Peugeot 206: Doorrijden met vuile ugr klep

Bouwjaar: 2001

Peugeot 206 1.9 diesel bj 2001 dw8b gekocht in oktober 2005. Al gelijk na aanschaf liep de motor verschrikkelijk slecht. Ze zijn er 3 weken mee bezig geweest om er uiteindelijk achter te komen dat de urg klep vervuild was. Schoongemaakt en probleem was verholpen. Nu ben ik 10.000 km verder en de problemen beginnen weer. Is dit normaal? De garantie is nog niet verlopen echter is het toch niet normaal dat ik elke 10.000 km weer terug kan naar de garage?

Nog een belangrijke vraag:
Kan ik er nog een paar dagen mee doorrijden?

hschenk

Geplaatst door hschenk (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

205GTiGriffe (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat doet de motor dan?

Is het dat de motor bij een bepaald aantal toeren gaat bokken/inhouden?

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

waarom niet de ugr afsluiten?

hschenk (0), 18 jaar geleden

Motor gaan inderdaad bokken en inhouden bij een toerental tussen de 1800 en 2100. Heeft in mijn ogen weer duidelijk te maken met het niet goed functioneren van de ugr klep.

Wat mij betreft mogen ze hem afsluiten mits dit geen conseqeunties heeft voor het motormanagement (dw8b motor). Probleem is denk ik dat er nog bovag garantie op zit en dan lijken mij dit soort ingrepen niet echt de bedoeling toch? Ik heb het namelijk al eens voorgelegd bij een peugeot dealer maar die was er niet zo happig op.

Mijn vraag blijft hoe erg is het als ik er een paar dagen mee door blijf rijden want heb geen tijd om snel even langs de garage te gaan. Het werk gaat immers gewoon door :-(

205GTiGriffe (0) PRO, 18 jaar geleden

Garantie is garantie toch. Laten ze het maar verhelpen. Nieuwe klep dus.

Je kunt er gewoon mee doorrijden trouwens, gewoon zoveel mogelijk die toerentallen vermijden.

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

de ugr afsluiten heeft geen consecenties voor de auto/motormanagement.

sterker nog, waarschijnlijk gaat je auto zuinig er iets pitteger gaan rijden.

maar indd, als het nog garantie is een nieuwe ugr laten plaatsen.

hschenk (0), 18 jaar geleden

Dank voor alle reacties

Nog even de uitkomst:

De autodealer zegt dat ze ergens een luchtinlaat hebben schoongemaakt bij de ugr klep en ik kreeg het advies om af en toe wat hoog in de toeren te rijden zodat de motor schoon blijft. Het probleem is wel opgelost maar ik heb sterk het gevoel dat het symptoom bestrijding is in plaats van structurele oplossing. (Heb de auto net opgehaald en blijkt ineens een dashboard lampje kapot te zijn *ZUCHT* en ze hebben er 100km mee gereden!!!)

Santa (0), 18 jaar geleden

Tjerk, voor wat betreft de garantie: zet je klacht(en) op papier en geef deze af (BINNEN de garantieperiode) bij jouw dealer. Dan kun je er later, buiten de garantieperiode, gewoon op terugvallen. Structureel probleem ontstaan en gemeld binnen de garantieperiode moet gewoon opgelost worden, of ze het nu leuk vinden of niet. Het verstrijken van de 6 maanden Bovag-garantie verandert daar niets aan, al zullen dealers jouw dat NIET mededelen... Gewoon een kwestie van comsumentenrecht en Burgerlijk Wetboek. Het zal niet de eerste keer zijn dat een klacht met een lapmiddeltje "verholpen" wordt om zo de garantieperiode te overbruggen.

hschenk (0), 17 jaar geleden

Nogmaals een vervolg

Er hebben zich nog geen problemen voor gedaan echter blijkt nu dat de stekker uit de ugr klep is getrokken!!! Iemand wees me hier enige dagen geleden op. Het vreemde is dat ik geen storingsmelding krijg, het vermoeden is dan ook dat het lampje uit het dashboard is gehaald. (Dit zou ook verklaren waarom er ineens een lampje kapot was!) Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik vind het gewoon schandalig

dbv (0), 17 jaar geleden

Wat een boefjes......als dit waar is! Hoe verklaren ze die 100 km?
Brand het mm lampje wel met contact aan, dit hoort te branden en uit te gaan als de motor loopt.
Egr-problemen kent bijna ieder merk, dit is ook niet te voorkomen. Een vorm van koolaanslag zal er altijd op komen, behalve als je de egr afsluit.
Dit doen vele garages zonder nadelige gevolgen, egr is ontwikkeld om milieuredenen.(en in theorie een zuinigere motor)
Vraag de garage gewoon de egr af te sluiten en het lampje terug te zetten, dreig bij geen gehoor met stappen via rechtsbijstand of Bovag.
De garage dient gewoon de reparatie goed uit te voeren.

succes

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja dit is natuurlijk geen oplossing. Die klep zal wel te prijzig zijn (is ie ook). Maar ja, garantie is garantie.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

volgens mij heeft de dw8 helemaal geen motorstoring lampje.....

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

dw8b dacht ik wel. Je hebt in elk geval een dw8 met en zonder computer.

Maar weet niet of ie daarom kan gaan branden.

hschenk (0), 16 jaar geleden

even een vervolg, ben niet meer terug gegaan naar de autodealer (was het behoorlijk zat) en kostte mij teveel energie.

Heb nu mbv een kennis (monteur bij peugeot) de ugr klep weer aangesloten, lampje weer teruggeplaatst en de vacuum slang afgedopt. Gelijk bij het rijden treedt er een extra geluid op bij het gas geven. Kan niet goed uitleggen wat het is maar het gebeurt rond de 2000 toeren. Tijd mee gereden maar nu toch maar de stekker er weer even af getrokken (lampje gaat nu natuurlijk wel branden)

Iemand enig idee wat er nu niet goed gaat? Is de ugr van een dw8b motor wel af te doppen?

Of heeft iemand misschien een adres voor mij in de regio Enschede die dit goed voor mij kan regelen

205GTiGriffe (0) PRO, 16 jaar geleden

Is het niet wat om even bij een sloop zo'n ugr huis te halen?

Moet je wel even opletten, er zijn 2 soorten in. Heeft te maken met de aansluitingen van het vacuum. 2 slangetjes of 1 slangetje.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.