sinds een aantal weken brandt soms tijdens het rijden de acculamp op het dashboard van mijn 106 1.5 diesel. Meestal gebeurt dit als ik "hard" optrek (zover dat kan met een 1.5 diesel) Na verloop van tijd verdwijnt het weer maar tijdens het branden branden de koplampen minder fel en gaat bv de ruitewisser erg langzaam. Is de dynamo gaar of kan het nog iets anders zijn? Ik overweeg een ruil exemplaar of een van de sloop te kopen en het zelf te vervangen (lijkt me geen grote klus...of toch wel??). Heeft iemand ervaringen hiermee. Wat kost een ruilexemplaar ongeveer?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je dynamo werkt geeft hij een iets hogere spanning dan de accu spanning. Vandaar het feller branden van de lampen en alle andere apparatuur tijden het werken van de dynamo. Het gebeurt tijdens hard optrekken, oftewel bij kantelen van het motorblok. Ik denk aan een slechte massaverbinding. Hou eens een spanningsmeter op de accu, zou tijdens werken van de dynamo ca. 14 V moeten zijn. Dan tegelijkertijd aan massakabel rommelen om te kijken of het dashboardlampje dan oplicht en tegelijkertijd de spanning iets lager wordt. Je kunt het ook simpeler doen. Lichten aan, aan kabel rommelen (tijdens draaiende motor) en kijken of de lampen sterker/ zwakker worden.
--------------------------------------------------------------------------------
De koolborstels zijn versleten. Door een hoog toerental gaan ze zweven en maken geen contact met de sleepringen.
Als de borstels versleten zijn is de rest van de dynamo meestal ook wat minder,overweeg eens om er een ruildynamo op te (laten) zetten.
Hans
Geef eens met een hamer een vriendelijk klopje op de dynamo terwijl de motor draait.De koolborsteltjes kunnen zich dan weer een beetje richten.Indien lampje uit dan : OK.Bij bij nog steeds brandend lampje de dynamo eraf halen en koolbostelkastje losmaken9twee torxschroefjes) koolborstels losmaken.Indien versleten dan nieuw kastje monteren en/of sloopdynamo(15 euro) monteren met gevaar dat je het zelfde probleem tegenkomt.
18 jaar
Inmiddels een revisie dynamo laten plaatsen door de garage. Helaas heb ik geen tijd zelf te sleutelen omdat ik de auto dagelijks gebruik voor't werk. Probleem is echter wel weg! Kosten incl. arbeidsloon: 287 euro....tja!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar