangen riemen over voor rempomp en alternator en waterpomp .
Ik heb het altijd goed voor gehad , was ik wel duidelijk in zeker met mijn berichten .
Maar als je daar al kracht op gezet hebt met een t sleutel heb je aan de andere kant toch moeten blokkeren anders vergaan gewoon de zuigers . Als je in de verkeerde richting draait trek je hem vaster . Heb er hier een paar oude liggen en gaan allemaal zo los . Moet los om de bak er af te trekken dat weet je ook .
Maar dat je spijt hebt van je koppeling te laten vervangen , kan je niet mee blijven rijden en gebeurt bij zo vele , zijn ze wat zwak in . Het zal op gelost geraken maar je zal de echte reden niet weten en betalen . Is dat een garage die ervaring heeft in die motoren .En die kleppen krom geloof ik ook al flauw , gewoonlijk zijn dat bij een breuk de klepstangen en om te vervangen moet alleen maar de nokkenas eraf . Blijf alert , het gaat soms aardig met een diagnose te stellen ,je mag nooit te rap beslissingen nemen .
16 jaar
als je zoveel kracht op de nokkenas zet, kan dat inderdaad gevolgen hebben. De kracht om de nokkenas tegen te houden wordt iets opgevangen door de nokken (en de tuimelaars), maar voornamelijk door de distributieriem, die weer vast zit aan de krukas. De kracht moet ergens heen, dus er zijn meerdere mogelijkheden:
- distributieriem is uitgerekt --> maar is vervangen (is dit wel de goede?)
- nokkenas tandwiel is iets verdraaid op de nokkenas
- nokkenastandwiel is vervangen door een verkeerde (tandje meer/minder, verkeerde diameter, verkeerde tandafstand
- nokkenas is getordeerd door de vele kracht en/of is krom
- ??
of een combinatie van deze mogelijkheden.
Als ik dit nalees, is het verstandigste om eerst de nokkenas goed te controleren. Succes. Sjaak
Het bericht terug van de garage:
De motor is uit de camper gehaald, en naar een revisie bedrijf gebracht.
Daar bleek na het eruit halen van de nokkenas as dat 1 van de 3 lagerbussen niet meer vast in het blok zat maar vast op de nokkenas.
En wel de lagerbus aan de distributie zijde.
De bus zat dus vast op de as en vrat zich vast in het motorblok.
Zeker bij het warmer worden van de motor kan dit als gevolg hebben dat de nokkenas zo stroef gaat draaien dat de distributie timing kan verlopen.
Ze hebben een nieuwe lagerbus in het blok geperst, en deze zat goed vast, oftewel de passing in het blok was nog niet te erg uit geslagen door het mee draaien van de oude bus.
Vandaag gaan ze er weer olie terug in doen, en de olie pomp laten draaien om te kijken of alle olie kanalen naar de nokkenas nog open zijn en er voldoende olie uit komt.
Volgende week maandag gaan ze de motor weer terug in ons campertje bouwen.
Nu maar hopen (alhoewel ik wel een vermoeden heb van niet) dat de rekening een beetje mee valt.
16 jaar
Laat de garage berekenen wat ongeveer een prijsindicatie is.
Allemaal spijtig dat zo iets gebeurt , maar eerlijk gezegd heb ik dat bij die motoren nog niet geweten . Moet toch al iets geweest zijn voor dat die dan binnen ging in de garage . Blijkt dat die geen smering kreeg . Heb je per toeval de laatste keer er syntetisch olie op gekapt , kuist alles maar verstropt ook . Er is toch iets gebeurt maar wat ? Is het een turbo en heeft hij veel km gedaan ?
16 jaar
Het is geen turbo motor, de bus is uit 92, en heeft 160.000 Km gedraaid.
Dat wel in een camper die op volle vakantie sterkte ruim 3000Kg weegt.
Er moet dus altijd vol aan getrokken worden om een beetje mee te komen met het verkeer.
Volgens het revisie bedrijf kan het komen door een distributie riem die ooit te strak heeft gelegen.
Ze hebben trouwens al een berekening gemaakt, volgens de goede man zijn ze eer ze klaar zijn ruim 40 uur verder.
Dat dus inclusief het zoekwerk, motor er uit, naar het revisie bedrijf, motor er terug in, nieuwe klepstoters plaatsen (voor de 2de keer).
Er komt een andere nokkenas is, en dat was het wel.
Al met al komt de rekening op 1000 Euro.
Voor de koppeling hadden ze 550 Euro begroot.
Daar is 300 Euro bij gekomen voor de wissel van de distributie riem, en de spanrol.
Een flinke kosten post dus, die veel hoger is dan we gehoopt hadden.
Maar ik denk dat het toch alles sinds netjes en coulant berekend is door de eigenaar van de zaak waar de camper nu staat.
Dat is trouwens in Belgiƫ, dus de garage uurlonen liggen een stuk lager dan hier.
16 jaar
Marius,
Nu ik dit zo lees heb dit al eens meer gehoord, dat de distributie verlopen is na het vervangen van de koppeling. Hij rijd even goed en valt dan stil of gaat veel roken en slecht lopen. Wij kregen hem toen binnen nadat het kwaad al geschied was, hij wilde niet meer lopen, kromme stoterstangen en zo.
We hebben toen de distributie op tijd gezet, EN DAAR zit hem volgens mij de kneep. Die timing van de distributie is een beetje apart verhaal, De merktekens staan er niet of op een gekke plek. In mijn gedachten kon je maar 1 as op tijd zetten en de andere zette je op tijd doordat er merktekens op de riem stonden. Als je de motor dan laat draaien komt dat nooit meer op dezelfde plek terug. De timing verliep tijdens de proefrit ? Zou kunnen. Bij ons liepie weer perfekt na alles goed afgesteld te hebben, nokkenas was niet stuk of zo.
Ik heb er een beschrijving van liggen, als je wilt zoek ik die morgen even op. O ja en de brandstof pomp moet daarna uiteraard met de klok micrometer afgesteld worden.
PT nieker
Inderdaad zit er volgens mij enkel op de krukas een merk teken.
Je verhaal klinkt inderdaad zoals het bij ons gebeurd is.
Maar bijkomend is wel dat ze de distributie niet strak genoeg gespannen kregen.
Dat duid op speling in een van de assen, krukas is eigenlijk wel uitgesloten, dan blijft de olie pomp en de nokken as over.
Olie pomp is gecontroleerd, en bleef de nokken as over.
Ze bewaren alle onderdelen die vervangen zijn, ook de nokken as met daarop het vaste lager.
16 jaar
Een distributie riem die niet opgespannen kan worden door te veel speling op het nokkenas lager ?? Dat klinkt niet logisch, er is meestal marge in de afstelling van de Db riem dat die makkelijk een paar mlilimeter kan overbruggen, bovendien het lager zat vast op de nokkenas en het gat in het blok was niet uitgesleten !! Hoe kan er dan speling op zitten ?? iets wat vast loopt heeft geen speling m.i. En alsie wel speling heeft dan krijg je hem toch opgespannen m.i. en bovendien zeikt de olie er dan uit denk ik. Ik begin te denken dat het lager stuk gegaan is met het losdraaien van de poulies, te veel kracht op de nokkenas uitgeoefend ? En als dat niet zo is,hoe loopt dan zo'n lager stuk ? Daarvoor zijn er ook al mogelijkheden aangedragen die ook weer weerlecht zijn.
Tja wat moet ik dan..
Zeggen dat het een prutser is en mijn camper ophalen met een trailer en het blok er zelf weer terug in sleutelen..??
Ik vind het geheel al vreemd, maar hoe en wat anders in deze positie.??
16 jaar
wil je t echt weten wat de meningen zijn
kan wel een lange lijst worden
ik zou.......mag je zelf invullen
Ik begrijp uw situatie volkomen, maar ik bekijk even de technische kant van het verhaal. U bent nu scheeps dus nu moet u varen. In Nederland kan je naar de bovag geschillen commisie als U vindt dat U onterecht een reparatie moet betalen,of geen opdracht voor een reparatie hebt gegeven. Hoe het in Belgie zit weet ik niet ?
Ik denk dat u nu niet veel andere keus hebt dan de reparatie laten uitvoeren. Maar uw garagist moet met een duidelijk verhaalkomen vindt ik anders moet hij coulant zijn met de rekening . probeer in ieder geval er eerst zo goed en zo redelijk mogelijk over te praten dan berijk je het meest !
Heb dergelijk verhaal ook al eens gehoord
koppeling vervangen, ook porblemen met de bout/moer achterop de nokkenas, maar ja hij moet er af
Hier lag de dbriem niet meer altijd strak, bij het ronddraaien een stuk strak, dan weer een stuk los
De oplossing heb ik niet meer gehoord, maar ik veronderstel dat het toch een kromme nokkenas is
[quote=peugeottechnieker]Ik denk dat u nu niet veel andere keus hebt dan de reparatie laten uitvoeren. Maar uw garagist moet met een duidelijk verhaalkomen vindt ik anders moet hij coulant zijn met de rekening . probeer in ieder geval er eerst zo goed en zo redelijk mogelijk over te praten dan berijk je het meest ![/quote]
Of zijn verhaal duidelijk is zijn verschillende meningen over.
Feit blijft wel dat hij lang niet al zijn uren heeft gerekend, een flink aantal materialen niet rekend en dus mijns inziens met een compromie komt wat betreft de rekening.
Dat neemt niet weg dat ik er ook mijn twijfels over heb, ten eerste over de kunde om dergelijke "storingen" te kunnen opsporen, en ten tweede en misschien nog wel belangrijker, de kunde om dergelijke zaken te voorkomen.
Even terug komend op jouw timing verhaal en dat het zonder merk tekens is.
De timing staat goed of fout.
Als er ergens een fout is gemaakt met een merk teken of er is een as verddaaid toen de riem los was, en dat is onopgemerkt gebleven, dan hoor/merk je dat meteen bij de eerste keer starten.
De motor liep perfect, geen enkele misslag, of een te luide diesel klop of wat dan ook.
Pas na een 4 tal kilometers verliep de timing.
Alle tandwielen zijn geborgd dus konden niet versprongen zijn, en de spanrol stond ook nog op zijn plek, de riem was zelfs nog op de juiste spanning.
Maar dat de timing verlopen was was duidelijk, en dat dit niet vanaf het eerste moment met straten was was ook duidelijk.
Dan kun je toch wel zeker zijn dat de riem is versprongen lijkt mij.
Dat dat niet kan lopen de meningen over uit een.
Dat je dan schade aan de riem moet hebben lijkt mij ook, maar ook dat hoeft niet altijd.
Dat speling op een lager nooit genoeg kan zijn om de riem spanmning zo los te laten komen dat de riem verspringt lijkt mij ook duidelijk.
ASX:
Een kromme nokken as kan eigenlijk ook nooit krom genoeg zijn om genoeg slag te maken dat de riem zo los komt dat hij verspringt.
Wel dat de riem spanning varieerd tijdens het rond draaien van de motor.
Ergens is er dus iets dat die riem liet verspringen, in ons geval is dat de nokkenas geweest. die vast loopt/liep in zijn lager bussen.
Althans dat neem ik aan tot dat ik de onderdelen heb gezien, en er misschien dan een andere oorzaak te zien is.
Cars&motors:
Ja ik wil echt weten wat jullie meningen zijn, anders kwam ik hier niet met mijn verhaal en vragen.. toch..:)
en jullie input stel ik zeer op prijs, al reageer ik soms wat kritisch.
16 jaar
verkeerde riemen, verkeerde timing ed zijn uit te sluiten hij liep tenslotte 3/4 km goed
slingerende krukastandwiel lijkt me haast uitgesloten evenals spanrol
blijft nog over een slingerende nokkenas/tandwiel
en een kombienatie van een op dat moment slappe dbriem en een zwaarlopende nokkenas geeft verspringen van riem
Als ik me niet vergis zit er aan de bakzijde een lager op de nokkenas is deze ok?
Dat lager zat vast, daar kwamen ze achter toen het los wilde halen.
De nokkenas was aan die zijde ingesleten en het lager draaide dus niet mee.
Dat is vervangen voor een nieuw lager toen, inderdaad zonder de nokkenas te vervangen omdat daarvoor de motor er geheel uit moest.
Nu de motor er toch uit is komt er een andere nokkenas is, en is dat dus ook weer goed.
Ik denk inderdaad dat het een optelling is van een aantal zaken.
Zwaarlopen van de nokkenas, wat erger wordt als de motor warm wordt.
Slingering in de nokkenas door het lompe demontage werk van de moer boven de bak.
Ik hoop nu enkel dat het goed is als we de camper weer ophalen, en dat we voorlopig van dit soort ongein af zijn..:(
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar